Interbuild werd opgericht in 1980 en trad in 1998 toe tot Koninklijke BAM Groep. In België groeide Interbuild uit tot een belangrijke en gerenommeerde gebouwenspecialist, vooral in het Vlaamse en Brusselse Gewest. Interbuild staat gekend voor de realisatie van markante gebouwen, die de afgelopen decennia mee de skyline hebben bepaald van onder meer Antwerpen en Brussel. In opdracht van THV Keerdok Mechelen (Kairos – Montreal) realiseert ze momenteel parkeertoren Eandistip.
Eandistip is hoofdzakelijk bedoeld als parkeertoren en omvat voor die functie 537 parkeerplaatsen en 110 fietsenstallingen. Maar er komen ook andere functies aan bod. Zo zijn twee van de acht bovengrondse verdiepingen bestemd voor kantoorruimte en een deel van het gelijkvloers richt zich op de retail. De oppervlakte bovengronds beslaat 13.310 m2, ondergronds spreken we over 2.980 m2.
Eandistip bevindt zich in Mechelen, meer bepaald tussen de N16 en de Dijle, en is bedoeld om de bestaande parkings op het Rode Kruisplein en aan de Carrefoursite te vervangen. Het project kadert hiermee in de ruimere ontwikkeling van het Rode Kruisplein en vormt een belangrijke schakel in het verder bevorderen van een duurzame mobiliteit en een leefbare infrastructuur, twee speerpunten van het Mechelse stadsbeleid.
Het ontwerp, van de hand van POLO-Archipelago, hanteert een intelligent casco-principe, waardoor het flexibel, polyvalent en aanpasbaar is. Zo kan aan de verschillende bouwlagen, mocht dit in de toekomst nodig blijken, een andere bestemming gegeven worden. Dankzij zijn unieke en verrassende gevelstructuur, in kruisvormige elementen, die tevens als draagstructuur voor het gebouw fungeert, bevinden zich op de parkeerdekken zelf geen hinderlijke kolommen. Dit komt de voornoemde flexibiliteit extra ten goede.
Pieter Swaegers, projectmanager bij Interbuild: “Precies de opbouw van de kruisvormige gevelstructuur hield voor ons een serieuze uitdaging in. In totaal zullen 260 kruisvormige elementen geplaatst worden, waarvan de meeste 5 X 4 m groot zijn en elk 14 ton wegen. Het gewicht van bepaalde elementen loopt zelfs op tot 23 ton. Elk element bestaat uit 2 kruisen met bovenaan een balksectie. Omwille van de grote krachten en belastingen die deze elementen zullen moeten opvangen, beslisten we om gebruik te maken van naspanning. De plaatsing van de gevelelementen zelf gebeurt binnen vrij enge toleranties. Alle elementen moeten immers perfect op elkaar uitgelijnd zijn om de nodige naspanstrengen te kunnen aanbrengen.”
Het concept en de architectuur zijn zonder meer verrassend te noemen. De gevels bestaan volledig uit prominente kruisstructuren in architectonisch beton, met als resultaat een bijzonder ritmische, expressieve en herkenbare look. Op de dakverdieping voorzagen de architecten verder een publieke groene daktuin en op een lager gelegen niveau een evenementenplein met schitterend zicht op de historische binnenstad. Op het vlak van milieuvriendelijkheid werden alle gebruikte materialen getoetst aan de TOTEM-duurzaamheidsmeter. Waar nodig werden ze vervangen door meer milieuvriendelijke versies. De ruwbouwwerken werden opgestart in juli 2020 en de oplevering is voorzien voor eind augustus 2022.