Platform over beton en staal in de bouw
Steiger- en ondersteuningsconstructies op iconische projecten
PERI heeft de bekisting ontworpen voor de drie bruggen op basis van het VARIO-wandbekistingsysteem in combinatie met Variokit.

Steiger- en ondersteuningsconstructies op iconische projecten

PERI is een gevestigde naam in de wereld van steigers en ondersteuningsconstructies. Voor deze editie van Beton & Staalbouw bezochten we een tweetal spraakmakende projecten waar de systeemoplossingen van PERI maximaal tot hun recht komen: het groot onderhoud aan de Erasmusbrug en project 3 bruggen in Hoorn.

In 2024 is er verspreid over het jaar groot onderhoud gepleegd aan de 28 jaar oude Erasmusbrug. Zo is de onderzijde schoongemaakt en geschilderd, hebben de fietspaden een nieuwe slijtlaag gekregen en zijn de nodige slijt- en roestplekken gerepareerd en behandeld. Meest in het oog springende onderdeel van de exercitie was zonder twijfel het schoonmaken en schilderen van de 139 meter hoge stalen pyloon, niet in de laatste plaats vanwege de bijzondere steigerconstructie met crashdeck bestaande uit steigermateriaal van PERI.

Echthetty HR Hoorn 0158 kopie
De wanden dienen compleet vloeistofdicht te zijn. Het beton wordt erin geperst via een betonpompaansluiting onderin de bekisting.

Bijzondere steigerconstructie op de brug

PERI werd al in het voortraject door de gemeente Rotterdam benaderd voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie. “Er moest een crashdeck op de brug komen, gezien het formaat een bijzonder groot object. Tegelijkertijd wist men dat de capaciteit van de brug maatgevend was”, zegt Mark Godwaldt, engineer bij PERI. “We hadden rekening te houden met profielvrije ruimtes voor verkeer en fietsers. Maar ook met de eis vanuit de gemeente dat de tramlijn gedurende de op- en afbouw van de constructie niet verstoord mocht worden. We hebben in het voortraject aangetoond dat het haalbaar was met onze PERI Up Flex modulaire steiger in combinatie met het LGS-vakwerksysteem. Uiteindelijk heeft de gemeente het project in de markt gezet, met onze berekeningen en ontwerptekeningen als ‘bijsluiter’.” 

Voortvarend

Van der Ende Steel Protection won de aanbesteding met Steigerbouw van der Panne als steigerbouwer, één van de partners van PERI. “Zodoende kon het voorgestelde systeem tot uitvoering worden gebracht”, zegt Godwaldt. “De LGS-vakwerkliggers werden vooraf geassembleerd en in de nachten aangevoerd en opgebouwd. De onderhoudswerkzaamheden verliepen dermate voortvarend dat de steiger eind augustus alweer gedemonteerd kon worden, terwijl dat eigenlijk voor oktober was gepland. Al met al was het voor ons als PERI een prachtige referentie op een iconisch project dat gedurende een aantal maanden volop in de spotlights stond.”

Erasmusbrug 2024 HR 8443 kopie
De PERI Up Flex modulaire steiger in combinatie met het LGS-vakwerksysteem schittert op de Erasmusbrug.

Hoge betondruk

Misschien iets minder bekend, maar niet minder spectaculair is het project 3 bruggen in Hoorn. Via deze bruggen kan men straks vanaf de historische Westfriese Omringdijk naar het nieuwe Hoornse stadsstrand. De bruggen zijn ontworpen als strandopgangen en de vorm van de bruggen is geïnspireerd op de vorm van een historische dijk. PERI heeft de bekisting ontworpen voor de drie bruggen op basis van het VARIO-wandbekistingsysteem in combinatie met Variokit. “Deze systemen lenen zich uitstekend voor dit soort complexe toepassingen”, zegt Wout van de Weijer, constructeur van PERI. “Sterker nog, dit ontwerp kan niet uitgevoerd worden met een traditionele wandbekisting, want de wand van de brug helt achterover onder een hoek van 45 graden en wordt gestort met zelfverdichtend beton. Hoe hoger de wand, hoe hoger de betondruk. Dit vraagt om een constructieve en complexe bekisting op maat. Zeker bij een betondruk oplopend tot circa 100 kN/m². Ten gevolge van het hoogteverschil van circa 2 meter in de achterover hellende wanden is er eveneens een dekselbekisting ontworpen om de hoge opwaartse betondrukken op te vangen. De wanden dienen compleet vloeistofdicht te zijn. Het beton wordt erin geperst via een betonpompaansluiting onderin de bekisting.”

PERI heeft voor het project 3 bruggen twee bekistingsoplossingen geleverd, die multi-inzetbaar zijn. Twee bruggen zijn namelijk identiek, de derde verschilt in lengte. De elementen worden grotendeels voorgemonteerd bij PERI in Schijndel. Mede dankzij deskundig personeel van de aannemer van dienst, Unie van Marken, was het een kwestie van de voorgemonteerde elementen plaatsen en stellen. De laatste brug wordt begin 2025 gestort en dan is ook dit iconische project afgerond.   

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met PERI BeNeLux B.V..

peri Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
peri Telefoonnummer +31 (73) 5 47 91 00 E-mailadres [email protected] Website peri.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten