In 2012 is men in Mechelen begonnen aan een grootscheeps stationsproject, ‘Mechelen In Beweging’ genaamd, om de toekomstige mobiliteitsstromen in en rond de stationsbuurt in goede banen te leiden.
Een nieuwe spoorbypass, stationsgebouw, autotangent en fietsinfrastructuur zijn de vier belangrijkste onderdelen van dit project. Deze vier onderdelen zijn verweven tot één ‘lint’ over de 2,8 km van het project, om een minimum van de ruimte in te nemen en een maximum van ruimte te creëren voor stedelijke ontwikkeling en groen. In het hart van het project staat het stationsgebouw, waar de spoorbypass en tangent vormelijk in geïntegreerd worden. Beton ligt aan de basis van de bouw.
Een van de hoofdrolspelers bij de bouw van het nieuwe treinstation is Urbastyle. De voorbije jaren heeft Urbastyle voor verschillende stationsprojecten geprefabriceerde elementen in architectonisch beton geleverd. Ook voor de nieuwe perrons van het station van Mechelen kreeg Urbastyle het vertrouwen voor de productie van diverse prefabelementen: aan de buitenzijde voor de wandpanelen en aan de binnenzijde voor de perronranden en zitranden.
Voor de bekleding van de achterzijde van de perrons zijn zowel rechte als gebogen wandpanelen geproduceerd. Hierdoor wordt er vloeiend overgegaan in de wandbekleding van de trappen en uiteinden. Bij de gebogen elementen bestond de uitdaging erin om zowel de kromming aan de bovenzijde als aan de voorzijde te volgen. De uiterste elementen zijn als één element met geïntegreerde deksteen aangeleverd om horizontale voegen te vermijden.
De perronranden zijn aan de voorzijde – de kant van de sporen – gepolijst zoals de wandpanelen en zitranden. Licht opgeruwde bovenzijden zorgen hier voor meer glijweerstand. Ook alle zichtbare zijden van de zitranden zijn gepolijst. Hier is de bovenzijde voorzien van een helling om een goede afwatering te garanderen.
Geprefabriceerde gevelpanelen zijn het bindend element waar witte cement en een gepolierde afwerking het karakter van het geheel bepalen. Door het gebruik van wit cement van Aalborg White, een bedrijf dat gespecialiseerd is in hoogwaardig wit cement voor de bouw, kon Urbastyle een strakke en moderne uitstraling creëren die aansluit bij de omliggende architectuur en die een aanvulling vormt op het algehele ontwerp van het treinstation.
Naast deze esthetische voordelen heeft het gebruik van wit cement ook praktische voordelen. Het is bijvoorbeeld beter bestand tegen vlekken en verkleuring dan traditioneel grijs cement. Het betongebruik in het nieuwe treinstation is echter niet beperkt tot deze praktische voordelen, maar draagt ook bij aan de algehele esthetiek van de ruimte. De strakke lijnen en neutrale kleur van de betonnen elementen zorgen voor een moderne en minimalistische uitstraling die zowel tijdloos als chique is. Bovendien geeft het gebruik van beton een gevoel van stevigheid en duurzaamheid dat geruststellend is voor pendelaars en bezoekers.
Kortom: het nieuwe treinstation van Mechelen is een bewijs van de kracht van samenwerking en innovatie in de bouw. Het ontwerp van Eurostation, de betonnen oplossingen van Urbastyle en het gebruik van witte cement van Aalborg White zijn allemaal samengekomen om een mooie, functionele en duurzame ruimte te creëren die de gemeenschap de komende jaren zal dienen. Het is duidelijk dat het nieuwe treinstation van Mechelen een lichtend voorbeeld is van hoe innovatieve bouwtechnieken gebruikt kunnen worden om ruimtes te creëren die zowel mooi als functioneel zijn.