Platform over beton en staal in de bouw
Parkeergarage Garenmarkt, Leiden | Wapeningsstaal en betonmortel voor Leidse parkeergarage

Parkeergarage Garenmarkt, Leiden | Wapeningsstaal en betonmortel voor Leidse parkeergarage

Als leverancier van betonmortel in West-Nederland levert Cementbouw Betonmortel een substantiële bijdrage aan de realisatie van de parkeergarage aan de Leidse Garenmarkt. Het project, uitgevoerd door bouwcombinatie Dura Vermeer-BESIX, vormt het vervolg op de bouw van de parkeerfaciliteit aan de Lammermarkt, met 24 meter de diepste parkeergarage van ons land.

Cementbouw BVStort van het onderwaterbeton.

De leveringen door Cementbouw vinden plaats vanuit Zoeterwoude-Rijndijk, één van de productielocaties van de betonmortelspecialist. “Het feit dat de garage in de grond wordt gebouwd en niet, zoals vaak, bovengronds, vergt het nodige van mensen om het werk tot een goed einde te brengen”, zegt Henk ten Hulscher, bouw- en betontechnologisch adviseur namens Cementbouw. “Het project is voor ons een echte uitdaging, omdat van meet af aan van elke stap de consequenties nauwgezet in kaart moeten worden gebracht. Het is zaak om de vloer op circa 20 meter diepte, zowel tijdens de bouw als na de ingebruikname van de parkeergarage, droog te houden. Dat alles vraagt om een speciale aanpak, waarbij de begrippen druk- en trekkracht centraal staan. Daar beton wél drukkracht maar geen trekkracht kan opnemen, vullen wapeningsstaal en beton – materialen met dezelfde uitzettingscoëfficiënt – elkaar op een positieve wijze aan en kan het beton door toepassing van wapening óók de vereiste trekkracht opnemen.”

Cementbouw BVLevering van het onderwaterbeton.

Wanden
Om tot een deugdelijk eindresultaat te komen, wordt op de locatie allereerst een uit wanden en vloeren bestaand geraamte gemaakt. “Vanaf de begane grond worden tot op een diepte van ongeveer 26 meter wanden gegraven”, legt Ten Hulscher uit. “Deze worden vervolgens voorzien van een wapeningsnet van dezelfde lengte. Daarna is het de beurt aan ons. We vullen het geheel met betonmortel, zodat er een volwaardige wand ontstaat. Daarbij volgen we de vorm van de garage. Vervolgens wordt de grond binnen de wanden vervangen door water, zodat het mogelijk is om op de bodem ankers te plaatsen die de onderwater- en constructievloer na het aanbrengen ervan op hun plaats houden. Aansluitend wordt door de kern van deze, uit geprofileerd staal gefabriceerde ankers een cementmengsel gepompt. Hierdoor worden in de bodem grote proppen gevormd en ontstaat er een verankering.”

Cementbouw BVCirca 3.600 m3 betonmortel
Hierna gaat de focus op de onderwaterbetonvloer. De hiervoor te gebruiken betonmortel wordt op de betoncentrale van Cementbouw vermengd met 80 ton staalvezel, die het krimpen van de vloer vermindert. “Het aanbrengen van de onderwaterbetonvloer gebeurt met een team specialisten, waaronder duikers en mensen die vanaf de oppervlakte de zaak begeleiden om zo aan de afgesproken vloerdikte te komen”, vervolgt Ten Hulscher. “Met een continulevering van circa 300 vrachten à 12 kubieke meter voeren we binnen een kleine 36 uur de betonmortel aan die op de projectlocatie door een betonpomp in het werk wordt gebracht. Wanneer de betonmortel de juiste sterkte heeft bereikt, mag het water met een afgesproken snelheid uit de put worden gepompt. Daarbij is het van het grootste belang dat er een gesloten vloer zónder lekkage komt te liggen. Wanneer deze klus is geklaard, wordt de vrijgekomen vloer door de hoofdaannemer gereinigd en voorzien van wapening en betonmortel voor de eerste constructievloer. Daarna volgt de aanleg van rijbanen tot de begane grond waar zich de in- en uitritten bevinden.”  

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Buro JP
Uitgelichte afbeelding: 
Overzicht van het werk.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details