Platform over beton en staal in de bouw
Stalen vakwerken dragen Utrechtse parkeervoorziening
Staalconstructie van de bovenste verdieping.

Stalen vakwerken dragen Utrechtse parkeervoorziening

Het bedrijf ontwierp, fabriceerde en monteerde de complete staalconstructie van de acht bouwlagen tellende parkeergelegenheid in Leidsche Rijn. Daarnaast realiseerde Goudriaan zowel de stalen trappen als hekwerken en legde ze de binnen het gebouw aangebrachte kanaalplaatvloeren.

Voor constructies en vele andere producten van vooral staal en RVS zijn opdrachtgevers aan de Wilgenweg 26 in Oudewater aan het goede adres. “Al meer dan 50 jaar bieden wij met onze 35 medewerkers een gevarieerd assortiment”, bevestigt Geurt van Halum namens het in 1969 opgerichte Goudriaan Staalconstructies. “Uitgevoerd in staal, RVS en in sommige gevallen aluminium. Van uit voorraad geleverde producten tot aan grote staalconstructies. Maar ook stalen trappen, hekwerken, balustrades en plaatwerk worden in onze eigen werkplaats gefabriceerd door de constructiebankwerkers en gecertificeerde lassers. Daarna kunnen ze op de projectlocatie gemonteerd worden door onze eigen montageploegen, die zijn voorzien van de modernste gereedschappen.”

Zicht op de staalconstructie van de toren.

Stalen vakwerken

Een deel van de medewerkers van Goudriaan was op de projectlocatie en intern direct betrokken bij de realisatie van het parkeergebouw in Leidsche Rijn. In opdracht van hoofdaannemer BAM maakte het bedrijf namelijk de complete stalen constructie van het gebouw. Dit uit stalen liggers, hoedliggers en vakwerken opgebouwde geheel rust op de twee ondergrondse parkeerlagen en is samengesteld uit staal 355, een staalsoort die het mogelijk maakt om constructies slanker en lichter uit te voeren. “Op de eerste verdiepingsvloer van het gebouw zijn op een aantal plaatsen de kolommen weggelaten en is er sprake van grote overspanningen”, verklaart Van Halum de noodzaak tot plaatsing van de twee verdiepingen hoge vakwerkspanten. Een werk dat werd uitgevoerd zónder het bouwproces te verstoren en dat de projectleider als een mooie uitdaging betitelt. “Om de vakwerken te kunnen plaatsen, dienden we allereerst de verdiepingsvloer af te stempelen. Vervolgens zijn de vakwerkspanten erop gebouwd. Deze dienden helemaal demontabel te worden uitgevoerd. Alles is op de bouwplaats aan elkaar geknoopt. Dat had niet alleen te maken met hun grote afmetingen van 15 bij 6 meter, ook zijn ze, net als de overige constructiedelen, thermisch verzinkt. Daardoor was het niet mogelijk om ze aan elkaar te lassen. In plaats daarvan hebben we gekozen voor boutverbindingen.”

Schoorconstructie van de tussenverdiepingen.

Inspanningen

In de nieuwe parkeervoorziening is in totaal zo’n 470.000 kilo staal verwerkt. Een deel daarvan is gebruikt voor de toren, die als volwaardig onderdeel van het gebouw in de staalconstructie is doorgetrokken. Daarnaast leverde en monteerde Goudriaan Staalconstructies de stalen trappen en hekwerken. Met het leggen van alle binnen het pand toegepaste kanaalplaatvloeren (circa 15.000 m²) toonde het bedrijf zich andermaal een echte allround specialist. Een kenmerk dat ook verband houdt met het verenigen van staal en beton tot één functioneel geheel. “Om tot het beoogde eindresultaat te komen, vraagt het combineren van de afzonderlijke componenten de nodige inspanningen in de voorbereiding”, aldus Van Halum. “Het gaat erom de juiste inschattingen te kunnen maken, zowel qua tijd als geld. Ook dat kunstje hebben we bij Goudriaan Staalconstructies volledig onder de knie. Dat hebben we tijdens dit project nog maar eens bewezen.”   


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details