Het Paviljoen
01:39
01-06-2017

Het Paviljoen: bouwen naast en boven het spoor

Aan het nieuwe Stationsplein tussen station Utrecht Centraal en Hoog Catharijne wordt gebouwd aan ‘Het Paviljoen’, een tweelaags complex dat ruimte gaat bieden aan winkel- en horecagelegenheden. Vanwege de beperkte ruimte op de bouwlocatie en het onderliggende spoor heeft hoofdaannemer Boele & van Eesteren allerlei kunstgrepen moeten uithalen om het bouwwerk te realiseren. Projectleider Rolf Janse praat ons bij over de nieuwbouw en de laatste stand van zaken van het complex, dat rond de zomer wordt opgeleverd.

Het Paviljoen bevindt zich naast de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal en boven de treinsporen 1, 2 en 3. Voor het ontwerp heeft architectenbureau MoederscheimMoonen zich volgens eigen zeggen laten inspireren door de Apple Store in New York, met als doel een commercieel aantrekkelijk vertrekpunt te realiseren. “De volledige draagconstructie van Het Paviljoen rust op de kolommen van de ondergelegen perrons”, vertelt Janse. “Het bestaande perrondak was ten tijde van de bouw al berekend op een eventuele latere uitbreiding/opbouw. We hebben de dakbedekking verwijderd, het dek schoongemaakt en zijn vervolgens aan de slag gegaan. Met als grootste uitdaging het treinverkeer op het drukste treinstation van Nederland niet te verstoren.”

Het Paviljoen

Stalen skelet
De draagstructuur bestaat uit een stalen skelet met staalplaatbetonvloeren. Janse: “Vanwege de relatief korte bouwtijd is gekozen voor een staalconstructie met vrij zware liggers in combinatie met ComFlor vloeren; een vrij snelle bouwmethode. Dankzij deze liggers konden we overspanningen tot wel 35 meter realiseren. Ook het dak van Het Paviljoen is uitgevoerd als een betonnen dek, voorzien van een isolatiepakket en dakbedekking. De bedoeling is dat hier op een later moment nog een dakterras wordt gerealiseerd, waarvoor momenteel de uitvraag loopt. De inrichting van Het Paviljoen is aan de huurders en zal voornamelijk gebeuren met metalstudwanden. Alleen de liftschachten zijn uitgevoerd in kalkzandsteen. Om op de krappe locatie boven en naast het spoor toch veilig te kunnen bouwen, is voor aanvang van de werkzaamheden een veiligheidsscherm naast het spoor geplaatst. Op die manier konden we de treinvrije periodes aanzienlijk beperken. Het plaatsen van het veiligheidsscherm is overigens wel in een treinvrije periode uitgevoerd.”

Transparantie
Om de beoogde transparantie te verkrijgen, is de gevel van Het Paviljoen, zowel aan pleinzijde als spoorzijde, uitgevoerd als een aluminium vliesgevel. “De gevel loopt als het ware om de staalconstructie heen en staat los van de bouwkundige constructie”, licht Janse toe. “De gevel is grotendeels zonder verstoring van het treinverkeer gerealiseerd. Alleen de spoorweggevel is begin december vorig jaar deels in een treinvrije periode gemonteerd. Ondanks de ongelooflijk moeilijk bereikbare locatie is de bouw van Het Paviljoen nagenoeg vlekkeloos verlopen. Dat is mede te danken aan de betrokkenheid van alle partijen en een goed contact met de omgeving”, meent Janse. “Als Boele & van Eesteren zijn we overigens wel gewend aan bouwen op moeilijk bereikbare locaties, al dan niet op of aan het spoor. Die ervaring komt ook hier goed van pas. Momenteel bevinden we ons in de afbouwfase. We verwachten rond de zomer het project op te leveren.”

Tekst: Roel van Gils     Beeld: Boele & van Eesteren

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

VanderlandeDelftse parkeergarage