Platform over beton en staal in de bouw
Tunnelbouw: minimale bouwtijd en strakke planning

Tunnelbouw: minimale bouwtijd en strakke planning

Lean bouwen is inmiddels redelijk gemeengoed in de bouw. Ver voordat deze efficiencymethode zijn intrede deed echter, was het tunnelproces al 100% lean. “Het is inherent aan het tunnelprincipe: werken in een treintje met heel veel repetitie. Ik weet nu al wat er volgende week donderdag op dat werk op die tijd gebeurt.”

Casco Bouw Nederland kan met alle betonsystemen uit de voeten, maar tunnelbouw is vanaf de start in 2003 specialiteit nummer één. Directeur Jan Hokse kan er enthousiast over vertellen ‘omdat het zo’n fantastisch systeem is’.

Lachende gezichten

“Je kunt van een project de hele planning op dagniveau uittekenen”, vertelt hij. “Je maakt strakke afspraken met de vlechters, de installateur die de leidingen legt en de betoncentrale zodat iedereen op de minuut nauwkeurig weet waar hij aan toe is. De discipline in de tunnelbouw is erg groot. Iedereen heeft zijn aanvoer en mensen op scherp staan en komt zijn afspraken na, ook als het pijpenstelen regent. Bij een tunnelproces dat loopt, met goeie ervaren partijen en een opgeruimde bouwplaats, zie je altijd lachende gezichten. Functioneert een schakel niet, dan loopt de trein vast. We werken daarom alleen met partijen die ervaren zijn met het tunnelproces.”

UPtown in Rotterdam.

 

Adviesrol

“In de voorbereiding kunnen we ook veel betekenen”, aldus Hokse. “We kunnen met de architect en constructeur overleggen over de stabiliteit, wapeningshoeveelheden, ophanging van balkons en dergelijke. Zo hebben we laatst geadviseerd bij een hoogbouw met tunnelbouw waar de constructeur de stabiliteit uit de liftkern wilde halen. Idealer binnen dit ontwerp was echter om de stabiliteit uit de knooppunten tussen de wanden en vloeren te halen, en dat hebben we dan ook geadviseerd.”

Beukbevoorrading

Wat de laatste jaren een grote vlucht neemt, is de beukbevoorrading voor de binnenafwerking. Hokse: “Wij zorgen dat alle pakketten van de binnenafbouw voor het tunnelen al op hun plek staan. Daarna maken wij de beuk, de volgende dag gaat de kist eruit en vervolgens kan de afbouw meteen van start in de stempelvrije ruimte. Dat is tijdwinst voor de aannemer en een groot voordeel van tunnelbouw. Als de tunnel klaar is, kun je ook direct bijvoorbeeld HSB-gevelelementen met beglazing plaatsen zodat je wind- en waterdicht bent. De metsel-steiger loopt in 80% van de gevallen ook gelijk mee met onze tunnellaag, waardoor de metselaar al snel kan starten. Meestal hanteren we een interval van 3 of 4 bouwlagen. Je ziet, we doen ons best om het bouwproces zo efficiënt mogelijk maken.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details