Platform over beton en staal in de bouw
Sint-Pieters-Woluwe Stormwaterbekken | Innovatieve techniek met tunnelboormachine beperkt impact op de omgeving Tubulair stormwaterbekken moet overstromingen vermijden

Sint-Pieters-Woluwe Stormwaterbekken | Innovatieve techniek met tunnelboormachine beperkt impact op de omgeving Tubulair stormwaterbekken moet overstromingen vermijden

Bij zware regenval houdt men in bepaalde gebieden de adem in, want als het een beetje tegenzit, staan de straten blank en loopt het water tot in de woningen. Dat is ook het geval in en rond Sint-Pieters-Woluwe. Daarom gaf bouwheer Vivaqua de THV Grootveldlaan (BAM Contractors, Wayss & Freytag en Denys) opdracht om onder de Grootveldlaan een tubulair regenwaterbekken met een opslagcapaciteit van 8.000 m³ te realiseren. De aannemer maakt gebruik van een innovatieve techniek op basis van een ondergrondse tunnel met grote diameter, in combinatie met een pompput, toegangsschacht en overloop. Dankzij deze ondergrondse installatie blijft de impact op de omgeving beperkt.

Door de klimaatverandering krijgen we vaker te maken met plotselinge zware regenval, waardoor het stormwaterbeheer ook in België topprioriteit is. Als het in en rond Sint-Pieters-Woluwe stortregent, kunnen de riolen in de Struybeeckvallei het water maar moeilijk slikken. Straten staan bijgevolg blank en kelders lopen onder. Daarom werden in het verleden de regenwaterbekkens Grand Prix (7.000 m³), Herendal (7.000 m³) en Stockel (3.000 m³) gebouwd. “Deze bassins zijn bedoeld om tijdelijk grote volumes water op te slaan, waardoor we de debieten in de riolen kunnen regelen, overstromingen kunnen vermijden en lozingen in het natuurlijk milieu onder controle kunnen houden”, vertelt Dirk
Derycke, Division Manager Tunnelling & Drilling bij Denys. “Bij hevige regenval stroomt het rioolwater in het bekken. Na de bui wordt het water terug tot in de riool gepompt.”

De THV Grootveldlaan creëerde eerst een pompput met secanspalen en een vloerplaat in gewapend onderwaterbeton. In een tweede fase volgt het tubulair regenwaterbekken.

Nieuwe techniek met ondergrondse tunnel

Het risico op overstromingen in het gebied bleef echter groot en daarom besloot Vivaqua om aan de Grootveldlaan een nieuw bassin met een opslagcapaciteit van 8.000 m³ te realiseren. De THV Grootveldlaan, dat BAM Contractors, Wayss & Freytag en Denys omvat, kreeg de opdracht toegewezen. “Door de dichte bebouwing was het hier moeilijk om bovengrondse putten te integreren. Een tunnel met een grote diameter in combinatie met een pompput bood de oplossing”, geeft Derycke aan. “Door deze innovatieve techniek blijft de zichtbare impact voor de omgeving immers zeer beperkt.” 

Werfleider Sander Cambron licht het project toe: “Vorig jaar creërden we een pompput van 17,40 m lang, 10,90 m breed en 12,25 m diep, voorzien van secanspalen van 16 m lang en een vloerplaat in gewapend onderwaterbeton. In februari 2019 startten we met de montage van onze tunnelboormachine met de naam Petra, die nu gebruikt wordt om een tunnel van 375 m lang met een binnendiameter van 5,20 m te boren. Voor de montage van de tunnelwanden gebruiken we 310 prefab segmentringen, die bij onze dochteronderneming in Oelegem geproduceerd zijn. Begin volgend jaar komt op het einde van de tunnel nog een toegangsschacht van 15 m diep, die onder meer voor inspectie en ventilatie gebruikt zal worden. Tegen midden 2020 volgt de aansluiting op het riolennet en wordt de pompput afgewerkt.”

Tunnelboormachine Petra, speciaal aangepast voor deze opdracht, moet een tunnel van 375 m lang met een binnendiameter van 5,2 m boren.

Een hele uitdaging voor de ingenieurs

Er zijn al heel wat bovengrondse regenwaterbekkens gerealiseerd, verspreid over heel het land. Dit is ook niet het eerste tubulair regenwaterbekken in België, maar wel het grootste. “Onze tunnelboormachine werd eerst gebruikt voor een project in Algerije en is speciaal aangepast voor deze tunnel”, sluit Derycke af. “In tegenstelling tot andere installaties werken we met een korte pompput. De tunnel heeft ook een inclinatie van 1%, waardoor geen slijk blijft staan. Het project in Sint-Pieters-Woluwe is bijgevolg een hele uitdaging voor onze ingenieurs.”    ν

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details