Nieuwe keersluis Maastricht
01:47
05-05-2017

Scheepvaart verbeterd door nieuwe keersluis

De grote vaarwegen in Nederland, waaronder Rijn, Maas en Waal, zijn in beheer van Rijkswaterstaat. In Maastricht wordt momenteel een tachtig jaar oude keerschutsluis vervangen door een nieuwe keersluis. Het staalwerk voor de sluis zelf bleek te groot, maar verder construeerde staalconstructiebedrijf Hoogenboom Staal al het staalwerk rondom dit indrukwekkende waterproject.

Nog niet zo lang geleden was weer te zien wat er mis kan gaan op de Nederlandse vaarwegen: een Slowaakse schipper ramde een stuw, met als gevolg een gestremde scheepvaart en een flink aantal droogliggende woonboten. En hoewel het ergste leed daar inmiddels is geleden, toonde het voorval aan dat een ongeval van dergelijke omvang veel gevolgen heeft. Dat geldt ook voor de Maas, nabij het Limburgse Borgharen. Daar wordt een nu tachtig jaar oude keerschutsluis vervangen door een moderne nieuwe keersluis, voor onder meer de mogelijkheid van grotere scheepvaart. Een mooie opdracht voor Hoogenboom Staal BV. Het staalconstructiebedrijf uit Nieuwveen construeert hier al het staalwerk rondom de sluisdeuren. Directeur Ton Hoogen­boom: “De sluishefdeur zélf hebben wij niet gemaakt, daar is ons bedrijf niet op ingesteld. Mooi is vooral de diversiteit die bij zo’n werk komt kijken. Veertien onderdelen in en rond de torens, en allemaal verschillend. En dus is ook alles maatwerk.”

Nieuwe keersluis Maastricht

Demontabel
Hoogenboom realiseerde voor de keersluis onder meer de grote stalen afdekkappen op het dak van beide torens. Deze fungeren als afsluiting van de daaronder geplaatste hydraulische techniek. Hoogenboom: “Net als alle andere onderdelen zijn de kappen geheel geprefabriceerd aangeleverd. Behalve groot zijn de kappen demontabel. Zodat de hydrauliek altijd goed bereikbaar is.” Verder bleek de opdracht er één te zijn van ‘van alles en nog wat’. Waaronder de opgaande trappen met leuningwerk voor in de torens, veel hekken (met daarbij ook enkele zeer grote), klimladders voor het geval van noodsituaties, roostervloeren op elk niveau, verschillende soorten luiken en al het losse staalwerk dat bij een werk als dit komt kijken. Hoogenboom vergeet nog bijna het leuningwerk voor op de bruggen, qua omzet het grootste deel van het werk. “We zijn begonnen in september vorig jaar, de leuningen vormen het sluitstuk van het werk. Het klinkt misschien als een cliché, maar dit soort veelzijdige werken passen ons het best.”

Thema’s
Hoogenboom verkreeg het werk van hoofdaannemer Besix, die de sluis in opdracht van Rijkswaterstaat realiseert. Niet toevallig, beide bedrijven werkten al eerder met elkaar. En ook toen ging het om een indrukwekkend waterproject (keersluis bij Heumen). Ook werd er samengewerkt tijdens de realisatie van het nieuwe Centraal Station in Utrecht. Beide werken gingen tot beider tevredenheid, zegt Hoogenboom. “Zoals met elk groot project staat of valt het resultaat met een goede samenwerking. De lat bij grootschalige infrastructurele werken ligt altijd net even hoger dan bij utiliteitsbouw. Veiligheid staat voorop. Niet alleen voor na de oplevering, maar ook tijdens het werk zelf. Limmel ligt voor ons niet bepaald in de buurt, dus waren transport, logistiek en afroepschema’s belangrijke thema’s. Maar gelukkig is alles weer in goede harmonie verlopen.”

Nieuwe keersluis Maastricht

Tekst: Sjoerd Meuleman    Beeld: Hoogenboom Staal


Bouwinfo

Opdrachtgever
Rijkswaterstaat
Architecten
Quist Wintermans Architecten, Rotterdam,
Karres en Brands landschapsarchitecten, Hilversum
Hoofdaannemer
Besix Nederland BV, Barendrecht
Constructeur
Lievense CSO, Leeuwarden, IV-Infra, Amsterdam
Leveren/monteren
staalwerk Hoogenboom Staal BV, Nieuwveen
Start bouw
september 2015
Oplevering
maart 2018

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

De Pen fib SymposiumShell-kantoorpand Den Haag