w15-dinsdag-19-kopieren

De Wilhelminabrug is gedraaid middels SPMT’s en staat op de juiste positie boven de fundering. De brug wordt middels afvijzelen op de juiste plaats gezet.

01:56
29-07-2020

Zaandam, Wilhelminasluis | Een stukje Zaandam is terug!

Met het invaren van de Wilhelminabrug en Beatrixbrug zijn twee grote mijlpalen van het project Wilhelminasluis Zaandam afgerond. De Wilhelminasluis vormt de belangrijkste kruising van wegen en water in het hart van Zaandam. De sluis in de Zaan was verouderd, in een slechte bouwkundige en technische staat en voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Heijmans heeft in samenwerking met onder andere bruggenbouwer Hillebrand en in opdracht van de provincie Noord-Holland de komsluis vervangen door een nieuwe, moderne schutsluis voor beroeps- en recreatievaart. De sluis is langer, breder en dieper gemaakt.

“Vanaf het eerste moment was Hillebrand betrokken bij het ontwerp en de uitvoeringskeuzes voor zowel de staalconstructie als de opbouw van de brug, zodat het meest efficiënte resultaat behaald kon worden”, aldus Martijn Kuzee, projectleider bij Hillebrand te Middelburg. De kennis en kunde op het gebied van bruggenbouw bij Hillebrand, gecombineerd met de constructieve houding van zowel Hillebrand als Heijmans en de positieve interactie tussen beide partijen, zijn van groot belang geweest in dit traject.

De Wilhelminabrug op hoogte, gereed voor montage.

 

Een slimme planning zorgt voor een minimale stremming

Kuzee: “Hillebrand is zowel bij de productie van de beweegbare brugdelen (de zogenaamde vallen) als bij de elektromechanische aandrijving van A tot Z betrokken geweest. De twee vallen – 180 ton zwaar, 16 meter breed en 15 meter lang – zijn volledig geprefabriceerd door Hillebrand in Middelburg. Daar zijn ook de leuningen en de slijtlaag aangebracht.” Hoewel het om een relatief eenvoudige constructie gaat, is het werken met onderdelen van 180 ton een uitdagende activiteit. “Daarom hebben we de hulp van onze partner Mammoet ingeschakeld”, vervolgt Kuzee. “Deze partner was ook de partij die middels een roll-on/roll-off-actie de zware vallen op de pontons heeft geladen en 265 km verderop over het water heeft getransporteerd.” Door alles in Middelburg te fabriceren en just-in-time in Zaandam aan te leveren, hoefde zo min mogelijk op de bouwlocatie zelf te gebeuren. Ook zorgde de slimme planning ervoor dat de stremming van vaart- en wegverkeer zo kort mogelijk was. Toch was het plaatsen van de vallen een behoorlijk spektakel”, vindt Kuzee.

Halverwege het draaien van het brugdek boven de fundering.

 

Elektromechanische aandrijving

Ook de elektromechanische aandrijving werd volledig geprefabriceerd door Hillebrand. “Het meest complex hierbij was het inpassen van de aandrijving in de zeer beperkte ruimte in de kelder. Omdat de kelder niet groter is geworden dan voor de renovatie, maar de normen van de aandrijving wel werden verzwaard, was het een hele uitdaging om dit passend te maken. Maar het is ons gelukt om een zo slank mogelijke aandrijving te fabriceren. Heijmans op zijn beurt heeft de dunne betonwanden van de kelder gerealiseerd. Vooral het stellen en instorten van de ankers voor de aandrijving was voor Heijmans een uitdaging: deze mochten maximaal een millimeter afwijken. Dat is bij alle ankers gelukt: een knap stukje vakwerk van de mensen van Heijmans en Hillebrand!”

Samenwerking om trots op te zijn

Uit elke onderdeel van dit project blijkt dat een ultieme samenwerking noodzakelijk is om iets tot een goed einde te brengen. Kuzee bevestigt dat dát wel goed zit: “De samenwerking met Heijmans loopt erg prettig, met wederzijds respect voor elkaars belangen. We kennen elkaar goed, we werken vaker samen aan projecten en we weten precies wat we aan elkaar hebben. En dat geldt net zozeer voor de samenwerking met Mammoet.” Nog even en dan is alles klaar en komt er weer vaart in de Zaan.    

Tekst | Susan Peek Beeld | Heijmans

Abonneer u op onze nieuwsbrief

beton en staalbouw partners