Spoorwegoverbouwing Zaandam
01:47
17-10-2018

Station | Zaandam

‘Reizigers kunnen ongehinderd van A naar Z blijven gaan’

De nieuwe spoorwegoverbouwing in Zaandam heeft een traditionele uitstraling. ‘Typisch Zaans’. Technisch gezien is het gebouw helemaal van deze tijd. De reizigers stappen nu op het perron in de lift en stappen een etage hoger in het bestaande stationsgebouw weer uit, tussen de winkels en terrassen. De bouw is een berenklus waarbij wordt gerenoveerd, geïnstalleerd en gemonteerd, terwijl de reizigers ongehinderd van A naar Z kunnen blijven gaan.

Spoorwegoverbouwing Zaandam

De spoorwegoverbouwing is een route voor wandelaars en fietsers. Deze hebben nu een veilige en snelle verbinding tussen oost- en west-Zaandam. Gekoppeld aan het station vinden zij tevens een fietsenstalling met ruimte voor zo’n 1.300 fietsen. Het bestaande stationsgebouw ondergaat een restyling, waardoor bestaande en nieuwbouw één geheel vormen. Een belangrijke eis tijdens de uitvoeringsfase: de reizigers mogen er minimale hinder van ondervinden. De uitvoerende partijen moeten de klus klaren met slechts twee buitendienststellingen.

Een buitendienststelling van 7 dagen
Bij ProRail worden grote buitendienststellingen ongeveer een jaar van tevoren ingepland. Staan ze eenmaal op de agenda, dan blijven ze ongewijzigd. Dat geldt dus ook in Zaandam voor Buiting Machinebouw & Staalconstructies. “Dat heeft best wat gepuzzel gevraagd”, vertelt Johan Burger, adjunct-directeur en projectleider van Buiting. “De deadline stond vast, terwijl we de opdracht laat kregen en nog een tijdrovend
engineeringsproces moesten doorlopen. Het was een forse uitdaging om engineering, productie en conservering klaar te krijgen voor de buitendienststelling. Er moest 300 ton staal worden geproduceerd en voorgemonteerd.”

Spoorwegoverbouwing Zaandam

Logistiek en tijdsdruk
Het vraagt een logistiek hoogstandje om in deze korte montageperiode alles te doen wat nodig is. Burger: “Om het aantal montagedelen en daarmee de montagetijd zo beperkt mogelijk te houden, hebben we de staalconstructie voorgemonteerd in grote delen en deze op onze productielocatie in Almelo al voorzien van staalplaatbetonvloeren. Deze forse elementen hadden lengtes tot 27 m en breedtes tot 3,5 m. Vervolgens vroeg het vervoer van deze grote jongens om speciaal transport. Ook dat moest geregeld worden. Techniek was in dit project niet de grootste uitdaging; dat waren de logistiek en tijdsdruk.”

Fietsenstalling en facelift bestaande stationsgebouw
Buiting plaatst ook de ruwbouw van de fietsenstalling naast het spoor. De constructie van het driehoekige gebouw bestaat uit staal en kanaalplaatvloeren. Vier grote stalen trappen met een diagonale lengte van 13 m vormen de verbindingen tussen de verdiepingen en de vleugels van de fietsenstalling. Dan rest nog de facelift van het bestaande stations­gebouw. Hier worden o.a. de bestaande liften vervangen door twee grote, transparante liften. “En ook hier is logistiek de uitdaging”, vertelt Burger. “De liftschachten kunnen niet door het dak, zoals dat bij nieuwbouw gebruikelijk is. In plaats daarvan moeten ze in delen via het spoor worden aangevoerd en met een kettingtakel onder het dak van het bestaande stationsgebouw op hun plaats
worden gebracht.”

“Het zijn de uitdagingen waar we voor warm lopen”, besluit Burger. “Juist op het gebied van stations hebben we veel expertise en knowhow in huis. Het is ook een mooi project. Het sluit prachtig aan op de sfeer van Zaandam. We zijn trots dat we hierbij betrokken zijn.”  

Tekst | Liliane Verwoolde   Beeld | bouwfotografie.nl


Bouwinfo

Opdrachtgever: ProRail, Utrecht
Aannemer: Hegeman Bouw & Infra, Amersfoort
Architect: NUNC architecten, Koog aan de Zaan
Constructeur: RHDHV, Nijmegen
Realisatie: maart 2018 – november 2019

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners