Platform over beton en staal in de bouw
Prologis Botlek DistriPark, Rotterdam: Verlaten industrieterrein krijgt nieuwe, duurzame functie als distripark
De nieuwbouw krijgt een staalconstructie met grote overspanningen tot 45 meter.

Prologis Botlek DistriPark, Rotterdam: Verlaten industrieterrein krijgt nieuwe, duurzame functie als distripark

Haven- en industriegebied de Botlek is één van de drie belangrijkste distributieparken binnen de haven van Rotterdam. Op een zichtlocatie aan de snelweg A15 (Rotterdam-Nijmegen) toveren industrieel vastgoedontwikkelaar Prologis en aannemer ASK Romein Bouw een verlaten industrieterrein van 5,5 hectare met vijf oude loodsen om tot een hoogwaardig nieuw distripark. Functionaliteit, duurzaamheid en circulariteit staan hierbij voorop. ‘Prologis Botlek DistriPark’ omvat twee modern geoutilleerde distributiehallen met een gebruiksoppervlakte van resp. 19.310 en 15.852 vierkante meter. DC1 is onderverdeeld in twee units; DC2 in drie units.

Op een zichtlocatie aan de snelweg A15 (Rotterdam-Nijmegen) toveren industrieel vastgoedontwikkelaar Prologis en aannemer ASK Romein Bouw een verlaten industrieterrein van 5,5 hectare om tot een hoogwaardig nieuw distripark.

In ons land heerst grote schaarste aan greenfield locaties; bouwlocaties waarop nog geen andere objecten zijn gebouwd. Voor de ontwikkeling van nieuw logistiek vastgoed zijn ontwikkelaars daarom aangewezen op de sanering en herbestemming van verlaten of onderbenutte terreinen (de zogenaamde brownfields). “Met de ontwikkeling van Prologis Botlek DistriPark tonen wij aan dat ook brownfield locaties duurzaam herbestemd kunnen worden”, benadrukt Martijn Kuijken, Directeur Project Management Benelux bij Prologis. “De oude loodsen aan de Nieuwesluisweg zijn met zorg gedemonteerd, zodat zoveel mogelijk bouwmaterialen hergebruikt konden worden. Bijvoorbeeld de oude betonnen funderingselementen, betonwanden en betonklinkers zijn vermalen tot puin (repak) en hergebruikt als terreinophoging voor de nieuwbouw. De oude staalconstructies, beplatingen en daklichten zijn bovendien als ‘donormateriaal’ ingezet voor de realisatie van drie nieuwe volwaardige gebouwen elders in het land.”

Kennis en ervaring in brownfield projecten

Om een schone en veilige bodem te verkrijgen, is na de sloop van de loodsen een bodemsanering uitgevoerd. Bovendien is gezocht naar niet gesprongen explosieven. Begin juni is ASK Romein Bouw gestart met de (bouw)werkzaamheden. De keuze voor deze aannemer was volgens Kuijken een logische: “De afgelopen jaren hebben we vrij intensief samengewerkt op verschillende projecten. Naast nieuwbouwprojecten hebben we veel kennis en ervaring opgedaan op brownfield locaties, zoals bij de grootscheepse renovatie van Prologis Park Amsterdam City aan de Gyroscoopweg in Amsterdam en Prologis Park Eemhaven, dat op een steenworp afstand van Prologis Botlek DistriPark is gerealiseerd. Omdat brownfield projecten iets risicovoller zijn dan bouwen op een nieuwe locatie, is het belangrijk om deze kennis en ervaring al in een vroeg stadium te delen. Hierdoor worden tijd en faalkosten tot een minimum beperkt, terwijl de kwaliteit naar het allerhoogste niveau wordt getild.”

De distributiehallen worden afgewerkt met een betonnen plint en een hoogwaardig geïsoleerde schil en dakbedekking.

Grote overspanningen 

“In dit project passen we wederom ons K3-model toe, dat staat voor kennis, kunde en kwaliteit”, vertelt Tom Kropf, Commercieel Directeur bij ASK Romein Bouw. “Al in een vroeg stadium en op basis van beperkte informatie hebben wij samen met Prologis een scope en plan voor de herontwikkeling kunnen definiëren.” Om te komen tot een haalbaar en maakbaar project, is bovendien gezamenlijk gezocht naar optimalisaties. Zowel in architectuur als bouwmethodieken, vertelt collega en Hoofd Calculatie Theo van der Sluis. “Dit heeft geleid tot een betonnen fundatie, die is onderheid met zeer lange Vibropalen (< 28 meter). Ook de betonnen vloer rust op Vibropalen. Onze eigen constructeurs hebben een staalconstructie voor de nieuwbouw uitgeëngineerd met grote overspanningen tot 45 meter. Het resultaat zijn twee functionele en kolomloze hallen waarin niet alleen maximale ruimte is voor de opslag van pallets en bulkgoederen, maar waarin gebruikers ook eenvoudig kunnen manoeuvreren. Ook de zwevende mezzanines in twee haldelen dragen hieraan bij.” 

De distributiehallen worden afgewerkt met een betonnen plint en een hoogwaardig geïsoleerde schil en dakbedekking. Op het dak komen zonnepanelen met een piekvermogen van 2 mWp. Daarmee wordt ook volledig aan de richtlijnen van BREEAM voldaan.   

Bouwinfo

Ontwikkelaar
Prologis

Architect
Bronsvoort Blaak Architecten bna

Aannemer
ASK Romein Bouw

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details