Complexe staalconstructie voor nieuwe megawerf
01:47
04-10-2018

Werf Royal Van Lent Shipyard | Complexe staalconstructie voor nieuwe megawerf

Als specialist in het ontwerpen en realiseren van grote complexe projecten is het project ‘Royal Van Lent’ De Kok Staalbouw op het lijf geschreven. Het in Heerle gevestigde staalconstructiebedrijf is sinds de oprichting in 1927 uitgegroeid tot een toonaangevende wereldspeler die grote utiliteits- en industriële projecten met een hoge moeilijkheidsgraad aanpakt. Daarvoor heeft het niet alleen een uitgebreide kennis en ervaring in huis, ook beschikt de executieklasse 4 gecertificeerde specialist over een productiefaciliteit van maar liefst 26.000 vierkante meter met een hijscapaciteit tot 70.000 kilogram. Capaciteiten die uitstekend van pas komen tijdens het in Amsterdam Westpoort lopende project.

Complexe staalconstructie voor nieuwe megawerfDe montage van de kraanbaanligger aan de hoogste spantkolommen.

Voor De Kok Staalbouw is het vervaardigen van grote en complexe staalconstructies dagelijkse kost. Dat blijkt andermaal tijdens het project dat het bedrijf in het westelijk havengebied van Amsterdam uitvoert. “We hebben de opdracht gekregen om de complete bovenbouw van de nieuwe scheepswerf te realiseren”, zegt bedrijfsleider Eddy Dingemans. “Feitelijk spreek je dan over alles wat zich boven het maaiveld bevindt. We verzorgen zowel het ontwerp, de levering als de montage van de complete staalconstructie van het gebouw. Inclusief het aanbrengen van de dak- en gevelbeplating, dakbedekking, het glas en de lichtstraten.” Het zijn werkzaamheden die volgen op een intensief engineeringstraject dat samen met opdrachtgever Royal Van Lent werd doorlopen. “Naast de gehele engineering van de staalconstructie hebben we ook de engineering van de beplating tot op werktekeningniveau uitgewerkt”, aldus Dingemans.

Complexe staalconstructie voor nieuwe megawerfHet bereiken en vieren van het hoogste punt.

Hoog- en laagbouw
De momenteel verrijzende productieplaats bestaat uit twee delen. Enerzijds is er de 15 meter hoge laagbouw, een plek die in de toekomst gaat fungeren als werkplaats. Daarnaast wordt voorzien in een hal met een hoogte van 35 meter. “De montage van de staalconstructie voor de laagbouw, inclusief het aanbrengen van samengestelde plaatliggers voor de kanaalplaatvloeren, is inmiddels afgerond”, zegt Dingemans. “En ook het wind- en waterdicht maken van dak en gevel is wat dit deel betreft voor een groot deel achter de rug. Momenteel loopt fase 2: de realisatie van de productiehal. De hiervoor gemaakte constructie wordt voorzien van dakspanten met een vrije overspanning van 40 meter en spantkolommen voor de kraanbanen in het gebouw.” Parallel aan de bouw van de productiehal fabriceert De Kok Staalbouw eveneens de dokdeur. Een technisch hoogstandje waarmee het dok kan worden afgesloten en dat in december vanaf het water zal worden ingevaren.

Complexe staalconstructie voor nieuwe megawerfHet samenstellen van de spantkolommen.

Uitdagingen
De omvang en complexiteit van het project matcht prima met de ruime expertise die binnen De Kok Staalbouw aanwezig is. “Als executieklasse 4 (de hoogst haalbare CE-normering, red.) gecertificeerd bedrijf kunnen en mogen we elke type staalwerk produceren en leveren”, vervolgt Dingemans. “Die kwaliteit komt hier prima van pas. Het project telt de nodige uitdagingen, die we graag aangaan. Daartoe behoort onder andere de fabricage van de op maat gemaakte achterconstructie voor de gevels. Daarnaast is het zaak om de kraanbanen binnen het dok op een perfecte manier uit te lijnen. Het invaren van de dokdeur wordt in december een mooi sluitstuk. Een klus die een bijzondere vakkundigheid vereist en telkens weer een mooi schouwspel biedt. We kijken dan ook reikhalzend uit naar deze mijlpaal.” 

Tekst | Chris Elbers   Beeld | De Kok Staalbouw
Uitgelichte afbeelding: 
Samenstellen van de vloerliggers in de productiehallen.

beton en staalbouw partners