Op 19 september jongstleden werd het Holocaust Namenmonument onthuld door koning Willem-Alexander en Jacques Grishaver, voorzitter van het Nederlands Auschwitz Comité. Het door de Pools-Joodse architect Daniel Libeskind ontworpen gedenkteken, is gerealiseerd in het hart van het Joodse Kwartier in Amsterdam. Op de plek waar zich ruim 70 jaar geleden vele gruwelijkheden hebben afgespeeld.
Op 19 september jongstleden werd het Holocaust Namenmonument onthuld door koning Willem-Alexander en Jacques Grishaver,
Het Holocaust Namenmonument vormt een labyrint van 72 betonnen muurdelen bekleed met rode bakstenen die het grondpatroon van vier letters vormen. In elk van deze 102.000 bakstenen zijn op alfabetische volgorde de namen, geboortedata en sterfteleeftijden van de slachtoffers ingegraveerd. Het is het eerste nationale gedenkteken in Nederland waarop de namen van alle slachtoffers van zowel de Holocaust als de Porajmos (de zigeunervervolging door de nazi’s) genoemd worden.
Op deze muurdelen zijn in hetzelfde patroon vier ogenschijnlijk zwevende objecten van spiegelend roestvrij staal gecreëerd. Van Geenen kreeg de eervolle taak om het polijstgedeelte van deze objecten voor zijn rekening te mogen nemen. Een exclusieve opdracht die maar weinig bedrijven kunnen uitvoeren. De klus bestond in totaal uit het polijsten van 72 RVS platen van elk 12 bij 2 meter. Iedere RVS plaat was nodig om er de grote roestvaststalen letters van te kunnen maken.
De muurdelen zijn geplaatst in de vorm van vier Hebreeuwse letters. Deze letters betekenen “in memoriam”, de Hebreeuwse benaming voor “ter herinnering”. Daar waar de bakstenen muren en de metalen objecten elkaar kruisen, is een smalle leegte gecreëerd. Daardoor lijkt het alsof de stalen letters zweven. Dit staat symbool voor de onderbreking in de geschiedenis en cultuur van het Nederlandse volk door de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog.
Het gebruik van bakstenen verwijst naar de vertegenwoordiging van bakstenen in Nederlandse en, in bredere zin, in West-Europese steden. De bakstenen in combinatie met de reflecterende, geometrische roestvrij stalen letters staan symbool voor de verbinding tussen het Amsterdamse verleden en heden. Het spiegelend roestvrij staal reflecteert het ruisen van bomen.