Platform over beton en staal in de bouw
22 jukken van 12 ton strak op schema geleverd
De jukken van de stuw bij Grave zijn een vrij getrouwe kopie van de oude jukken van dit rijksmonument.

22 jukken van 12 ton strak op schema geleverd

Groot onderhoud aan stuw bij Grave

De stuw bij Grave was versneld toe aan een grootschalige onderhoudsbeurt. De oorspronkelijk in 2028 geplande operatie is door Rijkswaterstaat naar voren gehaald nadat er scheurtjes in de jukken bleken te zitten. Dat zijn de dragers van de schuiven die de feitelijke stuwfunctie vervullen. Namens aannemerscombinatie Mourik-SWARCO (CMD) gunde Mourik Infra B.V. het vervaardigen van de in totaal 22 jukken aan Dijkstaal B.V. uit Maassluis. Een opdracht met flinke afmetingen en zeer kleine toleranties.

De jukken van de stuw bij Grave zijn een vrij getrouwe kopie van de oude jukken van dit rijksmonument. “Een juk is 16 meter lang, 2,8 meter breed, weegt zo’n 12 ton en is gemaakt conform de NEN-EN-1090 EXC. 3 en Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken (ROK) van Rijkswaterstaat”, vertelt Mark Pilon, Hoofd Bedrijfsbureau bij Dijkstaal. “Toen wij eind vorig jaar werden benaderd voor dit werk, waren de belangrijkste vragen of we aan deze eisen konden voldoen en of we tijdig konden leveren. Capaciteit was niet het probleem, wel hoe je tijdig aan de juiste materialen komt. De eisen waren zodanig dat we direct naar de walserij moesten om de juiste HEB-profielen op tijd te kunnen krijgen. Na een korte inventarisatie, konden we de opdracht aanvaarden en kregen we het vertrouwen van Mourik. Er zat grote tijdsdruk op, dus we zijn meteen samen met het ontwerp aan de gang gegaan.”

Dijkstaal 3 kopie
12 ton schoon aan de haak.

Routing

Een juk is een frame dat wordt samengesteld uit twee grote HEB 900 profielen en verschillende formaten kokers. Pilon: “Het is ontworpen door de opdrachtgever. We hebben met onze input aanpassingen doorgevoerd, zoals lasdetails voor een betere uitvoerbaarheid. Daarna is het ontwerp omgezet naar productietekeningen, zijn de lasdetails uitgewerkt en is de productie op poten gezet. Met 22 jukken van 12 ton en profielen van 4,5 ton was het ook een logistieke uitdaging. Om zo min mogelijk handling in de productie te hebben, is een routing gemaakt langs de verschillende bewerkingen: voorbewerking, samenstellen, lassen en assemblage. Eerst zijn de HEB 900 profielen en tussenkokers zoveel mogelijk los afgelast met platen en onderdelen. Vervolgens zijn deze nog hanteerbare bestanddelen in een speciale mal samengesteld en helemaal afgelast en afgewerkt. Daarna zijn ze stuk voor stuk, 22 keer, over de weg naar GSB (het straal- en conserveringsbedrijf waar Mourik intensief mee samenwerkt) gereden.”

Kotteren

Het meest kritische onderdeel van de jukken is het draaipunt. “Daar hangt de hele constructie van juk, schuiven en techniek aan”, aldus Pilon. “Één millimeter afwijking van de aspositie betekent onderin een flinke scheefstand waardoor het juk niet meer in de nokken terechtkomt. Voor de as door de draaipunten gold dan ook een H7 passing, dus een nauwkeurigheid van éénduizendste. Om dit te bereiken, is elk frame eerst volledig digitaal ingemeten en de exacte positie van de as bepaald. Daarna hebben we een partij ingehuurd om de door ons op 190 mm gemaakte gaten naar de juiste diameter van 220 mm en de juiste passing bij ons op locatie te kotteren.”

Dijkstaal 2 kopie
Een HEB 900 profiel ligt klaar naast de speciale mal.

Vervoer

“Die nauwkeurigheid wil je ook behouden als een juk naar de coater gaat”, vervolgt Pilon. “Ook dat moet je goed voorbereiden. Het coatingbedrijf had op basis van onze aanleverspecificaties aangegeven dat het hanteren van de jukken lastig zou worden op haar locatie. Daarom hebben we de jukken achterop een vrachtwagen vervoerd, die bij aankomst zijn luchtveren kon laten zakken. Hierdoor stond het juk meteen op steunen. Ook is een speciale tool gemaakt die door de as werd gestoken, waarbij de bussen ook beschermd werden door kunststof ringen.” De engineering en productie zijn heel snel en soepel verlopen. “Met de kerst waren wij nog aan het rekenen, in mei ging het eerste juk op transport en begin oktober het laatste. Het resultaat van een mooi staaltje (samen)werk.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten