Hoofdaannemer Waal hanteert een mix van technieken voor de realisatie van de hoog- en laagbouw, zodat vrijwel gelijktijdig kan worden gestart aan de afbouwwerkzaamheden. Het is voor Waal overigens alweer de vierde toren die ze realiseert in dit gebied.
De nieuwbouwappartementen van Neerlandia liggen aan de noordzijde van de Nieuwe Waterweg, ook wel de Rechter Maasoever genoemd. Dit stuk van Het Balkon van Maassluis is een uniek gebied om te wonen, werken en recreëren. Neerlandia is het zusje van Albatros, een gebouw dat even verderop reeds is gebouwd door Waal. Leuk detail, de naam van beide complexen refereert naar de twee sleepboten die in het verleden actief waren op de Nieuwe Waterweg. “Neerlandia heeft een bijzondere vorm en is bouwtechnisch opgesplitst in twee delen”, zegt Joost Bakker van Waal. “Een hoogbouw met veertien verdiepingen en een laagbouw van zes woonlagen.”
De laagbouw is door Waal vrij conventioneel uitgevoerd met een stalen wandbekisting en breedplaten, terwijl Waal bij de hoogbouw zijn expertise in tunnelbouw kon laten gelden. “Hier zit onze kracht”, stelt Bakker. “We hebben veel ervaring met tunnelen en bewijzen dat het vaak financieel aantrekkelijker is voor dergelijke projecten. Het is bovenal ook veel sneller. Elke week konden we een verdiepingscyclus afronden. Met traditionele wand- en breedplaten zou diezelfde exercitie minimaal twee weken in beslag nemen. Dat betekende voor Neerlandia dat de hoogbouw veel later klaar zou zijn dan de laagbouw en dat was niet wenselijk. Neemt niet weg dat we nog voor de nodige uitdagingen stonden. Zo werden de tunnels haaks tegen elkaar aangestort en vroegen de stortnaden de nodige aandacht vanwege de complexiteit van het vele leidingwerk dat er doorheen loopt. Maar dankzij een goede voorbereiding, al vroeg in het proces, en onze ervaren tunnelploeg op locatie is ook dat gelukt.”
De gevel van Neerlandia heeft een aanzienlijke uitkraging aan de zijde van de Nieuwe Waterweg, ook nog eens oplopend per verdieping. Bakker: “Op het hoogste punt is het verschil 2,5 meter ten opzichte van de vijfde bouwlaag. Door de bijzondere vorm van de betonnen balkons konden deze niet direct in het tunnelproces geplaatst worden. De prefab balkons worden daarom met een torenkraan en een evenaar op de meegestorte consoles gelegd. Doordat de houten stelkozijnen voor de aluminium kozijnen verankerd worden achter de balkons, is er een strakke planning waarbij telkens eerst de stelkozijnen worden geplaatst en lucht- en waterdicht worden gemaakt. Vervolgens worden de kozijnen gemonteerd, alvorens het bovenliggende balkon weer kan worden geplaatst. Een aantal balkons wordt middels I-docks van Schock geplaatst. De voorzieningen hiervoor zijn tijdens het tunnelproces al meegenomen. Al met al een uitdagende klus, gezien de locatie aan het water. Het is min of meer een kustgebied. Er staat altijd wind. Er is daarom ook extra aandacht uitgegaan naar de wind- en waterdichting.”
Momenteel is Waal bezig met het plaatsen van de prefab balkons en het glazenwassersdek. Tevens is al een start gemaakt met het metselwerk dat nog op traditionele wijze wordt aangebracht. Maar ook daar ontbreekt het niet aan uitdaging. “Er is namelijk gekozen voor een speciaal verband met verschillende kleuren stenen”, aldus Bakker. “Aan de metselaars de taak om de juiste steen op de juiste plek te leggen. Naar verwachting leveren we het complex dit najaar op.”