Platform over beton en staal in de bouw
Ruimte voor nieuwe technieken bij bouw zero-emission busremise Breda
Onthulling van het bouwbord. Van links naar rechts: Jan Pols (directeur KWS Infra Roosendaal-Sas van Gent), Boaz Adank (oud-wethouder van Breda, inmiddels vertrokken), Stijn Smeulders (gedeputeerde Provincie Noord-Brabant) en Huibert van der Ven jr. (directeur G. van der Ven BV Aannemingsbedrijf). (Beeld: Ramon Mangold)

Ruimte voor nieuwe technieken bij bouw zero-emission busremise Breda

De nieuwe busremise in Breda is een goed voorbeeld van hoe de provincie Noord-Brabant en gemeenten samenwerken aan de verduurzaming van het openbaar vervoer. Het complex aan de Druivenstraat wordt in eigen beheer ontwikkeld, is volledig bestemd voor elektrische bussen en is bovendien opgezet met duurzame gebouwen en installaties. Niet minder belangrijk is de strategische ligging: het nieuwe complex ligt naast de Oosterhoutse busbaan, waardoor bussen in een mum van tijd bij het station van Breda kunnen zijn. Nog een opsteker: de netaansluiting was net geregeld toen de congestie op het elektriciteitsnet de kop begon op te steken. 

Stijn Smeulders, gedeputeerde met de portefeuille Stedelijke Ontwikkeling en Mobiliteit, schets de motivatie voor het bouwen van een nieuwe remise. “Wij hebben net als elke andere OV-autoriteit in Nederland een convenant gesloten met het Rijk om in 2030 alleen zero emissiebussen te laten rijden. De belangrijkste reden is het verbeteren van de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden. Wat we daarvoor nodig hebben, is remises met laadinfrastructuur. En krijgen we de kans daartoe, dan proberen we die weer in eigen beheer te krijgen en niet te huren van derden. Door remises te kopen of in eigen beheer te ontwikkelen, kunnen we bij aanbestedingen namelijk een level playing field creëren voor busmaatschappijen.”

Busremise 2
Vogelvluchtimpressie van de nieuwe remise. Tussen het complex en de spoorlijn loopt de Oosterhoutse Busbaan. (Beeld: Provincie Noord-Brabant)

Ideale locatie

Om dit mogelijk te maken, kocht de provincie in 2021 een ongebruikt stuk grond van bijna 4 hectare tussen de Druivenstraat en de Oosterhoutse Busbaan. “Een buitenkans”, aldus Smeulders. “Een goede, snelle verbinding tussen busstation en remise betekent dat geen tijd verloren gaat waarin de bus geen passagiers kan vervoeren. Bij de huidige busremise aan de Slingerweg moeten de bussen zich door het gewone verkeer een weg banen om bij het station te komen. Daarom is de nieuwe plek ideaal. De netaansluiting was vlak voor het intreden van de netcongestie aangevraagd. Hoewel wij de grootste aandeelhouder zijn bij netbeheerder Enexis, moesten wij netjes achteraan aansluiten, maar dat was dus net op tijd. De netaansluiting is momenteel de belangrijkste factor als het om locatiekeuze gaat. Dat is voor andere projecten best een uitdaging.”

Busremise 4
Het gebouw krijgt bamboe als gevelafwerking, opgaand groen en een groendak. (Beeld: Provincie Noord-Brabant)

Kennis van zaken

Maar niet voor Breda, en zo verrijst aan de Druivenstraat de grootste remise van de provincie. De meeste ruimte wordt in beslag genomen door de buitenstalling waar straks 180 elektrische bussen kunnen staan. Een deel is gereserveerd voor een gebouw dat onderdak biedt aan kantoren, een kantine voor de chauffeurs, een fietsenstalling, een wasstraat en onderhoudsvoorzieningen voor de bussen. 

De bouw van de remise is in oktober 2023 gestart en wordt uitgevoerd door de combinatie G. van der Ven BV Aannemingsbedrijf/KWS Infra. “We werken in bouwteamverband met opdrachtgever provincie Noord-Brabant en Witteveen+Bos”, vertelt Eefje Mollet, Technisch Manager bij G. van der Ven. “Als uitvoerende partij zaten we al vroeg aan tafel. Dat gaf ons de mogelijkheid om het ontwerp te toetsen op kosten en maakbaarheid, wat heeft geleid tot een aantal aanpassingen en optimalisaties. We werken voornamelijk voor overheden en publiekrechtelijke organisaties en hebben al ervaring met het bouwen van busremises, dan kun je sneller schakelen. Wat hier ook hielp, was dat we werken met een opdrachtgever die kennis van zaken heeft. Dan gaat keuzes maken makkelijker, wat in een project met korte doorlooptijden handig is.” 

Busremise 1
De bouwlocatie eerder dit jaar. Randbalken en onderhoudsputten voor de bussen zijn al zichtbaar. (Beeld: Van der Ven BV Aannemingsbedrijf)

CSM-systeem 

Momenteel wordt nog aan de ruwbouw gewerkt. “De fundering bestaat uit mortelschroefpalen met in het werk gestorte randbalken”, vervolgt Mollet. “Er zijn vier putten voor kolomhefsystemen voor busonderhoud gemaakt en een lange put voor de APK-straat waar de RDW bussen kan keuren. Onder de hefbruggen is de vloer extra onderheid. Het gebouw krijgt een SolarEis klimaatinstallatie. Dit slimme systeem werkt als een thermische batterij en verwarmt het gebouw in de winter en koelt het in de zomer. Hiervoor is – met het CSM-systeem (Cutter Soil Mix wanden; red.) – een bouwkuip gemaakt waarin de betonnen kelderbak voor de SolarEis gerealiseerd wordt. SolarEis gaat decennialang mee en bespaart de provincie enorm veel op energiekosten.” 

Busremise 6
Fietsenstalling naast het hoofdgebouw. (Beeld: Provincie Noord-Brabant)

Basaltwapening

Duurzaamheid woog zwaar mee in de aanbesteding, benadrukt gedeputeerde Smeulders. “We zijn niet armlastig en kunnen voor kwaliteit gaan en duurzaamheid ver doorvoeren. We zijn al vijf keer op rij uitgeroepen tot meest duurzame aanbesteder van Nederland. De remise van Breda wordt daar weer een mooi voorbeeld van. Naast het SolarEis-systeem zorgen ook zonnepanelen voor duurzame energie, krijgt het gebouw warmtepompen met vloerverwarming en zijn de dunne betonnen panelen van de brandmuren als eerste in Nederland uitgevoerd met basaltwapening. Deze wapening is sterker en lichter dan staal, niet-geleidend, zet minder uit en is milieuvriendelijk, want volledig recyclebaar en niet vervuilend. Om het gebouw ook werkelijk een functie te geven voor de ecologie, wordt het dak voorzien van een dikke laag substraat en opgaand groen. Een mooie bijkomstigheid is dat het mogelijk bleek het projectgebied richting de Druivenstraat uit te breiden. Dat biedt de mogelijkheid tot extra groencompensering, in de vorm van een ecologische zone van 300 meter lang en 15 meter breed met hoogteverschillen, faunapassages  en meer bomen aan kant van de busbaan.” 

Busremise 5
Drone-opname waarop de bouwkuip van de betonnen kelderbak voor de SolarEis rechtsonder de bouwkeet zichtbaar is. (Beeld: Van der Ven BV Aannemingsbedrijf)

Stikstofuitstoot beperken

En er is meer. Mollet: “Het casco van de remise is opgetrokken uit staal, met kanaalplaatvloeren en een stalen dak in een demontabele constructie. Binnenkort worden HSB-gevels gemonteerd met bamboe als gevelmateriaal. Ook dat is een duurzame en snelle bouwmethode die een snelle doorlooptijd oplevert. Uiteraard houden we op locatie een scherp oog op de stikstofuitstoot. Daartoe organiseren we de logistiek zo slim mogelijk, gebruiken waar mogelijk elektrisch materieel en werken we met NOx-filters om de maximale projectuitstoot niet te overschrijden.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten