Bouwbedrijf Vrolijk maakt gebruik van een prefab hollewandsysteem in een voor Europese begrippen uniek formaat van maar liefst 10 meter hoog en 3,5 meter breed, dat wordt afgevuld met natte beton.
Amsterdam is de grootste cacaohaven ter wereld, waar meer dan 20 procent van de internationale cacao-oogst wordt overgeslagen. Vollers Holland is al meer dan tachtig jaar actief met de op- en overslag van onder meer cacaobonen en koffie. Voor de bouw van de drie nieuwe magazijnen heeft de cacao-expert een perceel op bedrijventerrein Hoogtij dat bereikbaar is per weg, binnenvaart en zeevaart. De nieuwe locatie heeft dan ook een eigen kade aan het Noordzeekanaal. Momenteel bouwt Bouwbedrijf Vrolijk drie magazijnen met een oppervlakte van elk 6.000 m2 en 25.000 ton aan capaciteit. Er is ruimte om uit te breiden met eventueel nog een vierde magazijn.
De drie magazijnen hebben een identieke structuur, bestaande uit betonwanden volgens een hollewandconcept. “We hebben deze methodiek zowel voor de buitenwanden als de scheidingswanden toegepast, aangezien het magazijn is opgesplitst in verschillende compartimenten”, zegt Menno Vrolijk van Bouwbedrijf Vrolijk. “Overigens zijn we verantwoordelijk voor het complete casco, inclusief de fundaties. Dat had nogal wat voeten in de aarde, zeker voor het magazijn dat het dichtst aan de kade is gesitueerd. Er zijn uiteindelijk drie verschillende paaltypes toegepast die trillingsvrij aangebracht konden worden: Vibropalen, VSP verdringende schroefpalen en VSP-C verdringende schroefpalen met een blijvende casing. Die laatste zijn toegepast bij de kade. Ze zijn volledig digitaal ingemeten en aangebracht tussen de groutankers van de kadeconstructie. Een precisieklus. In totaal zijn er zo’n 5.000 palen aangebracht voor zowel de vloer als de funderingsconstructie.”
Om de holle wanden te kunnen stellen, maar ook de staalconstructie voor de gevelafwerking en het dak, heeft Bouwbedrijf Vrolijk stekankers van rond 25 in de vloeren opgenomen. Vrolijk: “Het was dus zaak dat die stekankers – in totaal 30.000 (!) – allemaal op de juiste locatie gepositioneerd werden tot op de halve centimeter nauwkeurig. Het hollewandsysteem bestaat uit twee schillen van prefab beton van 7 centimeter dik die door middel van supportliggers met elkaar verbonden zijn. De tussenruimte van 23 centimeter is voorzien van koppelkorven en met natte beton in verschillende stortfasen volgestort tot een hoogte van 10 meter. Het resulteert in een momentvaste verbinding waarbij de holle wand in feite als verloren bekisting wordt beschouwd. Deze manier van bouwen gaat razendsnel. We hebben in slechts 15 weken tijd alle 735 holle wanden geplaatst. Je praat dan al gauw over in totaal zo’n 22.000 m2 aan wand.”
Bouwbedrijf Vrolijk is in juni 2020 begonnen met de uitvoering en verwacht dat de eerste silo volgens planning eind juli in gebruik kan worden genomen, zodat de eerste schepen gelost kunnen worden.