Magazines / Nr 03 2016

Nr 03 2016

Staal op transport

Ons landelijke wegennet wordt gebruikt voor de meest uiteenlopende transporten. Het benodigde staal en beton voor bouwprojecten wordt meestal over de weg getransporteerd naar de plaats van bestemming. En dat resulteert heel regelmatig in exceptionele transporten. Onlangs nog werd er een wel heel reusachtig kunstwerk verplaatst over de snelweg A1. Weliswaar stapvoets, maar toch.

Exceptioneel transport gebeurt doorgaans op momenten dat het merendeel van de bevolking op één oor ligt, zodat minimale hinder wordt veroorzaakt. Een mooi voorbeeld daarvan is de bouw van de nieuwe spoorbrug in Muiderberg. Het is bijna niet voor te stellen dat de complete spoorbrug in onderdelen is aangevoerd vanaf de werf nabij het Belgische Gent. Liefst 150 (!) transportbewegingen van elk 205 ton aan gewicht kwamen eraan te pas om alle prefab stalen delen op de bouwlocatie samen te brengen. En ‘opeens’ stond daar dan een 54 meter hoge stalen boogbrug met een lengte van 255 meter, elf meter langer dan de London Bridge en met een gewicht van 8.400 ton net zo zwaar als de Eiffeltoren.

Spoorbrug Muiderberg is geassembleerd op een bouwterrein naast de snelweg A1. Na het samenstellen moest het staal dus wederom verplaatst worden. Ga er maar aan staan, een stalen kunstwerk met een gewicht van 8.400 ton ‘even’ verplaatsen, dwars over de A1 heen. Toch is ook dit exceptioneel transport succesvol verlopen. Uiteraard ook weer in de nachtelijke uren. In de nacht van 6 op 7 mei jongstleden om precies te zijn is de brug met behulp van self propelled modular trailers over de A1 gereden. In die nacht lagen overigens net wat minder landgenoten op één oor, want het spektakel trok de nodige kijkers die het transport vanuit een speciaal ingericht platform nauwlettend konden volgen.

Staaltransporten in de orde van grootte van de spoorbrug Muiderberg zijn natuurlijk vrij uitzonderlijk. Toch wordt er meer over de weg getransporteerd dan je misschien zou denken. Kijk alleen maar eens naar het staal dat bijvoorbeeld voor een project als de Sportcampus Zuiderpark in Den Haag is benodigd. Meer dan 3.000 ton staal is verwerkt in dit project. Ook dat staal is allemaal over de weg naar de bouwlocatie getransporteerd. En dan hebben we het nog alleen over het staal. Ook het transport van prefab beton neemt steeds grotere vormen aan, zo blijkt uit diverse reportages verderop in deze uitgave van Beton & Staalbouw.

Roel van Gils

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: