Nu project TwoTwoFive in hoog tempo uit de grond verrijst, is de aandacht voor wat zich onder het gebouw heeft afgespeeld zo goed als verdwenen. Toch is hier een constructief hoogstandje verricht. Het vroeg PW Bouwgroep ruim driekwart jaar voorbereiding om de bouw van de drielaagse ondergrondse parkeergarage te realiseren in de dertien weken die hiervoor stonden.
In feite verschilt de parkeergarage van TwoTwoFive niet zoveel van de gemiddelde ondergrondse parkeergarage, maar vanwege het ultrakorte tijdsbestek moest PW Bouwgroep hiervoor de snelst mogelijke werkwijze bedenken. “De dertien weken waren alleen haalbaar met zeer efficiënte werkmethoden en slimme onderstempelingen”, vertelt Ruben Paauw van PW Bouwgroep. “Uiteindelijk is het gelukt met een ondersteuningsconstructie waarbij de kanaal- en breedplaatvloeren in een shift werden gestort.”
Om tijdens de uitvoering geen kostbare tijd te verliezen, werd het hele project tot in de finesses voorbereid. Elk mogelijk obstakel werd vooraf getackeld. “Hiervoor hebben we intensief samengewerkt met Heddes Bouw”, vertelt Paauw. “We hebben ruim driekwart jaar met elkaar voorbereidende gesprekken gevoerd en samen gezocht naar de werkwijze waarmee we de meeste tijd konden besparen. Zo kwamen we er al vrij snel achter dat een traditioneel constructiesysteem onder de gegeven omstandigheden niet zou werken.”
In plaats daarvan werd – in overleg met bekistingsspecialist Doka – gekozen voor een ondersteunend stempelsysteem in combinatie met een Staxo-toren. “We hebben het dan over een zeer sterk en snel te plaatsen ondersteuningssysteem”, licht Paauw toe. “Deze is speciaal ontwikkeld voor grote hoogtes en dieptes zoals in TwoTwoFive. Toch is het systeem gemakkelijk te bouwen, relatief licht van gewicht en daardoor Arbo-vriendelijk.” Daarnaast werden alle bekistingen op maat gemaakt, inclusief die voor de betonwanden in de kelder en de constructieve kolommen. Zo werd het hoogst haalbare werktempo gehaald.
Toch was de constructie niet de enige uitdaging. De ruimte rondom de te bouwen parkeergarage was beperkt en dit vereiste een strak logistiek plan met voldoende ruimte voor alle betrokken partijen. In de praktijk betekende dit dat alle materialen just-in-time moesten worden aangeleverd. Paauw: “Ook de ontwikkeling van dit plan vroeg behoorlijk wat creativiteit, maar uiteindelijk hebben alle planningen tezamen ervoor gezorgd dat we de parkeergarage na dertien weken konden opleveren.”