SAMSUNG CAMERA PICTURES

01:51
02-10-2018

Werf Royal Van Lent Shipyard | Productiehal van formaat voor Amsterdamse superjachtbouwer

Op de hoek van de Hornhaven en de Moezelhaven, gelegen in het westelijk havengebied van Amsterdam, verrijst op dit moment de nieuwe werf van Royal Van Lent Shipyard. Het project omvat de bouw van een hal, een droogdok en tien separate workshops. De werkzaamheden zullen naar verwachting nog voor het eind van dit jaar worden afgerond. Dán beschikt de superjachtbouwer over een zeer ruime en hypermoderne productiefaciliteit waar het mogelijk is om luxe jachten tot 160 meter lang te bouwen of te ontvangen voor een ‘refit’.

Het aanbrengen van de damwanden voor de Hornhaven.

Terwijl hoofdaannemer Cordeel Nederland B.V. tekent voor de bouw van de nieuwe megawerf, neemt Gebr. De Koning onder andere de complete realisatie van de wanden van het droogdok voor zijn rekening. “In dat kader maken we alle damwandconstructies en de daarbij behorende verankeringen”, zegt technisch adviseur Marcel van Leeuwen namens het Papendrechtse familiebedrijf. “Een werk dat ons prima past. Binnen de grond-, weg- en waterbouw zijn we sterk in het ontwerpen en realiseren van ingewikkelde constructies, vooral op de grens van land en water. Daarvan leveren we tijdens dit prachtige project andermaal het bewijs.”

Vakwerkconstructie voor de verankering van de kopwand van het dok.

Samenwerking
Het samenwerkingsverband tussen Cordeel en Gebr. De Koning is een mooi vervolg op andere, soortgelijke klussen die beide bedrijven in het verleden tot een succesvol einde wisten te brengen. “We zijn creatief in het ontwerpen en bouwen van complexe damwandconstructies. Daarnaast zijn we in staat om buitengewoon snel te schakelen”, vervolgt Van Leeuwen. “Vooral díe aspecten hebben ertoe geleid dat Cordeel wederom voor ons heeft gekozen. Op basis van het referentieontwerp en de uitgangspunten van de klant hebben we een efficiënte en relatief goedkope oplossing weten te bedenken. Een oplossing die zowel het ontwerp, de levering van materiaal als het aanbrengen ervan omvat.”

Het aanbrengen van de damwanden voor de wanden van het dok.

Hoog én diep
De wanden van het droogdok zijn opgebouwd uit door Gebr. De Koning aangebrachte verankerde stalen damwandschermen. De dokvloer bestaat uit een onderwaterbetonvloer met daaroverheen een stevige constructievloer. “Het 8 meter diepe dok is eigenlijk een grote, diepe bouwput die kan worden afgesloten met een dokdeur”, legt Van Leeuwen uit. “Wanneer deze dicht is, kan het dok worden leeggepompt. Ongeveer hetzelfde principe is toegepast bij de hal die over het dok heen wordt gebouwd. Hierbij zorgt een grote overheaddeur ervoor dat de gebouwde jachten naar buiten kunnen. Dergelijke faciliteiten maken het voor Royal Van Lent mogelijk om zeer hoge schepen te bouwen met een diepgang van wel 6 tot 7 meter.”

Allround
Waar de aanleg van de damwandconstructies inmiddels achter de rug is, zijn de pijlen van Gebr. De Koning momenteel gericht op het dichtlassen van de damwandsloten. Een fikse kluif, gezien het feit dat maar liefst 9 kilometer naad gedicht moet worden. “Het is een werk dat zeer specifieke kennis en kunde vereist”, zegt Van Leeuwen. “Expertise die we samen met onze partners volop in huis hebben en uitstekend van pas komt tijdens dit project. Ook als het gaat om het bemalen van het geheel en de aanleg van de nieuwe kadeconstructies langs de Moezelhaven en de Hornhaven. Want die zaken verzorgen we óók. Je bent civieltechnisch allrounder of je bent het niet.”   

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Gebr. De Koning
Uitgelichte afbeelding: 
Het natte ontgraven dok met de oostkant van de hal in aanbouw.

beton en staalbouw partners