01:53
25-10-2018

‘t Belfort | Puurs

‘Dit project raakt alle limieten’

Logistieke centra schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch neemt het Logistieke Centrum in Puurs binnen deze reeks een opvallende plaats in. Of zoals Bert Loyson het formuleert: “Dit project raakt alle limieten.” De kolommen hebben indrukwekkende lengtes. Met een gewicht van meer dan 60 ton behoren ze tot de uitgesproken zwaargewichten. En betonnen overspanningen van 23 meter zijn ook niet alledaags.

Het logistiek distributiecentrum in Puurs is gebouwd in opdracht van de firma Castelein, die hier de logistiek van Continental Foods gaat beheren. Het complex bestaat uit drie waaronder een hoogbouw­gedeelte van 4.413 m² en twee magazijnen van elk 2.400 m². Aan de voorzijde bevinden zich de laad- en loskades met op de eerste bouwlaag een orderpickzone en op de tweede bouwlaag een werkvloer. Deze zijn samen goed voor zo’n 12.000 m². Aan de achterzijde vormen lopende banden de fysieke verbinding tussen het logistieke centrum en de magazijnen van Continental Foods.

Extreme getallen
In Vlaanderen wordt hoogbouw in de regel opgetrokken met een staalconstructie. Castelein koos echter voor een betonconstructie. “Dit was de aftrap voor een aaneengesloten reeks van extreme getallen”, vertelt Bert Loyson, projectleider van Valcke Prefab Beton. “In het hoogbouwgedeelte zijn de kolommen 29 meter lang. Dat zijn de langste kolommen die ooit binnen Valcke zijn geproduceerd. Die extreme lengte had directe gevolgen voor het transport. Op de bouwplaats stonden niet minder dan vier kranen opgesteld: twee kranen van 130 ton, één van 110 ton en één van 70 ton. Zo is – met behulp van drie montageploegen – binnen 130 dagen 20.000 ton beton op zijn plaats gebracht.”

Horizontaal en verticaal transport
De gevelpanelen aan de voorgevel – in totaal 1 km – zijn geproduceerd in lichtgrijs beton, elk gedecoreerd met vier verticale ribben. Ook dit was nieuw voor Valcke Prefab Beton. Zij maakte hiervoor aangepaste bekistingen. Worden gevelpanelen in de regel horizontaal gemonteerd, vanwege het ribpatroon gebeurde dit in verticale richting. Loyson: “De panelen kwamen horizontaal op de werf aan en zijn met twee kranen geplaatst. De eerste kraan verplaatste ze in horizontale richting, daarna nam een andere kraan het transport in verticale richting over.”

Overkappingen in spanbeton
Het expeditiegedeelte heeft twee tussenverdiepingen met elk een overspanning van 23 m¹. Deze werden gerealiseerd met geprefabriceerde voorgespannen TT-elementen. “Het was een nadrukkelijke wens van de opdrachtgever om de expeditieruimte vrij te houden, zonder kolommen. Dit hebben we gerealiseerd met TT-vloerelementen van 23 meter lang”, legt Loyson uit. “Voor overspanningen van dit formaat,
gecombineerd met de gegeven belasting, is dat de beste optie.” Het dak van de hoogbouw is uitgevoerd met TT-dakelementen van 12 meter.“Nu het centrum er staat, wordt de keuze van de eigenaar om in
beton te werken, bevestigd. Het biedt thermisch comfort en een strakke planning. Bovendien wordt het perceel op de meest economische manier benut. De structuur en de gevel van het hoogbouwmagazijn
maken deel uit van de aangrenzende magazijnen, waardoor ze niet ontdubbeld zijn. Daarbij grenst het warehouse aan de productie-eenheid van één van haar klanten. Met een volautomatisch hoogbouwmagazijn – gecombineerd met conventionele magazijnen – kan zij een optimale service bieden. Zij beschikt over een opslagcapaciteit van 30.000 pallets, waarvan 20.000 in de hoogbouw. Ten slotte is het een schitterend gebouw. Samen met alle grensoverschrijdende getallen heeft het een prachtige slanke uitstraling.”     

Tekst | Liliane Verwoolde   Beeld | Valcke Prefab Beton


Bouwinfo

Opdrachtgever: Castelein nv, Veurne (B)
Architect: bvba Vandendries – Capoen Architectenbureau, Veurne (B)
Constructeur: Valcke Prefab Beton nv, Ieper (B)
bouwtijd: april 2017 – juni 2018

beton en staalbouw partners

Xella