Magazines / Nr 02 2017

Nr 02 2017

Brand!

De honger naar steeds hogere gebouwen duurt maar voort en zal voorlopig ook niet worden gestild. Vooral in de Verenigde Arabische Emiraten en in China hanteert men ‘bijzondere’ bouwmethoden, om in recordtempo het hoogste punt te bereiken. Zo werd in China al eens in negentien(!) dagen een wolkenkrabber van 57 verdiepingen gebouwd of een torenflat van dertig verdiepingen in vijftien dagen. Een weldenkend mens zal vraagtekens zetten bij het thema veiligheid.

Of het een gevolg is van, is natuurlijk niet helemaal duidelijk, maar het is een feit dat met name de laatste jaren wolkenkrabbers steeds vaker getroffen worden door brand. En dan vooral in snel groeiende steden. In Dubai staat regelmatig een gebouw in brand. In april van dit jaar nog bij een gebouw in aanbouw, op slechts een steenworp afstand van een hotel dat op oudejaarsavond 2015 zwaar beschadigd raakte door een grote brand. Ook in 2016 was het meerdere malen raak. Gelukkig in die gevallen niet met zulke desastreuze gevolgen als onlangs bij de Londense Grenfell Tower.

De Londense flat heeft vorig jaar nog een grondige opknapbeurt gehad. Hoe kon het dan toch misgaan? Natuurlijk is het onderzoek nog in volle gang, maar volgens de eerste berichten is de oorzaak van de brand te wijten aan het type gevelmateriaal dat is toegepast. In plaats van een aluminium beplating met een brandwerende kern is een brandgevoelig gevelmateriaal toegepast met een plastic kern, een type dat overigens volgens het Bouwbesluit – dat ook eisen stelt aan de brandbaarheid van gevelmaterialen – in Nederland voor hoogbouw niet toegepast mag worden. De aannemer zou gekozen hebben voor dit type vanwege het prijsvoordeel. Saillant detail, voor de hele toren zou het prijsverschil slechts zesduizend euro bedragen…

Ook al blijft het nog bij speculeren, het is natuurlijk in en in triest dat op deze manier met mensenlevens wordt omgesprongen. Overigens was de gevelbrand niet alleen verantwoordelijk voor de desastreuze afloop in Londen. Er schijnt ook bezuinigd te zijn op het isolatiemateriaal en blijkbaar waren ook de vluchtwegen en de brandcompartimentering niet in orde. Bewoners konden niet snel genoeg (en veilig) het gebouw verlaten, wat de reden is voor het grote aantal slachtoffers. Hopelijk wordt snel lering getrokken uit deze desastreuze flatbrand, want volgens ingewijden staan er alleen al in Groot-Brittannië nog duizenden vergelijkbare flats.

Roel van Gils

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: