Platform over beton en staal in de bouw
Bruggen schilderen terwijl de vaarweg geopend blijft

Bruggen schilderen terwijl de vaarweg geopend blijft

In de vaarweg Lemmer – Delfzijl kreeg Brug Farmsum een grote onderhoudsbeurt. Eerst werd het aanwezige roest weggestraald. Daarna werden de ophaalbrug en basculebrug volledig opnieuw in de verf gezet. Sealteq voerde het totale schilderwerk uit in precies drie weken.

Sealteq Group

Toen Rijkswaterstaat de aanvraag voor het werk uitzette, was duidelijk dat de uitvoeringstijd een belangrijk item was. De aanbieder met de kortste uitvoeringstijd en de minste overlast voor de omgeving scoorde fictieve punten en vergrootte hiermee de kans om het werk binnen te halen. Dat was voor Sealteq Noord en aannemingscombinatie Van de Herik – SPIE aanleiding om hier scherp op in te zetten. Zij presenteerden een Plan van Aanpak met een doorlooptijd van drie weken. “Eigenlijk was het een mission impossible”, vertelt Marcel Vrijs, projectleider van Sealteq Noord. “We moesten uiterst slim werken om deze belofte waar te maken.”

’s Nachts werken

Met de basculebrug kon Sealteq meteen aan de slag; de kleine sluis was afgesloten. De uitdaging zat in de ophaalbrug. “Hier passeren per dag zo’n 50 tot 100 schepen”, vertelt Vrijs. “En de vaarweg moest open blijven. Dat maakte het vrijwel onmogelijk om vanaf ons schip te werken. Sterker nog, als we 50 keer per dag ons schip moesten verleggen om de vaarweg vrij te maken, zouden we aan werken nauwelijks toekomen.” Hierop besloot Sealteq om de werkzaamheden aan de ophaalbrug ’s nachts uit te voeren; het aantal passerende schepen loopt dan terug tot twee à drie.

Op grote hoogte

De hoge waterstand en gunstige weersomstandigheden in de nazomer werkten in het voordeel van Sealteq. Om het hoge werktempo veilig te stellen, was het werkschip uitgerust met kachels en luchtdrogers, maar deze bleken bij de hoge temperaturen overbodig. “We hebben eerst de onderkant van de brug gespoten. Vervolgens hebben we de brug opengezet, zodat we de balans plus de hameitorens konden aanpakken vanaf hoogwerkers van 20 m hoog. Daar was best wat moed voor nodig. Met de continue inzet van zes vakmensen bleef het werktempo hoog.”

Hoogstaande kwaliteit

De eisen voor het schilderwerk waren hoog. Het schilderwerk moest bescherming bieden tegen aantasting van de ondergrond door alle niet-mechanische invloeden. Na de onderhoudsbeurt mocht de brug geen corrosie meer vertonen, evenals onthechting vanaf de ondergrond, blaasvorming, scheurvorming of verkrijting. En dat voor een periode van zeven jaar. Vrijs: “Hiervoor hebben we gekozen voor het drielaagse coatingsysteem van PPG. We hebben dit coatingsysteem al meerdere keren toegepast; het heeft uitsluitend goede referenties. De garantie van zeven jaar is verleend door de verfleverancier.”

Dankzij het schilderwerk is de levensduur van de bruggen aanzienlijk verlengd. En Vrijs kijkt met een goed gevoel terug op het werk: “We hebben het werk exact binnen de beloofde termijn opgeleverd en gedurende deze periode bleef de vaarweg toegankelijk.”    

Tekst | Liliane Verwoolde   Beeld | Sealteq Noord

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details