Platform over beton en staal in de bouw
Producent van hightech constructievezels voortaan op eigen benen

Producent van hightech constructievezels voortaan op eigen benen

Low & Bonar verkoopt Adfil, zijn businessunit van macrosynthetische vezels, aan nieuwe eigenaar

Low & Bonar heeft zijn afdeling van hightech constructievezels met merknaam Adfil op 1 juli 2019 officieel verkocht aan een nieuwe eigenaar. Het ‘betonlabo’ van het internationaal concern kan nu op eigen benen verder. Met dezelfde naam en op dezelfde locatie, maar vooral met een nieuwe, gedurfde koers. “We willen binnen het jaar winstgevend zijn”, klinken CEO Tom Winters en COO Ives Swennen ambitieus.

Het was al langer een publiek geheim dat het internationaal concern Low & Bonar cash wou ophalen door zijn businessunit van Adfil-constructievezels te verkopen, zodat het dat geld kan investeren in divisies die volgens de specialist in technisch textiel meer renderen. Adfil staat voor Anglo Danish Fibres Industry Limited, een in oorsprong Engels-Deens bedrijf met hoofdzetel in Hull dat microvezels produceerde en werd gekocht door Low & Bonar, die de productie vervolgens in België integreerde.

EIGEN BROEK OPHOUDEN

In het voorjaar van 2017 investeerde Low & Bonar in een gloednieuw betonlabo in het Oost-Vlaamse Zele om de constructievezels sterker in de markt te zetten, maar uiteindelijk besliste het internationaal concern toch om de afdeling te verkopen omdat het verlieslatend was onder hun eigenaarschap. De nieuwe eigenaar is een privé-investeerder die in het verleden al meermaals succesvol investeerde in bedrijven en op de lange termijn denkt. De dagelijkse leiding komt in handen van CEO Tom Winters en COO Ives Swennen, die ook allebei bestuurder worden. Beide heren stonden mee aan de wieg van het betonlabo in 2017 en
‘verhuizen’ dus mee, net als alle 36 medewerkers en al het onroerend goed en materiaal.

img-durus-easyfinish-durus-easyshot-c-adfil-kopieren

Synthetische macrovezels Durus EasyFinish en Durus EasyShot © Adfil

 

De merknaam Adfil wordt ook de naam van de nieuwe entiteit, die wel in Zele blijft. Daarnaast is er ook nog een salesvestiging in Engeland, waar zes verkopers werken. Tom Winters: “Toen we vroeger geld nodig hadden, konden we terecht in de groep, nu zullen we onze eigen broek moeten ophouden en ons eigen geld moeten voorzien. Ons eerste grote doel? Tonen dat we na één jaar winstgevend zijn. We willen ook meer service bieden en dat zullen we nu als onafhankelijk bedrijf bewuster kunnen doen.”

MARKT RIJP VOOR MACROVEZELS

Micro- en macrosynthetische vezels worden steeds vaker gebruikt om beton te wapenen, als duurzaam alternatief en/of aanvulling voor staalwapening of staalvezel betonwapening. Het toevoegen van de juiste dosering vezels maakt stalen netten of vezels in heel wat toepassingen zelfs overbodig, zoals in betonnen binnen- en buitenverhardingen. Tot voor enkele jaren had de bouwsector weinig voeling met de enorme techniciteit en mogelijkheden van deze kunststof vezels, maar stilaan lijkt de markt er rijp voor.

Winters: “Steeds meer betonproducenten, ingenieursbureaus en aannemers verkiezen polymeervezels boven conventionele staalwapening. Die drie partijen willen we ook overtuigen. Let wel: onze vezels kunnen niet alle conventionele staalwapening vervangen. Ze kunnen niet gebruikt worden in alles wat ‘overspannen’ is, zoals brugstructuren of betonlentelen boven ramen of deuren.”

Sinds medio vorig jaar is Adfil heel actief geworden in België, mede dankzij het behalen van het zogenoemde ATG-certificaat. “We hebben twee jaar nodig gehad om te testen. Die testen gebeurden met het slechtst mogelijke beton, het worst case scenario dus. De verwerkbaarheid en de homogeniteit van het beton werden dus bewezen tijdens de meest extreme omstandigheden. Dankzij het certificaat zijn Belgische ondernemingen nu ook niet langer gedwongen om enkel staal toe te passen als wapening. In België wordt er jaarlijks ongeveer 12 miljoen kubieke meter beton gegoten, waarvan nog 95% gewapend via stalen netten, er is dus nog veel potentieel om op een betere manier te wapenen.” Ondertussen werkt Adfil samen met Interbeton, een van de grotere spelers in België.

NIEUWE PRODUCTEN, NIEUWE TOEPASSINGEN

Adfil draait nu 15 miljoen euro omzet – de volumes stijgen maandelijks – en levert zijn vezels rechtstreeks aan betoncentrales of via voorkeurpartners. Die laatste zijn commerciële spelers die vooraf mee investeren en hun merk voluit in de markt duwen. De klanten van Adfil zitten voor 90% buiten België, maar stilaan vallen ook de betoncentrales in de Benelux voor de charmes van hun vezels.

img-druklaag-met-durus-easyfinish-c-adfil-kopieren

Uitvoering van een druklaag met Durus EasyFinish wapening © Adfil

 

Synthetische vezelwapening heeft nog bijzonder veel groeimarge, net omdat er nog zoveel markten onontgonnen zijn. De dosering (kilogram per kubieke meter) wordt steeds lager, van 12 kg naar 3 kg nu. Ives Swennen: “In elk facet van de vezel proberen we te innoveren: in kleur, in binding van de vezel in beton en in alle mechanische eigenschappen zoals de krachtoverdracht, de treksterkte en de stijfte. We willen ons onderscheiden door een product in de markt te zetten dat niet puur op vezeleigenschappen gebaseerd is, maar wel op basis van de reële performantie in beton. Zo kunnen we nu, na heel veel externe testen, de exacte betonsamenstelling van de klanten samen met onze vezels testen en zo de exacte performantie kennen.”

De nieuwe eigenaar besliste onlangs om te investeren in extra sales medewerkers met zowel technische als commerciële kennis. In de toekomst wil Adfil alle winst herinvesteren in het bedrijf. “Door nu eindelijk op eigen benen te staan, zullen we niet enkel stap voor stap groeien, maar willen we ook onze mensen gelukkiger maken. We worden nu een kleine, maar heel flexibele speler, waarbij onze medewerkers ook verschillende rollen zullen combineren. Daarom willen we ook echt inzetten op werkvreugde, want we dragen de mens achter de medewerker hoog in het vaandel”, besluiten beiden.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details