Platform over beton en staal in de bouw
‘Er zijn altijd optimalisaties te bedenken’
De vlechters verrichten veel lichamelijk werk.

‘Er zijn altijd optimalisaties te bedenken’

Soms neem je een beslissing waarvan je denkt ‘Hadden we die maar tien jaar eerder genomen’. De fusie tussen Dogan Betonstaal en MVM Betonstaal is er zo een. “Samen kunnen we elk wapeningsproject aan. Natuurlijk blijven we hierbij onze oude aannemers ook trouw. We vergeten niet waar we vandaan komen.”

Aan het woord is Martin van der Meijden jr, directeur/eigenaar van MVM Betonstaal. In 2020 bundelde zijn onderneming de krachten met Dogan Betonstaal. De firma’s werkten immers al zeer regelmatig samen en altijd naar volle tevredenheid. “Het was de beste keuze voor beide partijen.” Inmiddels schitteren er toonaangevende werken op de gezamenlijke referentielijst, waaronder Nieuwe Sluis Terneuzen, Kademuur Amaliahaven in Rotterdam en Comol5 RijnlandRoute, stuk voor stuk goed voor 20.000 ton wapeningsstaal en meer. Alle projecten werden beleverd vanuit de eigen fabriek in Raamsdonksveer.

De vorm, de lengte en het gewicht van de wapening kunnen verschillen.

Drijvende kracht

Dogan Betonstaal werd opgericht in 2004 door Metin Dogan. Het bedrijf begon klein en groeide gestaag uit tot een begrip in de wapeningswereld met inmiddels bijna 200 vlechters en meerdere specialismen. Van der Meijden: “Dogan was één van de grootste vlechtbedrijven van de Benelux. Dankzij de samenwerking tussen MVM en Dogan behoren we tot de weinige partijen in de Benelux die zoveel eigen vlechters en daarmee alles in eigen hand hebben.” Industriële werken, woningbouwprojecten en infraprojecten wisselen elkaar af en dat in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Dogan Betonstaal heeft inmiddels bijna twintig jaar ervaring in de verwerking van wapeningsstaal en groeit nog altijd.

Luchtfoto Amaliahaven.

Optimalisaties bedenken

Samenwerking is voor zowel Dogan Betonstaal als MVM Betonstaal een belangrijk item. Hoe eerder de specialisten bij hun opdrachtgevers aan tafel kunnen aanschuiven, hoe beter, gemakkelijker en veiliger zij de projecten kunnen uitvoeren. “Er zijn altijd optimalisaties te bedenken”, vertelt Van der Meijden hierover. “Denk hierbij maar aan de vorm van de wapening, de lengtes en het gewicht. Ook in de planning kunnen we nagenoeg altijd grote slagen maken. Doorgaans kunnen we de doorlooptijd verkorten. Bij een goede planning leveren we exact de gewenste kwaliteit zonder dat daarbij iemand op z’n tenen hoeft te lopen.” 

Het werk gaat door in weer en wind.

Veiligheid vanaf huis

Beide directies realiseren zich dat het vak van vlechter zwaar is. Hoezeer de kraan ook wordt ingezet waar mogelijk, de vlechters verrichten veel lichamelijk werk. Daarbij gaat het werk door in weer en wind. Toch zijn de vakmensen trouw aan hun firma. Het bewijs hiervan wordt geleverd door de dienstverbanden, die voor het merendeel de tien jaar overschrijden. Van der Meijden kan hier wel enkele redenen voor bedenken. “We waken over de veiligheid van onze mensen vanaf het moment dat ze thuis vertrekken. Ze hebben veilig gereedschap, professionele bedrijfskleding en een goed salaris dat tijdig wordt gestort. Bij projecten verder van huis staan we borg voor comfortabele huisvesting.” Ook aan de informatie over veiligheid wordt aandacht besteed. “Aanwijzingen worden vertaald in alle talen die op de bouwlocatie worden gesproken.”

Er zijn voor wapening altijd optimalisaties te bedenken.

De componenten ‘Ervaring & knowhow’, ‘Samenwerking’ en ‘Veiligheid & Kwaliteit’ maken dat Dogan Betonstaal stevig in haar schoenen staat. Het bedrijf is actief voor alle branches en wijst haar opdrachtgevers de weg naar het beste resultaat. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details