Platform over beton en staal in de bouw
Tijdelijke tramremise gebouwd met duurzaamheid als eerste prioriteit
De tijdelijke tramremise aan de Jachthavenweg voor de montage van de restplaten.

Tijdelijke tramremise gebouwd met duurzaamheid als eerste prioriteit

In zestien weken tijd is aan de rand van de Zuidas een tramremise gebouwd voor historische trams uit Amsterdam. Het is een tijdelijke voorziening die verband houdt met de herontwikkeling van het Havenstraatgebied, waar de remise een vaste plaats heeft. De gemeente Amsterdam vroeg om een circulaire oplossing voor de honderd meter lange remise. Staalbouwer Vic Obdam en aannemer Witte Bouw hebben deze uitdaging in 16 weken gerealiseerd.

Trams zijn sinds de jaren ’10 van de vorige eeuw een vast onderdeel van het Amsterdamse straatbeeld. Veel oude trams rijden nog rond en hebben hun standplaats bij het Elektrische Museumtramlijn Amsterdam bij het Haarlemmermeerstation. Dit Havenstraatterrein wordt grootschalig herontwikkeld, inclusief een nieuw onderkomen voor de museumtramlijn. Daarom werd gezocht naar een tijdelijke locatie voor de trams. Men vond die op de Zuidas aan de Jachthavenweg, waar een tijdelijke tramremise is gebouwd over het bestaande spoor van de museumtramlijn. 

Vic Obdam 3
De portalen zijn gecoat met een biobased primer in de kleur groen.

Minimale milieu-impact

Het bijzondere project kwam via een aanbesteding van de Gemeente Amsterdam terecht bij Witte Bouw. De opdracht bestond uit een honderd meter lange tramremise over een enkel spoor langs de Jachthavenweg. Deze aannemer had Vic Obdam in de arm genomen voor de staalconstructies. “Witte Bouw heeft Vic Obdam benaderd omdat wij op het gebied van duurzaamheid onze nek uitsteken”, aldus Jan Smit, circulair coördinator van de staalbouwer. “CO2-reductie stond centraal in de aanbesteding en daarmee profileren wij ons nadrukkelijk. Dit is een tijdelijk project, dus wil je zo min mogelijk milieu-impact.”

XCarb staal

De langwerpige constructie is uitgewerkt met een zadeldak en opgebouwd uit stalen portalen met een buitenbekleding van restmateriaal uit de staalindustrie. “Om de milieu-impact minimaal te houden, is de mooiste oplossing natuurlijk volledig werken met donorstaal”, stelt Smit. “Maar de korte planning maakte het onmogelijk om donormateriaal te vinden; uit ervaring weten wij dat daar veel tijd in gaat zitten. We weten wel hoe je nieuw staal zo duurzaam mogelijk kunt produceren. ArcelorMittal maakt XCarb, staal dat gemaakt wordt in een elektro-oven met groene stroom en met minimaal 95% schroot. Hierin zit een CO2-reductie besloten van zestig procent. Van dit XCarb staal hebben wij de 26 stalen portalen geproduceerd. De remise moet vijf jaar staan, wat mede bepalend is voor de afwerking van het staal. Coaten of verzinken is dan geen duurzame oplossing. We zijn uitgekomen op enkel en alleen een biobased primer van Baril Coatings, heel toepasselijk in een groene kleur.” 

Vic Obdam 2
26 stalen portalen op een rij.

Restplaten

De bijzondere gevelafwerking is een vondst van architect Bureau van Eig. “Groen geschilderde houten plaatgevels vormen de basis van een buitenschil van contourplaten, restplaten uit de metaalindustrie. Deze CNC-snijplaten zijn onbehandeld tegen de houten wanden geschroefd en vormen straks met de groene wanden en portalen een combinatie die mooi past in de lommerrijke omgeving. In totaal zijn er 102 platen gebruikt. Met de verschillende afmetingen en vele uitgesneden vormen was dat een aardige puzzel.” 

Het project is in zeer korte tijd gerealiseerd. Smit tot besluit: “Medio april dit jaar werd de eerste poer aangelegd waar de portalen op staan. In augustus kon de eerste tram al onder het dak schuilen. Toch een mooi duurzaam werk dat we op de Zuidas hebben neergezet.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten