Staalplaatbetonvloeren
01:44
12-06-2017

Staalplaatbetonvloeren voor Zutphense parkeergarage

Naast station Zutphen verrijst op dit moment een nieuwe parkeergarage met twee opvallende wokkelvormige hellingbanen aan de voorzijde. De op- en afrijbanen zorgen voor een goede doorstroming en een beperking van de verkeersbewegingen in de garage, hetgeen minder belastend is voor het milieu. Om deze hellingbanen stempelvrij te kunnen bouwen, wordt gebruikgemaakt van Hoesch TRP-200 AD staalplaatbetonvloeren.

In opdracht van bouwbedrijf Aan de Stegge houdt JG Staalplaatbetonvloeren uit het Gelderse Tolkamer zich bezig met de engineering, levering en montage van de staalplaatbetonvloeren voor beide op- en afritten. Wim Snelders, directeur-eigenaar vertelt dat zijn bedrijf in dit project alleen de vloeren voor de hellingbanen levert. “In de rest van de parkeergarage, die inclusief begane grond en dakniveau vier lagen telt, legt een andere leverancier rechte kanaalplaatvloeren aan. Dat bij de hellingbanen voor staalplaatbetonvloeren gekozen is, heeft te maken met de ronding van de op- en afrijbanen. Dit maakt het onmogelijk te werken met de rechte prefab betonnen vloeren. Elke staalplaat moet hiervoor passend worden gemaakt. Omdat wij hiermee veel ervaring hebben en de opdrachtgever vaker met ons had gewerkt, werd de opdracht ons na aanbesteding gegund.”

Voordelen
Bij de op- en afrijbanen van de Zutphense parkeergarage worden vloerplaten van het type Hoesch TRP-200 AD toegepast. Daarbij staan de laatste twee letters voor ‘Additiv Decke’, een additioneel vloersysteem dat 25 jaar geleden in Duitsland eigenlijk voor dakplaten werd ontwikkeld. Gebleken is dat je hiermee ook vloerdelen vrij kunt ophangen tussen de stalen liggers en opvullen met wapening en beton. Dit vrijdragende systeem maakt onderstempeling overbodig. Maar het biedt nog meer voordelen. Niet alleen is het een modern systeem, het kan ook sneller worden aangebracht dan traditionele kanaalplaatsystemen, zodat de aannemer kosten bespaart. Daar komt nog bij dat de onderzijde van de vloer (zichtzijde) voorzien is van een coating in de kleur RAL 9010 wit, waardoor minder verlichting nodig is.

Staalplaatbetonvloeren

Geen doorsnee project
De vloer wordt tussen de staalconstructie opgehangen aan vrijdragende opgelaste bokken. De dikte van het gebruikte staal is 1,25 mm, waarmee de totale vloerhoogte op 280 mm komt. JG Staalplaatbetonvloeren brengt alleen de onderste schil aan, vervolgens zorgt de staalbouwer voor de wapening. Daarop worden elektriciteitsleidingen en vloerverwarming aangebracht, waarna het betonbedrijf het beton gaat storten. Volgens Snelders is het geen doorsnee project en kost het nogal wat tijd. “Elke plaat heeft namelijk een aparte bewerking nodig. Wij moeten de platen allemaal handmatig schuin afzagen in de gewenste hoek, waardoor het een bewerkelijk proces is. Tegelijk hebben we te maken met een krappe planning. Zo hebben we in één week tijd, met vier man, de vloeren en ook de plafonds van één hellingbaan moeten aanleggen. Daarvóór moesten we natuurlijk de engineering doen en de platen bestellen. Dit hebben we gedaan volgens de werktekening die door de staalbouwer is gemaakt aan de hand van de vormtekening van de constructeur. Deze werktekening vormt de basis van ons legplan.”

De afstemming tussen de verschillende disciplines luistert nauw. Daarom werkt het Gelderse bedrijf met een lean-planning, zodat de werkzaamheden van iedere partij perfect op elkaar aansluiten. De stand van zaken van het project houdt Snelders via zijn Twitteraccount https://twitter.com/wimsnelders continu up-to-date.

Tekst: Irene Teunissen    Beeld: JG Staalplaatbetonvloeren 

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

KiK aansprakelijkheidZeevaartkade Quarleshaven