Platform over beton en staal in de bouw
De langste draaibare pyloon tuibrug van Europa
Het wegdek wordt volledig gedragen door de tuien die verbonden zijn met de pylonen. Het volledige geheel wordt gedragen op een soort draaikrans.

De langste draaibare pyloon tuibrug van Europa

Het uit België afkomstige Victor Buyck is een vooraanstaand internationaal staalbouwbedrijf. De staalbouwer pakt graag complexe en speciale projecten op, zoals de Govan- Partick Bridge: een van de grootste opengaande loopbruggen in Europa met een totale lengte van 110 meter. Een project met diverse uitdagingen en dat zijn succes vond door de combinatie van diverse software zoals Tekla Structures, Rhino, Grasshopper en Trimble Connect. Het leverde de staalbouwer een BIM Award op in de categorie ‘Infrastructurele projecten’.

Voor de BIM Awards van 2023 stuurde Victor Buyck de Govan-Partick Bridge in.

ÉÉN van de grootste opengaande loopbruggen

Bruno de Roo, Project Tekenaar bij Victor Buyck: “De eerste brug die ik heb uitgetekend voor Victor Buyck was een enorme uitdaging, omdat alles in 2D was. Toen ik vanuit het bedrijf de mogelijkheid kreeg om een opleiding te volgen van Tekla Structures was ik toch wel enthousiast. Het is echt een krachtig pakket.” Samen met zijn collega Dana Verstringe modelleert hij tegenwoordig bruggen zoals de Govan-Partick Bridge in de BIM-software. De Roo: “De Govan-Partick Bridge is een brug die bestaat uit twee lange stalen hoofdkokers met daartussen een dekplaat ondersteund door langs- en dwarsverstijvingen. Het wegdek wordt volledig gedragen door de tuien die verbonden zijn met de pylonen. Het volledige geheel wordt gedragen op een soort draaikrans.” 

De nieuwe en 110 meter lange voetgangers- en fietsbrug verbindt Govan en Partick. De mast is geïnspireerd op de historische havenkranen aan de oevers van de Clyde rivier.

Uitdagingen in het project

In het project kwamen diverse uitdagingen om de hoek kijken. De Roo: “De moeilijkheid zat hem in een aantal dingen. Allereerst was er de geometrie, doordat je gebogen en geroteerde platen hebt. Daarnaast kun je van buiten niet zien hoeveel inwendige verstijvingen er nodig zijn, waardoor alles per plaat dubbelzijdig gelast moet worden. Elk stuk brug moeten we apart analyseren om te kijken hoe we het kunnen opbouwen. Een derde uitdaging is het gewicht van de brug. Het zwaartepunt is enorm belangrijk, aangezien de brug draait op een draaikrans die ongelijk verdeeld zit ten opzichte van de lengte van de brug. De bewaking van zwaartepunten hebben we eerst theoretisch in het model gedaan en daarna hebben we in de praktijk gecontroleerd of dit overeen kwam. Dit had niet gekund zonder de juiste software.”

Moeilijke geometrie mogelijk dankzij combinatie van BIM-software

Naast Tekla Structures maakte zijn collega Dana in het project ook gebruik van Grasshopper en Rhino: “Grasshopper gebruiken wij om de geometrie visueel te programmeren. De conversie naar het visuele model gebeurt met Rhino. Hiermee kunnen we de skeleton of de modelstructuur in layers overzetten via de referentiemodellen in Tekla Structures. Mocht er iets veranderen in de geometrie, dan kunnen wij dat gemakkelijk wijzigen.

Vaak maken we hierbij ook gebruik van de Tekla Live Link binnen de plug-in mogelijkheid van Grasshopper. Deze maakt het mogelijk om rechtstreeks platen vanuit Grasshopper in Tekla Structures in realtime aan te sturen.” Door diverse software met elkaar te combineren, zijn de uitdagingen die in het project aan bod kwamen getackeld. 

De Govan-Partick Bridge is een brug die bestaat uit twee lange stalen hoofdkokers met daartussen een dekplaat ondersteund door langs- en dwarsverstijvingen.

Geen verrassingen dankzij Augmented Reality

Sinds vorig jaar maken ze bij Victor Buyck ook gebruik van Augmented Reality (AR) in de werkvoorbereiding en productie. “Onze modellen zijn vaak druk, omdat ze vol met lijnen staan. Het is niet altijd eenvoudig voor iedereen om daar een 3D-model van te maken, te bepalen hoe zaken gelast moeten worden of om de bouwvolgorde te bepalen. Daarvoor gebruiken wij Trimble Connect”, vertelt De Roo. “Zo wordt in Trimble Connect gekeken welk pos-nummer van platen waar ingelast moeten worden en rolt er voor de bouwvolgorde een video uit met een stappenplan of montagevolgorde met aangemaakte views. Op korte termijn zijn er plannen om verder te gaan innoveren met de Trimble Connect AR-app, zodat we de onderdelen van een project in een vroeg stadium kunnen bekijken op de bouwplaats. Dit zorgt ervoor dat we zonder verrassingen voor de dag kunnen komen.”

Van buiten kun je niet zien hoeveel inwendige verstijvingen er nodig zijn.

Goede communicatie met partners in BIM

BIM blijft voor Victor Buyck belangrijk. De Roo: “Dankzij BIM kunnen wij informatie uitwisselen met onderaannemers. Nog belangrijker vind ik dat we ideeën kunnen delen voor oplossingen van uitdagingen in het model, in dit geval bijvoorbeeld met de draaikrans. De info hiervoor kreeg ik van een onderaannemer.” Hij vervolgt zijn verhaal met hoe Victor Buyck hier verder mee omgaat: “In de meeste projecten ligt BIM nu contractueel vast. Zo heeft de klant steeds inzage in hoe zijn project eigenlijk vordert. En het is daarnaast heel handig om tijdens overleggen met samenwerkende partners de planning door te lopen.”

Bekijk de video van dit project via www.construsoft.nl/victor-buyck

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details