Platform over beton en staal in de bouw
Selectieve Onttrekking leidt zout water terug naar de zee
Veilig wapenen vanaf de op maat gemaakte stalen klimvlonders.

Selectieve Onttrekking leidt zout water terug naar de zee

Hoogwaardige paneel- en maatwerkbekistingen voor Selectieve Onttrekking in IJmuiden

Van Hattum en Blankevoort bouwt in opdracht van Rijkswaterstaat de Selectieve Onttrekking in IJmuiden. Door het gebruik van de Zeesluis in IJmuiden stroomt ten opzichte van de Noordersluis teveel zout water het Noordzeekanaal in. Het zoute water heeft een schadelijk effect op de natuur en landbouw en de constructie Selectieve Onttrekking moet de toename van het zoute water tegengaan. In het binnenspuikanaal wordt een betonnen dam gebouwd die een fysieke scheiding zal vormen. De dam wordt circa 90 meter breed en 13 meter hoog. Onder deze 13 meter hoge wand zit een ‘brievenbusopening’. Doordat zout water zwaarder is dan zoet water, stroomt het zoute water door deze opening terug naar zee wanneer het spuigemaal geactiveerd wordt. Van Hattum en Blankevoort heeft Construx het vertrouwen gegeven om alle benodigde paneel- en maatwerkbekisting voor het realiseren van het bovengenoemde project te ontwerpen en leveren.

Zicht op de twee in aanbouw zijnde pijlers.

De twee te bouwen betonnen pijlers zijn uitgevoerd met een combinatie van standaard paneelbekisting en op maat gemaakte stalen bekisting. De speciaal ontworpen klim/hefvlonders werden eveneens ontworpen en geleverd door Construx. Om uitvoeringsfouten te voorkomen, heeft Construx er, in overleg met Van Hattum en Blankevoort, voor gekozen om het geheel volledig in 3D uit te werken. 

Paneel- en maatwerkbekisting

Beide pijlers zijn 20 meter breed, 5 meter diep en 27,5 meter hoog. Aan de binnenkant zijn de pijlers hol; ze worden in een later stadium afgevuld met zand. Zowel de binnenbekisting als de buitenbekisting van de pijlers worden gerealiseerd met behulp van paneelbekisting, die iedere stort 3,25 meter klimt. Om de binnenbekisting veilig te kunnen plaatsen en het wapenen van de pijlers te kunnen realiseren, zijn er voor de binnenzijde van de pijlers speciale klimvlonders ontwikkeld. De punt van de pijlers heeft een radius die niet te maken is met de standaard instelbare ronde huurbekisting (Conflex). Hiervoor heeft Construx dus een speciale stalen bekisting ontworpen. 

Combinatie van Tricon paneelbekisting, Conflex ronde bekisting en stalen maatwerkbekisting.

Op een hoogte van 19,5 meter wordt er in de pijlers een volledige vloer gestort. Hiervoor wordt door Construx de Easydeck vloerbekisting geleverd. Deze vloerbekisting steunt af op de speciaal gemaakte klimvlonders. De belasting van de betonnen vloer wordt volledig via de klimvlonders overgedragen op de speciaal ontworpen klimconsoles. In de vloer van de pijlers zijn sparingen aangebracht zodat de klimvlonders en het Easydeck vloersysteem volledig neergelaten kunnen worden naar de bodem van de pijler. Onderin de wand van de pijlers is een opening gelaten zodat alle bekistingsonderdelen gemakkelijk verwijderd kunnen worden.

Afgezonken

De pijlers worden in hun geheel opgebouwd op de kade, in de nabijheid van de Zeesluis. Nadat de pijlers gereed zijn, zullen zij middels een hefschip, de Gulliver, afgezonken worden op hun definitieve positie. De compleet afgewerkte pijlers die afgezonken worden, zullen dan elk 3.200 ton wegen. Deze actie staat reeds ingepland sinds de dag dat Van Hattum en Blankevoort de opdracht voor het werk heeft gekregen. Uitlopen op de planning is dan ook geen optie. Mede om verrassingen tijdens het storten te voorkomen, is het geheel door Construx uitgewerkt in een 3D tekenpakket. Zowel de speciale bekisting als alle systeembekistingsonderdelen zijn daarin opgenomen. Alle in te storten onderdelen, alsmede de wapening, worden op die manier gecontroleerd op eventuele clashes. 

Partner

Construx fungeert op dit werk voor Van Hattum en Blankevoort als een partner met een totaaloplossing, door bijvoorbeeld ook alle benodigde bekistingsonderdelen voor o.a. de drie scheidende wanden, de benodigde vispassages et cetera te leveren. Mede omwille van de vlotte en aangename samenwerking wil Construx Van Hattum en Blankevoort bedanken voor het in haar gestelde vertrouwen. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details