Platform over beton en staal in de bouw
Kieldrechtsluis, Antwerpen | Twee nieuwe bruggen voor de Kieldrechtsluis

Kieldrechtsluis, Antwerpen | Twee nieuwe bruggen voor de Kieldrechtsluis

Afgewerkte bruggen op één ponton van Gent naar Antwerpen

In juli 2019 zal de Kieldrechtsluis precies drie jaar in gebruik zijn. Bij de bouw waren er vier bruggen voorzien, maar bij de opening waren er nog maar twee geïnstalleerd. Nu kreeg de THV Kieldrechtbruggen, dat de firma’s Aelterman, Engie Fabricom en Hye verenigt, van de nv Deurganckdoksluis de opdracht om de twee resterende bruggen te bouwen en te installeren om zo de doorstroom van verkeer en scheepvaart in de haven te vereenvoudigen en verbeteren.

Elke brug is 100 m lang, 15 m breed en 21 m hoog, weegt 1.500 ton en heeft twee rijstroken. De volledig afgewerkte bruggen werden samen op één ponton vanuit het Kluizendok in de Gentse haven via het Kanaal Gent-Terneuzen en de Westerschelde naar de Waaslandhaven getransporteerd.

De Kieldrechtsluis is de grootste ter wereld en op de oorspronkelijke plannen waren vier bruggen voorzien. In eerste fase werden echter slechts twee gecombineerde spoor- en wegbruggen afgewerkt. Bovendien werd de spoorlijn tot nu toe enkel gebruikt voor intern transport tussen de diverse containerterminals. Om een vlottere verkeersdoorstroming ter realiseren, besliste de nv Deurganckdoksluis om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor de bouw en installatie van de twee resterende bruggen. In tegenstelling tot de bestaande bruggen, die in China gebouwd werden, ging de opdracht nu naar de Belgische THV Kieldrechtbruggen.

thv-kieldrechtbruggen_4-kopieren

De bruggen werden op drie weken tijd in de Kieldrechtsluis gemonteerd, waardoor de hinder voor de scheepvaart beperkt bleef. Nu staan ze in verticale positie tot ze in de zomer van dit jaar in gebruik genomen worden.

 

Duidelijke taakverdeling

De taken werden vooraf duidelijk verdeeld. Aelterman realiseerde de staalconstructie, terwijl Engie Fabricom de elektromechanische installatie voor zijn rekening nam. Hye moest ervoor zorgen dat de bruggen perfect op de betonnen constructie van de bestaande kelder aangesloten konden worden. “We startten in de zomer van 2017 met de bouw van de staalconstructie. De stalen platen werden gebrand en zo ontstonden de juiste stukken, die dan als een puzzel in elkaar gezet werden. Net zoals bij alle andere projecten was dit puur maatwerk”, licht projectingenieur Frederiek De Preetere van Aelterman toe. “In het najaar van 2018 was de staalconstructie klaar en begon Engie Fabricom met de elektromechanische installatie. De assen en lagers werden gemonteerd alsook alle elektrische leidingen en de elementen voor de scheepvaart, zoals de signalisatie. De bruggen werden ook uitgerust met de vangrails en het wegdek.”

thv-kieldrechtbruggen_3-kopieren

De partners Aelterman, Engie Fabricom en Hye van de THV Kieldrechtbruggen realiseerden een huzarenwerk, zowel voor de bouw van de bruggen in het atelier als bij de voorbereidingen op de werf zelf.

 

De vrijwel identieke bruggen bestaan uit heel wat zware elementen, zelfs tot 20 ton per stuk, wat zeer uniek is voor een brug. De aandrijving gebeurt door drie hydraulische pompgroepen van 200 kW en twee hydraulische cilinders met een diameter van 0,9 m, een lengte van 15 m en een gewicht van 43 ton. Bovendien was het niet evident om de assen met een diameter van 1.400 mm in één poging nauwkeurig te integreren. Nadat de constructie en de assen op de juiste temperatuur gebracht waren, werden de elementen in elkaar geschoven, waarna de stukken opnieuw respectievelijk konden afkoelen en opwarmen.

thv-kieldrechtbruggen_1-kopieren

De THV Kieldrechtbruggen kreeg de opdracht om twee bruggen te bouwen en te installeren op de Kieldrechtsluis. De gigantische staalconstructies zijn 100 m lang, 15 m breed en 21 m hoog en wegen elk 1.500 ton.

 

Huzarenstukje

De bruggen werden volledig geassembleerd bij Aelterman in het Gentse Kluizendok. Tegelijkertijd voerden de partners ook de voorbereidingen aan de Kieldrechtsluis uit. Zo monteerde en testte Engie Fabricom de elektrische en mechanische delen voor de onmiddellijke koppeling van de bruggen. Hye zorgde dan weer voor de aanpassingen aan de betonnen constructie van bestaande kelders. Door middel van hydrodemolition, het slopen of stralen van beton met water onder ultra hoge druk, werd het overbodige beton weggenomen, zonder daarbij de wapening te beschadigen. “De bouw van de bruggen was een uniek project, maar ook het transport was een huzarenstukje. Bruggen worden meestal in onderdelen getransporteerd en op de werf in elkaar gezet, maar bij dit project werden de bruggen in één stuk verscheept. Een self-propelled modular transporter met zestig assen en tweehonderdveertig wielen plaatste de bruggen op een ponton richting Kieldrechtsluis”, geeft De Preetere aan. “Begin april werden de bruggen geïnstalleerd. We kregen slechts drie weken voor de montage. Nadien moesten de bruggen in verticale positie gezet worden, zodat de scheepvaart in de Kieldrechtsluis zo weinig mogelijk hinder ondervond. De bruggen blijven zo staan tot ze in de zomer in gebruik genomen worden.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?