In plaats van de inzet van vele vrachtwagens wordt het zandtransport via een 2 kilometer lange pipeconveyor van Winssen naar Deest getransporteerd. Als vaste partner van Moors Constructie en machinebouw Bergharen heeft Coatinc Mook in een half jaar tijd alle stalen frames thermisch verzinkt, zodat de constructie bestand is tegen weer en wind.
Voor Geertjesgolf zijn alle mogelijke scenario’s bekeken om het zand over een afstand van 2 kilometer te transporteren, weet Barry Moors, directeur van Moors Constructie en machinebouw Bergharen (MCB). “Om de overlast op de omgeving te beperken, kwam men al snel uit bij een transportbandsysteem met een capaciteit van 1.200 ton per uur. Het verwerken van dergelijke hoeveelheden komt overeen met de inzet van 60 vrachtwagens die op en neer moeten rijden. Geen optie dus. Een conventioneel open systeem bleek niet geschikt, vanwege de vele benodigde overstortpunten en de kans op verlies van zand en grind ‘onderweg’ door invloed van weer en wind. Uiteindelijk is beslist om voor een gesloten pipeconveyor te kiezen die wij volledig in eigen huis hebben ontwikkeld en geproduceerd.”
De pipeconveyor betreft een gesloten systeem met twee lijnen boven elkaar en een band uit één stuk. “Bij het laden en lossen klapt de band open, maar zodra de band het depot verlaat, vouwt deze zich samen tot een inwendige diameter van 350 millimeter”, legt Moors uit. “Op die manier kunnen we de zogenaamde hexagonaalframes – waar de band doorheen loopt – ook relatief beperkt van formaat houden. De frames zijn overigens allemaal thermisch verzinkt. Een bewuste keuze. Het ziet er niet alleen strak en netjes uit, maar het kan in tegenstelling tot een coating ook tegen een stootje. Het project wordt immers uitgelegd voor minstens vijftien jaar. Dan wil je niet steeds de constructie moeten bijwerken. Het thermisch verzinken is uitgevoerd door onze ‘huisverzinkerij’ Coatinc Company, dat goed overweg kan met dergelijke grootformaat constructies.”
Coatinc Company heeft in een half jaar tijd 250 frames van 12 meter lang thermisch verzinkt. In totaal gaat het volgens Moors om bijna 600 ton aan staal. “In het ontwerp is rekening gehouden met de vereisten van het verzinken. Met andere woorden, we hebben optimalisaties gezocht om de totale constructie zo economisch mogelijk te kunnen verzinken. Het is in feite een groot Meccano-pakket dat met boutjes en moertjes wordt vastgezet. In totaal gebruiken we 225.000 boutjes M12 x 30 om alle frames in elkaar te schroeven. Al het staal is dus thermisch verzinkt, op de 24.000 rolletjes na. Die zijn in kleur gecoat. Puur een kostenoverweging. Ze roesten sowieso niet, ook al verslijt de coating. De rolletjes zijn namelijk voortdurend in beweging, want de transportband draait in principe zes dagen per week, 12 uur per dag.”
Het overgrote deel van de frames is door Coatinc Company in de periode van mei tot oktober vorig jaar thermisch verzinkt. “Er werd telkens een volle vrachtwagen gehaald en gebracht”, legt Moors uit. “Vervolgens konden wij in de werkplaats de frames opbouwen en ze op locatie installeren. Na een uitvoerige testperiode wordt de pipeconveyor in juni in bedrijf genomen.”