Platform on concrete and steel in construction
Staalwerk Pontsteiger vakwerk

Staalwerk Pontsteiger vakwerk

Een prestige project met een lange adem: woonproject Pontsteiger in het Amsterdamse IJ is nu typisch zo’n bouwwerk dat dankzij doorzettingsvermogen en hard werken uiteindelijk toch van de grond is gekomen. Ruim negenhonderd ton staalwerk gaat erin, waaronder vakwerkspanten van tachtig ton.

Zelfs een leek kan het zien: Pontsteiger Amsterdam wordt een gebouw met een, eufemistisch gezegd, uitdagende constructie. Niet vreemd daarom dat Buiting Machinebouw en Staalconstructie uit Broekland bijzonder content was met de opdracht voor het staalwerk van deze nieuwe ‘toegangspoort’ naar het NDSM-terrein van Amsterdam-Noord. “Complexe constructies vormen onze drijfveer”, zegt Dennis Frankot, projectleider bij Buiting. “Je zult ons niet vaak zien voor de bouw van een bedrijfshal. Dit project is mooi om meerdere redenen: het is een imposant en vooral bekend bouwwerk, dus interes-sant om aan mee te werken. Daarnaast zorgen de enorme belastingen, in combinatie met een diver-siteit aan bijzondere profielen, voor complexe (las) verbindingen. Ten slotte is het transport- en monta-getraject, zacht uitgedrukt, uitdagend.”

SLANK

Buiting levert en monteert voor het gebouw in totaal ruim negenhonderd ton staal, verspreid door het hele gebouw. Verreweg de meeste aandacht verdient de deels uit stalen vakwerklig-gers geconstrueerde brugconstructie die beide woontorens met elkaar verbindt. Met gewich-ten van tachtig ton elk, deels uitgevoerd met speciaal voor dit werk vervaardigde HD-liggers bijzondere elementen, zegt Frankot: “De keuze voor HD-liggers komt voort uit de wens van de architect om de vakwerkconstructies en de schoor-constructies zo slank mogelijk uit te voeren. De spanten worden uit één stuk gemaakt, waarvan de grootste 48 meter lang is en 9 meter hoog. Met meerdere mobiele kranen zullen de spanten worden gemonteerd.” Het alternatief van prefabri-catie – montage in het werk – viel al direct om hoofdzakelijk (constructieve) veiligheidsredenen af. Daaraan kleven volgens Frankot te veel risico’s.

OBSTAKELS

Zijn de liggers van zichzelf al imposant genoeg, veel meer hoofdbrekens nog kost het logistieke plan. Eigenlijk staat er maar één weg open, en dat is over water. En zo geschiedt het ook, vanuit de productielocatie in Almelo. Frankot: “Het moei-lijkste onderdeel betreft het twee kilometer lange stuk over land, met onderweg bochten, bomen en lantaarnpalen. We maken daarvoor gebruik van een transportsysteem met losse draaischamels dat speciaal is ontwikkeld voor groot materiaal. Het hele traject vanaf onze fabriek, via de laad-loskade over het water naar de bouwlocatie, zal zeer secuur moeten worden afgestemd. Maar ik ben ervan overtuigd dat het zal lukken.” Op dit moment is Buiting nog bezig met de productie. Frankot verwacht het circa drie kalendermaanden durende montagewerk in januari 2017 te kunnen starten.

EXPERTISE

Buiting werd in 2014 bij het werk betrokken. Dit gebeurde direct nadat duidelijk was geworden dat het project – mede dankzij een verandering van de constructie – toch doorgang kon vinden. Frankot juicht het toe, snel aan tafel zitten. Omdat het bedrijf daarmee de expertise kwijt kan die anders ongebruikt zou blijven. “Zo’n werk is altijd een samenspel tussen constructeur, architect en de uitvoerende partijen. Wij zijn breed georga-niseerd, en kunnen op deze wijze onze kennis goed tot uiting brengen. Pontsteiger is heus geen gemakkelijk werk, maar daar houden wij juist van. Er moet iets bijzonders in zitten.”

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?