Platform over beton en staal in de bouw
Realisatie rolbrug Brouwershaven:

Realisatie rolbrug Brouwershaven:

De weg naar een passende en breed gedragen oplossing

Met het uitspreken van de wens om de fietsbrug over de keersluis in Brouwershaven in ere te herstellen, gaf de gelijknamige stadsraad het startschot voor de realisatie van de nieuwe rolbrug. Nadat de gemeente Schouwen-Duiveland een projectgroep samenstelde die het onderzoek naar het terugbrengen van de brug onder de loep moest nemen, startten de werkzaamheden in de jachthaven. Een traject dat door Leen van den Boogert namens technisch detacheringsbureau Inter Techniek uit Hendrik-Ido-Ambacht (onderdeel van Inter Groep Bouw & Infra) intensief werd begeleid en gestuurd.

Illustratie van de rolbrug. (Bron: businesscase DON Bureau)

 

Om tot de uiteindelijke brug te komen, dienden verschillende stappen te worden doorlopen, zo blijkt uit de woorden van den Boogert. “Allereerst moest ten behoeve van de op te stellen begrotingen het budget worden vastgesteld. De realisatie van de brug was namelijk niet opgenomen in de uitvoeringsbudgetten van de gemeente. Vandaar dat vooraf een businesscase is opgesteld. Hiertoe heeft de gemeentelijk projectleider DON Bureau uit Bergen op Zoom een studie laten doen. Vervolgens heeft DON in overleg met de opdrachtgever een schetsontwerp opgesteld. Dit ontwerp is gebaseerd op vergelijkbare bruggen in de omgeving van Schouwen-Duiveland.”

Belangen

Op basis van het schetsontwerp en de bijbehorende begroting maakte de gemeente Schouwen-Duiveland budget vrij om de gewenste infrastructurele voorziening te realiseren. Aansluitend stelde de gemeentelijk projectleider een Programma van Eisen op. “Hierin worden de technische en functionele eisen beschreven waaraan de brug zou moeten voldoen”, vervolgt Van den Boogert. “Om tot een goed eisenprogramma te komen, was het zaak om intensief te overleggen met de havenmeester, de havengebruikers en de stadsraad van Brouwershaven. Immers, de uiteenlopende en vaak tegengestelde belangen van zowel het scheepvaartverkeer als de gebruikers van de brug dienden zo goed mogelijk te worden behartigd. Uiteindelijk heeft het Programma van Eisen de basis gevormd voor de aan te vragen offertes.”

De sluis omstreeks 1966. (Bron: Corina Jansen)

 

Lokale uitvoerders

Rondom de uiteindelijke contractopstelling werd besloten om het ontwerp en de detaillering van de brug bij de opdrachtnemer neer te leggen. In het kader van de aanbestedingsprocedure koos de gemeente Schouwen-Duiveland ervoor om een marktverkenning uit voeren. “Daarbij genoot het de voorkeur om voor de realisatie van de brug met lokale partijen in zee te gaan”, aldus Van den Boogert. “Vervolgens is een aantal partijen uitgenodigd om op basis van het Programma van Eisen een korte toelichting te geven op de mogelijke aanpak en de te spelen rol. Uiteindelijk heeft de gemeente gekozen voor de oplossingen en expertise van Hanse Staalbouw en Breston. Samen hebben zij zowel de complete engineering als de realisatie van de brug voor hun rekening genomen.”   


Veelzijdige toegang

De jachthaven van Brouwershaven bestaat uit twee delen. Na het passeren van de sluis met het havenkantoor is er eerst de Nieuwe Haven. Verderop bevindt zich de Stadshaven, gelegen in het centrum van Brouwershaven. Met het aanbrengen van de nieuwe rolbrug wordt ‘het rondje om de haven’ en eventueel verder door de polder weer mogelijk voor fietsers, voetgangers en rolstoelgebruikers. De verbindingen van het regionale fietsroutenetwerk sluiten hier ook mooi op aan.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details