avg-27-kopieren

Elektrisch transport is voor een pakketdienst niet zo moeilijk, maar voor wie beton de binnenstad in moet brengen, wordt dat nog een hele puzzel. De elektrische betonmixertrailer is een stap in de goede richting.

01:21
29-08-2019

Zero-Emission traileraandrijving

Wierda Hybrid Technologies presenteert de eerste volledig elektrische betonmixertrailer ter wereld. De volledig elektrische aandrijving maakt de conventionele dieselaandrijving overbodig. Het verwerken van beton wordt stiller en schoner, zonder concessies te doen aan gebruiksgemak en inzet.

Milieudoelstellingen, CO2-reductie, milieuzones en lokale beperkingen vormen steeds vaker een uitdaging voor de transportsector. Dit speelt met name in de grote steden. Maar aangezien juist daar de meeste bouwactiviteiten plaatsvinden, is dit een enorme uitdaging voor de bouwsector. Elektrisch transport is voor een pakketdienst niet zo moeilijk, maar voor wie beton de binnenstad in moet brengen, wordt dat nog een hele puzzel. De elektrische betonmixertrailer is een stap in de goede richting.

Aandrijving

De 200 kW sterke elektromotor kan genoeg koppel leveren om alle soorten beton te verwerken. Het accupakket is opgebouwd uit 80 LiFePO4 accucellen en levert in totaal 50 kWh. Dit is voldoende om tussen de 10 en 15 ritten per dag te doen, uiteraard afhankelijk van het soort beton en de afstanden. Het maakt niet uit welk soort opbouw of trailer aangedreven moet worden. Het accupakket is schaalbaar en is naast 50 kWh verkrijgbaar in de vermogens 30 kWh en 60 kWh.

mg_7869-kopierenmg_7869-kopieren

Dankzij de elektrische aandrijving wordt het verwerken van beton stiller en schoner, zonder concessies te doen aan gebruiksgemak en inzet.

 

Ontwikkeling

Het systeem is volledig intern ontwikkeld en is een aanvulling op het huidige productgamma van Wierda Hybrid Technologies. Uiteraard zijn ervaringen die zijn opgedaan met de Electric PTO, de hybride aandrijving voor betonmixers, autolaadkranen en hoogwerkers, meegenomen in de ontwikkeling. “Grote verschillen zitten er in de benodigde motorvermogens van de systemen en daarmee ook in de aanschafprijs. De hybride heeft als back-up altijd nog de dieselmotor en dat heeft de volledig elektrische aandrijving niet”, vertelt Jan-Johan Kamstra, commercieel manager bij Wierda.

Elektrisch rijden

De elektrische trailer is nu direct leverbaar en inzetbaar. Het systeem is te gebruiken in combinatie met een conventionele dieseltrekker, eventueel op HVO, en in de toekomst met een elektrische trekker. “Die toekomstige elektrische trekker kunnen wij trouwens ook nu al aanbieden. Samen met FRAMO leveren wij elektrische aandrijflijnen die geschikt en toegelaten zijn voor de Nederlandse markt”, vertelt Kamstra. “Wij werken het liefst pragmatisch: bij het begin beginnen, blijven leren en zorgen dat hetgeen dat we bouwen, blijft functioneren.” Met de elektrische mixertrailer wil Wierda Hybrid Technologies weer zo’n stap zetten. Een stap die nu impact heeft en ervoor zorgt dat de trailer over 10 jaar nog steeds bruikbaar is.  

Tekst: Wierda / Jeroen Schaaphoek
Beeld: Wierda / Jeroen Schaaphoek

beton en staalbouw partners

Steenderen vrieshuis Avikolievers-holland_2_p14e-trilnaald-in-actie-kopieren