Het Noordelijk Havenhoofd in Scheveningen ondergaat momenteel een spectaculaire make-over. Enkele jaren terug verrees op het havenhoofd al het indrukwekkende Inntel Hotels Den Haag Marina Beach. In het verlengde daarvan wordt gefaseerd een omvangrijk programma gerealiseerd met 65.000 m2 aan bedrijfsgebouwen voor de visverwerkende industrie, een nieuw boothuis voor de KNRM, horeca en een parkeergarage met 840 parkeerplaatsen. Het meest bijzondere is dat de 250 meter lange parkeergarage onderdeel wordt van een nieuw duinlandschap. Voor Continental Car Parks een mooie uitdagende klus: in plaats van haar gebruikelijke lichte bouwsystemen voor parkeergarages was hier een zware betonconstructie nodig om met name het zand van het duinlandschap te dragen.
“In oktober dit jaar is de parkeergarage helemaal klaar”, vertelt Jeroen Drenth, directeur van Continental Car Parks. “De parkeervoorziening is dan meteen klaar voor gebruik. Op het dak wordt voor een groot deel een duin aangelegd, op het andere gedeelte komen strandtenten. Dat zijn zware belastingen voor een parkeergarageconstructie. Onze gebruikelijke modulaire systemen als Parkdeck en Hoeschdeck hebben daar de draagkracht niet voor. Toch zijn wij op grond van onze kennis van parkeersystemen, en een mooie prijs-kwaliteitverhouding, door opdrachtgever VolkerWessels Vastgoed verkozen om de parkeergarage te bouwen. We hebben daarvoor de samenwerking gezocht met een betonbedrijf, waar we meer projecten mee hebben gedaan. Zij heeft meegewerkt aan de detaillering en de prefab liggers geleverd. Voor de montage hebben we Mammoet ingehuurd, ook een geregelde partner van ons.”
Voor de bouw van de parkeergarage werd eerst het bestaande duin afgegraven. Vervolgens werd de parkeergarage op de fundering opgebouwd met behulp van prefab wanden, tussenkolommen, voorgespannen liggers voor het dak en kanaalplaatvloeren voor de verdiepingsvloeren. Drenth: “Het dak wordt zwaar belast, waarbij het duin nog meer belasting met zich meebrengt dan de horecapaviljoens. Daarom hebben wij voor het dak speciale brugliggers gebruikt met extra wapeningsstaal waarna deze zijn afgestort met beton. Ter bescherming tegen het zoute water is extra dekking aangebracht op de wapening. In dit casco van de parkeergarage zijn liftschachten opgenomen voor de garageliften die wij bouwen en de goederenliften van de strandpaviljoens die VolkerWessels verzorgt. Deze houten paviljoens worden straks aan de parkeergarage gekoppeld zodat ze niet wegwaaien.”
De parkeergarage krijgt een inrit aan de boulevard, ongeveer halverwege. Het 250 meter lange gebouw telt drie parkeerlagen die elk een eigen compartiment vormen. De (mechanische) ventilatie geschiedt van noord naar zuid en heeft schoorstenen die op gezonde afstand komen van de strandpaviljoens.
Voor Continental Car Parks is de zware betonnen garage op het Noordelijk Havenhoofd een exercitie die afwijkt van haar sterk modulaire portfolio, maar die goed is bevallen. Drenth: “Afwisseling is altijd leuk, net als wat anders te eten op tafel zetten. Zo konden we door de zware elementen bijna altijd doorwerken, ondanks de ligging aan zee. Met staalplaatbetonvloeren zou dat anders hebben uitgepakt. Verder is het een bovengronds project en is er geen sprake van grondwaterdruk en opdrijving, en dat maakt het voor ons behapbaar. Het was voor een groot deel een kwestie van droog stapelen en goed letten op veiligheid en kwaliteit. Dat kan ik wel toevertrouwen aan ons ervaren projectteam. De logistiek verliep ook op rolletjes, ondanks de angst voor de notoire files naar het strand. Ik ben in elk geval erg in mijn nopjes over dit project, dat mede zo voorspoedig verloopt door de goede partners waarmee we samenwerken. Dat was ook één van de redenen om in dit avontuur te stappen.”