Platform over beton en staal in de bouw
Uitdagende megaklus op de grens van land en water

Uitdagende megaklus op de grens van land en water

Met als doel om zowel de productiecapaciteit als het aantal arbeidsplaatsen te vergroten, bouwt De Vries Scheepsbouw Makkum aan de Strânwei in Makkum aan de vernieuwing en uitbreiding van de bestaande jachtwerf. Het in december 2018 gestarte en in fasen uitgevoerde werk omvat de bouw van een 122 meter lange, 37 meter brede en 28 meter hoge productiehal, waarin een droogdok van 112 meter lang, 22 meter breed en 8 meter diep wordt gerealiseerd. Tussen de nieuwe en bestaande hal worden tevens nieuwe kantoren en werkplaatsen gebouwd. De eerste fase van de nieuwbouw zal begin november van dit jaar worden afgerond.

De Vries Scheepsbouw Makkum, onderdeel van Feadship, bouwt grote jachten voor individuele opdrachtgevers, wat een grote creativiteit en flexibiliteit vereist en een beroep doet op bijzonder vakmanschap om de meest uiteenlopende wensen van klanten te realiseren. Deze mindset verwacht zij ook van haar partners. Twee daarvan zijn Jorritsma Bouw en Kienhuis Bouwmanagement, specialisten die tijdens de eerste fase respectievelijk tekenen voor de bouwkundige invulling en de algehele directievoering.

Logistieke uitdagingen

Evert van der Ploeg, projectleider bij het in Bolsward gevestigde Jorritsma Bouw, betitelt het project als een unieke klus met dito uitdagingen. “Een droogdok bouwen is voor Friesland een uniek project. Daarnaast gaat het hier om een forse constructie die deels op het land en deels in het water gerealiseerd wordt. En dat allemaal in een zeer kort tijdsbestek.” Het levert in technisch, maar vooral ook in logistiek opzicht de nodige uitdagingen op. Dat blijkt onder meer op www.stranwei6.nl, waar de voortgang en alle ins en outs van het project zijn opgetekend. “Er zijn hier op een klein oppervlak veel mensen in de weer”, vervolgt Van der Ploeg. “En die moeten ’s avonds allemaal weer gezond naar huis. Vandaar dat er namens ons bedrijf continu een veiligheidsdeskundige rondloopt die tijdens het werk een scherp oog in het zeil houdt. Verder moeten we ervoor zorgen dat de scheepsbouwers gedurende onze aanwezigheid geen overlast van het werk ondervinden. The show must go on. Daarom is het bouwterrein gescheiden van de werf en hebben we voor de aan- en afvoer van materieel en materialen een aparte ingang gecreëerd.”

rs91277_dsc_7528-stort-onderwaterbeton-kopieren

Het gaat hier om een forse constructie die deels op het land en deels in het water gerealiseerd wordt.

 

Groot(s)

Grote volumes en fikse maatvoeringen zijn kenmerkend voor het in Makkum uitgevoerde project. Zo werd begin april in één weekend met behulp van 300 mixers circa 3.300 m3 beton gestort voor de onderwaterbetonvloer van het droogdok. “Daarnaast rusten de grote kolommen van de staalconstructie van de hal op 9 fundatiepoeren van elk 14 meter lang, 5 meter breed en 3 meter hoog”, aldus Van der Ploeg. “Componenten die met een gewicht van zo’n 525 ton eveneens illustratief zijn voor de omvang van het werk.”

Vergunningen en méér

Kienhuis Bouwmanagement uit Almelo is als bouwmanager en directievoerder al vanaf april 2017 actief binnen de Makkumse projectkaders. “In beginsel zijn we aangetrokken om het vergunningentraject en de voorbereidingen van het werk te verzorgen”, zegt hoofd bedrijfsbureau/projectleider Bas Lamers. “Samen met onder meer Alynia Architecten, constructeur Ingenieursbureau Boorsma en Antea Group, verantwoordelijk voor de ter plaatse uit te voeren bodemsanering en het grondwerk, hebben we alles opgetuigd. Toen in maart 2018 bekend werd dat er ook een droogdok gebouwd moest worden, hebben we de vergunningsaanvragen en de projectmatige uitwerking aangepast aan de gewijzigde situatie. Vervolgens zijn we met Jorritsma Bouw, geen onbekende van onze organisatie, de contractbesprekingen aangegaan en is de bouwovereenkomst gesloten.”

Puzzelstukjes

Kienhuis heeft in Makkum alle gelegenheid om de ruim aanwezige expertise in de praktijk te brengen. Het bureau verzorgt als een kundige en ervaren specialist onder andere het bestek en stelt de budgetten vast, inclusief de voorspelling en bewaking daarvan. “We zorgen ervoor dat De Vries Scheepsbouw Makkum uiteindelijk het product krijgt dat zij wensen”, zegt Lamers. “Om daarin te slagen, is een vlekkeloze samenwerking met de overige partners een absolute must. We zijn dan wel de regisseur, maar kunnen niets zonder de acteurs. Het samenspel is zeer bepalend voor het uiteindelijke resultaat. Wat dat betreft passen de afzonderlijke puzzelstukjes hier perfect in elkaar.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details