Amsterdam Werf Royal Van Lent Shipyard

DCIM100MEDIADJI_0020.JPG

01:45
01-10-2018

Werf Royal Van Lent Shipyard | Bouw megawerf in westelijk havengebied Amsterdam vordert gestaag

Vanaf begin 2019 heeft superjachtbouwer Royal Van Lent Shipyard op de grens van de Hornhaven en de Moezelhaven in Amsterdam de beschikking over een uiterst moderne en bovenal zeer ruim bemeten productieplaats. De bouw van de nieuwe megawerf in het westelijk havengebied betreft onder meer de realisatie van een dok (4.500 m2), een 35 meter  hoge en 170 meter lange hal (3.300 m2) en tien werkplaatsen (4.000 m2). Faciliteiten die het bedrijf in staat stellen om luxe jachten tot 160 meter lang te bouwen of zogenaamde refits uit te voeren.

Amsterdam Werf Royal Van Lent ShipyardHet dok deels leeggepompt na stort onderwaterbetonvloer.

Als opdrachtgever heeft Royal Van Lent Ship­yard ervoor gekozen om de realisatie van de splinternieuwe megawerf op te knippen in een aantal grote en kleinere onderdelen. Cordeel Nederland, dochteronderneming van Cordeel Group, verricht als multidisciplinair bouwer een flink deel van de werkzaamheden. “In de rol van coördinerend hoofdaannemer hebben we in eerste instantie de opdracht gekregen om de complete onderbouw van de nieuwe productiehal en het dok te verzorgen”, zegt projectleider Danny Verbeucken namens Cordeel, actief op het gebied van nieuwbouw, renovatie en onderhoud van onder meer industriële, utiliteits- en civiele en waterbouwkundige bouwwerken. “Je praat dan onder meer over de aanleg van damwanden voor het dok en de nieuwe kades. Een werk waartoe ook het grondwerk en het aanbrengen van de verankeringen behoren. Daarnaast hebben we voor het dok en de funderingen de heipalen aangebracht en de vereiste damwandconstructies aangelegd.”

Primeur
Met het storten van een onderwaterbetonvloer en aansluitend de uiteindelijke constructievloer rondt Cordeel in september de eerste van Van Lent verkregen opdracht af. Een werk waarover Verbeucken terecht wat uitgebreider vertelt. “Om de zeer zware belastingen te kunnen dragen en scheurvorming te voorkomen, is de door ABT ontworpen onderwaterbetonvloer gewapend met een speciale door Bekaert ontwikkelde 4D staalvezel. Hierdoor is het mogelijk om de twee met elkaar samenwerkende vloeren aanzienlijk dunner te construeren middels een betonnen geheel van slechts 1,25 meter dik. Met dit technisch hoogstandje hebben we een regelrechte primeur te pakken. Niet eerder namelijk werd in Europa een dergelijke betonnen vloer op deze manier uitgevoerd.”

Amsterdam Werf Royal Van Lent ShipyardLeeg dok.

Extra’s
Met het verkrijgen van een aantal aanvullende opdrachten kreeg de door Cordeel geleverde projectbijdrage gaandeweg nóg meer body. Werkzaamheden die perfect passen bij de kennis en vaardigheden van het vanuit de hoofdvestiging in Zwijndrecht opererende bouwbedrijf. “Net als voor het dok hebben we ook voor de hal en de werkplaatsen de funderingen gelegd”, aldus Verbeucken. “Daarmee heeft Cordeel de complete constructie van de werf tot het nulpeil gerealiseerd. Aansluitend hebben we alle prefab elementen, welke geproduceerd zijn in onze eigen prefabbetonfabriek, in opdracht gekregen. Daarbij moet je onder andere denken aan de bouw van een 170 lange en 13 meter hoge brandwand, een betonnen binnenspouwblad van 250 meter lang en 13 meter hoog, de gebouwplint en de in het pand aanwezige liftkernen.” Met het uitvoeren van de complete afbouw van de binnenzijde van het gebouw, inclusief de coördinatie ervan, zal Cordeel op termijn de werkzaamheden in Amsterdam besluiten. “Deze laatst ontvangen opdracht omvat alle metsel-, timmer- en lijmwerken”, legt Verbeucken uit. “Daarmee zorgen we ervoor dat het complete pand opleveringsklaar wordt afgewerkt.”   

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Cordeel Nederland/Hak BV
Uitgelichte afbeelding: 
Dok en funderingen in uitvoering.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners