OLYMPUS DIGITAL CAMERA

01:56
01-11-2018

Werf Royal Van Lent Shipyard | Een solide fundament van 360 combipalen

Een aantal eerdere samenwerkingen tussen Cordeel en Funderingstechnieken Verstraeten krijgt met het project Royal Van Lent een passend vervolg. De funderingsspecialist tekende binnen de nieuwe Amsterdamse megawerf voor de complete fundering van het droogdok. Een werk dat op basis van een geheid ontwerp en via een slimme combitechniek werd uitgevoerd.

Optrekken met Cordeel is voor Funderingstechnieken Verstraeten geen nieuwigheid. En ook het realiseren van een droogdokfundament betekent voor het Oostburgse bedrijf allerminst een primeur, zo blijkt. “Enkele jaren geleden hebben we in opdracht van Cordeel de fundering gelegd voor een droogdok in Alblasserdam”, aldus algemeen directeur Ed Revoort. “Op basis van een hybride funderingsontwerp, waarbij de samenwerking tussen wanden, vloer en funderingspalen centraal staat, hebben we onze expertise toen met succes in de praktijk gebracht. Dat alles hebben we in Amsterdam nog eens dunnetjes overgedaan. Tussen augustus en begin december 2017 zijn voor het droogdok van Royal Van Lent zo’n 360 palen met een gemiddelde lengte van 36 meter de grond in gegaan.”

Het droogdok te Amsterdam met de heistelling (Fundex F15) en hulpbuis die wordt toegepast voor het heien van de zogenaamde Vibrex®-combipalen. Op de voorgrond de prefab elementen met speciale ribbelkop (ingepakt). Fotografie: A. Wattel (Cordeel Nederland)

Betere trekkracht
De werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens een door Verstraeten gemaakt geheid ontwerp. “Het aanbrengen van de palen had ook trillingsvrij of geluidsarm kunnen plaatsvinden”, vervolgt Revoort. “Want die kunstjes verstaan we ook. Hier was het echter mogelijk om de funderingspalen met onze heistelling Fundex F15 middels heien de grond in te krijgen. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van een combitechniek. Hierbij worden eerst speciale buizen op een diepte van 36 meter gebracht. Vervolgens wordt daarin een prefab betonelement van 25 meter lang geplaatst. Dit element wordt aansluitend omringd door grout. Na het trekken van de buis hardt dit mengsel van cement, zand en water uit. Door gebruik te maken van deze zogenaamde Vibrex®-combipalen is de uiteindelijke omhulling van het geheel groter dan het element zelf. Dit maakt het mogelijk om voor de opdrijving van het droogdok een betere trekkracht te genereren. Daartoe is in de palen een extra wapening aangebracht en zijn ze voorzien van ribbels op de kop. Het is een combinatie die ervoor zorgt dat de krachtenoverdracht vanaf de onderwaterbetonvloer, die rondom de palen is gestort, richting de paalkop gewaarborgd is.”

Heiwerkzaamheden anno 1939. Ook toen al werden achthoekige palen toegepast. (Copyright: Openbaar stadsarchief gemeente Deventer)

Levering
Wat betreft de levering van de benodigde prefab betonelementen kwam Verstraeten in het voorjaar van 2017 voor een behoorlijke uitdaging te staan. “Er was toen namelijk een schreeuwend tekort aan heipalen”, zegt Revoort. “De hele markt was in rep en roer. Aangezien de start van het werk was gepland voor begin augustus moesten we dus in allerijl op zoek naar een oplossing. Nadat we eerst het plan hadden de heipalen op de locatie zelf te maken, iets dat vroeger in het wereldje veelvuldig werd gedaan, zijn we uiteindelijk uitgekomen bij een enkele jaren daarvoor gesaneerde betonfabriek in Zwijndrecht. Deze was flink ontmanteld, maar beschikte nog steeds over flink wat hardware, waaronder de mallen om de palen te kunnen maken. Na overleg heeft de eigenaar besloten om de fabriek weer deels op te starten en zijn de door ons benodigde palen dáár gemaakt. Een fraai staaltje van samenwerken en out-of-the-box denken.”    

Tekst | Chris Elbers   Beeld | Funderingstechnieken Verstraeten
Uitgelichte afbeelding: 
Funderingswerkzaamheden nu. De omstandigheden in de bouwput zijn identiek, maar er wordt nu wel trillingvrij, geluidsarm en met palen van meer dan 65 meter lang gewerkt. (Copyright: Beeldarchief ZUBLIN)

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners

rotterdam up:townBrandveiligheid en constructiekracht in één product verenigd