Prinses Amaliaviaduct

DCIM/223MEDIA/DJI_0159.JPG

01:46
30-08-2018

Wapening project Prinses Amaliaviaduct nagenoeg gereed

De wapening van project Prinses Amaliaviaduct op de Maasvlakte 2 is bijna klaar. Een behoorlijke klus die dankzij het gebruik van 3D BIM aanzienlijk vergemakkelijkt en verkort werd. 

Toen Maasvlakte 2 in gebruik genomen werd, was de kruising op de Maasvlakteweg ter hoogte van de Prinses Amaliahaven nog gelijkvloers. Daar komen verschillende wegen en een spoorlijn samen. Maar de bedrijvigheid en verkeersdrukte op Maasvlakte 2 nemen toe. In verband met de bereikbaarheid van de containerterminals heeft de eigenaar, Havenbedrijf Rotterdam, dan ook besloten de gelijkvloerse kruising te vervangen door een ongelijkvloerse kruising: het Prinses Amaliaviaduct. Dit project bestaat uit twee viaducten naast elkaar: het Maasvlakteviaduct en het spoorviaduct. Boskalis Nederland realiseert het werk.

Prinses Amaliaviaduct

3D BIM
In oktober 2017 werd met de uitvoering van de wapening buiten begonnen. Dennis Knaap, bedrijfsleider bij wapeningsleverancier Spanberg verwacht daarmee in juni 2018 klaar te zijn. “Dat is behoorlijk snel, vooral wanneer je bedenkt dat het in totaal om zo’n 1.300 ton staal gaat.” Dat het zo rap gaat, is mede te danken aan het 3D BIM modelleren van de wapening door Staalis Engineering, een samenwerking tussen Spanberg en ingenieursbureau Clafis. Deze in Nederland vrij unieke werkwijze maakt clashes en knelpunten van tevoren zichtbaar zodat ze tijdig opgelost kunnen worden. Extra voordeel van een 3D wapeningsmodel is dat dit automatisch wordt ingelezen in de buigmachine. Deze stuurt zelf de productie aan, wat menselijke fouten voorkomt. Door het 3D wapeningsmodel te voorzien van een specifieke codering wordt ook de planning aan het model gekoppeld, de 4D-planning. Zo kan alles tot op de dag nauwkeurig worden gerealiseerd. 

Prinses Amaliaviaduct

Snelle doorlooptijden
Tot nu toe is het wapenen volgens plan verlopen. Zelfs de windproblemen op de Maasvlakte waardoor de kranen niet konden draaien, hebben het project volgens Knaap niet vertraagd. “We hebben wel een dubbele ploeg moeten inzetten en langere dagen moeten maken om de einddatum te gaan halen. Maar verder lopen we tegen weinig uitdagingen aan, omdat alles van tevoren goed berekend en gepland is. In feite is het hele werk vooraf in 3D gebouwd.” Dit maakt de doorlooptijden aanzienlijk korter en vermindert faalkosten in de uitvoering. 

In dit project wordt naast losse wapening, afzonderlijke staven die per stuk verwerkt moeten worden, veelal gewerkt met gelaste prefab onderdelen en spinmatten die op het werk uitgerold worden. De toepassing van deze geprefabriceerde wapening zorgt eveneens voor aanzienlijke tijdswinst en kostenbesparing. Zo heeft Spanberg voor het dek met verloop dat uit losse wapening, gelaste onderdelen en spinmatten bestaat in totaal 500 ton wapening verwerkt in drie weken tijd. Dit is uitermate snel. Ook de tien prefab wandschijven van 3,5 meter breed bij 8 meter hoog en 5 ton per stuk onder het dek van het spoorviaduct zorgden voor een extreem snelle doorlooptijd. Omdat er geen steigers nodig waren, had de aannemer in plaats van twee dagen nu maar vijftien minuten nodig! Verder zijn onder het Maasvlakteviaduct wanden aangebracht die uit staafmatten, losse wapening en gelaste rekken voor ondersteuning bestaan. Samen met het aanbrengen van koelleidingen werd circa zestig ton staal in acht dagen verwerkt. Een sterk staaltje! “Het enige dat nu nog moet gebeuren, is het aanleggen van de wapening voor de stootvloeren tussen de twee viaducten in, ook dat gaat zeker op tijd lukken”, aldus Knaap.   

Tekst | Irene Teunissen  Beeld | Spanberg

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

JM ConstructPECO Douwes Group