De aanloop was lang, maar in april 2023 ging dan eindelijk de eerste damwand van RIF010 de Steigersgracht in. Funderingsspecialist Kandt bv uit Nieuwerkerk aan den IJssel was door Mobilis aan boord gehaald om de damwanden van dit uitzonderlijke project aan te brengen en om de funderingspalen van de onderwaterbetonvloer te boren. Intensief contact met vooral Mobilis en grondwerkbedrijf Verboon was hierbij van buitengewoon groot belang.
Het is niet zo dat Kandt voor RIF010 simpelweg vanaf een tekening 340 meter damwand plaatst en 270 palen de grond in boort. “De betrokkenheid begon al in een vrij vroeg stadium”, vertelt projectleider Bastiaan Verheul. “Bij het ontwikkelen van het idee voor een surfpool in de Rotterdamse binnenstad, was er al contact tussen mede-initiatiefnemer Mobilis en Arie Kandt, oprichter van het gelijknamige funderingsbedrijf. Dat was in eerste instantie puur om op hoofdlijnen de mogelijkheden en onmogelijkheden te verkennen om in de Steigersgracht een wand, een vloer en een turbine te bouwen. We weten allemaal dat er nog heel veel water door de Maas is gestroomd voor de plannen concreet werden, maar in augustus 2022 is Mobilis serieus aan het engineeren geslagen. Dat was een iteratief proces met veel heen en weer bewegingen, waar Kandt inspraak in had met betrekking tot de uitvoeringstechnische mogelijkheden tot er een maakbaar ontwerp lag.”
De uitvoering begon met het maken van een oprijconstructie aan de kant van de Markthal en een juk om de pontondelen schadevrij in het water te krijgen. Verheul: “De 12,00 bij 21,00 meter grote koppelpontons die we gebruikten waren samengesteld uit 20 afzonderlijke delen die over de weg zijn aangevoerd. Het juk was nodig om die pontondelen scharnierend van de kade in het 2,50 meter lager gelegen water te krijgen. Vanaf de koppelpontons zijn de damwanden en de palen aangebracht.”
De damwanden zijn met een hoogfrequent trilblok met variabel moment in de gracht getrild. Verheul: “De meeste damwanden zijn schoor geplaatst om de eveneens schoorstaande paalfundering onder de bestaande kademuur niet te raken. De bestaande kademuur inclusief de fundatie is geheel intact gebleven. De schuine stand zorgt er tevens voor dat in de gracht de breedte van de wavepool zo groot mogelijk blijft. We moesten ook rekening houden met de bomen om de gracht. Snoeien mocht maar minimaal, dus dat was passen en meten en hier en daar planken in meerdere zetten.”
De volgende fase betrof de paalfundering voor de onderwaterbetonvloer. “Toen begon het echt druk te worden in de bouwkuip”, vervolgt Verheul. “Zoals bij wel meer projecten stond ook hier de uitvoeringsperiode flink onder druk. Om tijd te winnen, is in nauwe samenwerking met Mobilis en Verboon een gefaseerde uitvoering van paalfundering aanleggen en grondwerk overeengekomen. Wij moesten trillingvrij een paalfundering boren, Verboon had de taak om de bouwkuip slibvrij te maken. Met een tweede heistelling en elkaar zo goed mogelijk de ruimte geven, hebben we een mooi optimum kunnen vinden en tijd kunnen vinden zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.”
Kandt heeft voor RIF010 270 Leka-palen tot 23,00 m lang de bodem in geboord, te lood en schoor. Alle palen zijn 2,00 tot 4,00 m onder waterniveau verdiept weggeboord. Voor de damwanden zijn damwandplanken in lengtes van 8,50 m tot 10,00 m aangebracht. “Om een overgang te kunnen maken van de onderwaterbetonvloer naar het ‘strand’ aan de zijde van de Wezenbrug, is nog een damwand aangebracht zodat in een droge kuip een aansluitvloer kon worden aangelegd”, vult Verheul aan. “Met dit slotstuk komt een einde aan een mooi verhaal waarin de voorbereiding en de samenwerking met de uitvoerende partijen een hoofdrol speelden.”