01:34
03-10-2018

Werf Royal Van Lent Shipyard | 4D staaldraadvezels bieden optimale buigtreksterkte en duurzaamheid

Met de levering van een speciale Dramix® staaldraadvezel levert Bekaert, specialist op het gebied van het vervormen en coaten van staaldraad een stevige bijdrage aan het project Royal Van Lent Shipyard in Amsterdam. “De door ABT ontworpen onderwaterbetonvloer van het dok is gewapend met onze Dramix® staaldraadvezels”, zegt Bart Wight, sales representative bij Bekaert. “Door de hogere treksterkte en speciale verankering is het mogelijk gebleken om een met staaldraadvezel versterkte onderwaterbetonvloer te realiseren zonder watervoerende scheurvorming.”

Het feit dat tijdens het maken van het vloerontwerp gebruik is gemaakt van Dramix® staaldraadvezels is op zich niet nieuw. Al sinds eind jaren ’90 zijn de Dramix® vezels verwerkt binnen een groot aantal omvangrijke projecten, zoals de Potzdammerplatz in Berlijn, het Haagse Mauritshuis, het Forum in Groningen en, recent, de nieuwe megawerf in Amsterdam. “In navolging daarvan staan op dit moment verschillende andere onderwaterstorten gepland. Daarbij zal eveneens gebruik worden gemaakt van Dramix® staaldraadvezels”, aldus Wight. “Dramix® staaldraadvezels geven het brosse beton namelijk een zekere taaiheid, waardoor het in staat is om buigende momenten op te nemen. Doordat onderwaterbetonvloeren vaak behoorlijk dik zijn, kan deze momentcapaciteit behoorlijk oplopen.” Om ervoor te zorgen dat de relatief dunne vloer van het dok voldoende momentcapaciteit krijgt, is er bewust voor gekozen om Dramix® 4D 65/60BG vezels in een dosering van 40 kg/m3 toe te passen. Vergeleken met normale staaldraadvezels biedt deze vezelsoort een hogere treksterkte en is de verankering beter. Daardoor wordt de hogere treksterkte volledig benut.


Aanvoer van een big bag Dramix® 4D staaldraadvezels naar de doseerunit.

Lengte/diameterverhouding
Het verwerken van staaldraadvezels tot een bruikbaar eindproduct is een ingenieus proces, zo blijkt uit de woorden van Wight. “De staaldraadvezels worden verlijmd tot plaatjes om het doseren ervan in het beton mogelijk te maken. De vezels die voor dit project zijn gebruikt, hebben een lengte van 60 millimeter en een diameter van 0,9 millimeter. Daarmee komt de lengte/diameterverhouding afgerond op 65.” Boven een lengte/diameterverhouding van 50 hebben vezels de neiging om samen te ballen. De verlijmde plaatjes hebben een lengte/diameterverhouding << 50 en verspreiden zich snel in het beton. Door de wrijving en het vocht komen de vezels los van elkaar, maar dan zijn ze al verspreid en zal er geen balvorming meer ontstaan.

Close-up staalvezelbeton met de Dramix® 4D vezels.

De Dramix® 4D staaldraadvezels werden in big bags aangevoerd bij Albeton, één van de weinige betoncentrales in Nederland met een automatische doseerinstallatie. “Deze doseerunit zorgt ervoor dat per charge de benodigde hoeveelheid vezels automatisch wordt gedoseerd en er uiteindelijk een constant en homogeen mengsel ontstaat”, vervolgt Wight. “In dit geval is het staalvezelbeton met een snelheid van 75 kubieke meter per uur geproduceerd en vervolgens op de bouwplaats geleverd. In 50 uur tijd is in totaal ruim 150 ton staaldraadvezel in circa 3.750 kubieke meter beton verwerkt.” 

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Bekaert
Uitgelichte afbeelding: 
Gewapend beton uit de truckmixer.

beton en staalbouw partners

Complexe staalconstructie voor nieuwe megawerf