Platform over beton en staal in de bouw
Vier Brusselse tunnels in nieuw jasje van beton
De Troontunnel is een van de vier Brusselse tunnels waar Renotec momenteel betonherstellingen uitvoert.

Vier Brusselse tunnels in nieuw jasje van beton

De grootscheepse renovatie van de Brusselse tunnels is in volle gang. Als specialist in betonrenovatie kon Renotec hierbij niet ontbreken. “Onze teams voeren de betonherstellingen uit van A tot Z en brengen meer dan 40 kilometer titanische strips aan ten behoeve van de kathodische bescherming in de Troon-, Boileau-, Tervuren- en Naamsepoorttunnel”, vertelt projectleider Jens Van De Putte. Een technisch huzarenstukje waarbij Renotec alles uit de kast haalt om de strikte deadlines te halen.

Het Brussels Gewest legde in 2016 een meerjareninvesteringsprogramma op tafel voor de Brusselse tunnels, nadat inspecties hadden uitgewezen dat ze dringend aan renovatie toe waren. Sindsdien worden de tunnels gefaseerd in een nieuw jasje gestoken. In februari vorig jaar kreeg Renotec de opdracht toegewezen voor de betonrenovatie van de Troon-, Boileau-, Tervuren- en Naamsepoorttunnel. “Daarbij is niet alleen naar de laagste prijs gekeken, maar is ook ons Plan van Aanpak kwalitatief beoordeeld”, vertelt technisch directeur Jo Vandernborne. “Het intensieve werk dat aan dit plan vooraf is gegaan, heeft geloond want onze expertise heeft de doorslag gegeven om voor Renotec te kiezen.” 

In februari vorig jaar kreeg Renotec de opdracht toegewezen voor de betonrenovatie van de Troon-, Boileau-, Tervuren- en Naamsepoorttunnel.

Betonrenovatie en kathodische bescherming tunneldaken

De opdracht van Renotec bestaat uit de betonrenovatie en kathodische bescherming van de plafonds van de vier tunnels. Van De Putte legt uit hoe zijn team dat aanpakt: “Na het verwijderen van de wandpanelen wordt alle betonrot in de (betonnen) tunneldaken verwijderd door middel van hydrodemolition. Daarna voeren we alle betonherstellingen uit door middel van de natte spuitmethode, een techniek die we dankzij onze jarenlange ervaring als geen ander in de vingers hebben. Verder zorgen we ervoor dat de tunnels 100% waterdicht zijn met behulp van injecties. We passen in de tunnels ook de relatief nieuwe techniek van kathodische bescherming toe, althans toch voor wat betreft de toepassing in Belgische tunneldaken. Concreet betekent dit dat we de wapening gaan beschermen door het plaatsen van titanium strips en opgelegde stroom.”

Efficiëntie is het sleutelwoord, ook omdat het project een heel korte doorlooptijd kent.

Huzarenstukje

Diverse technieken komen hier samen in één project. Dat betekent dat de tunnels op vlak van coördinatie een behoorlijke uitdaging met zich meebrengen, want naast de eigenlijke renovatiewerken coördineert Renotec onder meer ook de reiniging, hydrodemolition, asbestverwijdering en het demonteren en opnieuw installeren van alle technieken en signalisatie. “Het is als het ware een treintje van onze eigen teams en onder- en nevenaannemers, die allemaal precies op tijd moeten weten wat hen te doen staat. Het is onze taak om het treintje draaiende te houden en daar zijn we tot nu toe vlot in geslaagd, tot grote tevredenheid van onze opdrachtgever”, aldus Vandernborne. 

Strakke timing

Efficiëntie is met andere woorden het sleutelwoord, ook al omdat het project een heel korte doorlooptijd kent. “Eind februari 2022 is de opdracht aan ons toegewezen, waarna we meteen van start zijn gegaan met de studiefase. Hierbij hebben we proefvlakken en kijkvensters gemaakt tijdens de nachtelijke sluitingen van de tunnels. Dit is ons eerste grootschalige tunnelrenovatieproject in Brussel dus ook op vlak van vergunningen heeft het wel wat voeten in de aarde gehad”, vertelt Van De Putte. “In samenwerking met het studiebureau zijn de plannen uitgewerkt zodat we op 16 mei 2022 konden beginnen met de eigenlijke uitvoering.” 

Het Brussels Gewest legde in 2016 een meerjareninvesteringsprogramma op tafel voor de Brusselse tunnels, nadat inspecties hadden uitgewezen dat ze dringend aan renovatie toe waren.

Nu zijn de tunnels overdag gesloten. Een scheidingswand deelt de tunnels op in twee helften, zodat Renotec in twee fasen van telkens drie maanden kan werken. In de derde en laatste fase – die in het tweede kwartaal van 2023 wordt afgerond – worden de betonherstellingen, kathodische bescherming en overlaging uitgevoerd op de plaatsen die nu niet bereikbaar zijn door de scheidingswand. “Deze fase zal uitsluitend in nachtwerk gebeuren. ’s Ochtends dient de volledige werf gedemobiliseerd te worden omdat het verkeer opnieuw door de tunnel moet. Organisatorisch betekent dat opnieuw een stevige uitdaging”, vertelt Van De Putte. 

Pionierswerk

“Renotec begint waar een andere aannemer stopt”, stelt Vandenborne. “Dat is één van onze bedrijfsfilosofieën die we ook bij dit project opnieuw waarmaken. We waren een van de eersten om de spuitmethode te beheersen en hebben de techniek doorheen de jaren geperfectioneerd. Vandaag zijn we ook pionier op het vlak van kathodische bescherming voor wat de toepassing in tunnels betreft. In de Brusselse tunnels passen we de techniek voor het eerst op grote schaal toe. Ook in dat opzicht vormt het project ongetwijfeld een meerwaarde voor ons palmares.” 

“Verder tonen we ook onze wendbaarheid aan. We hebben zeer snel moeten schakelen om de vooropgestelde timing te halen, mét succes: een pluim op de hoed van alle collega’s die hieraan hebben meegewerkt. Uiteraard mag de dagelijkse inspanning van onze arbeiders zeker ook niet vergeten worden”, besluit de technisch directeur. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details