Platform over beton en staal in de bouw
Thermisch verzinkt staal heeft de toekomst
Dakserre Agrotopia van Bergen Kolpa architecten en META architectuurbureau, genomineerd voor de Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken in de categorie Esthetisch Verzinken. (Beeld: Filip Dujardin)

Thermisch verzinkt staal heeft de toekomst

Duurzaam, demontabel en circulair

Hij is sinds maart dit jaar algemeen directeur van Zinkinfo Benelux, maar een vreemde in de staalbouwbranche is hij allerminst. Rien Gerritsen was de afgelopen dertig jaar meestal als directeur werkzaam bij Voortman Staalbouw, Hutten Metaal, Imetaal Staalbouw, Stahlbau en Averesch Bouw en Ontwikkeling. Met thermisch verzinken is hij dus goed bekend. En de eerste maanden bij belangenbehartiger Zinkinfo Benelux zijn goed bevallen.

Gerritsen is een man van ‘niet lullen maar poetsen’. “Wat dat betreft zat ik goed in de staalbouwbranche. Daar is het meestal afspraak is afspraak en kom je snel tot zaken. Met het bouwbedrijf was de klik wat minder, omdat het lange trajecten zijn en er vaak tot in de kleinste details wordt gesteggeld. Dat is niet mijn ding en daarom besloten we uit elkaar te gaan. Toen belde een headhunter of ik geïnteresseerd was in de functie van algemeen directeur bij Zink-info Benelux. De verwachtingen die daar zijn gewekt, spraken mij zeer aan en die zijn in de eerste maanden ook waar gebleken. Je kunt zeggen dat ik hier goed in mijn vel zit.”

Elektrificering

Over de doelstellingen voor de komende jaren is Gerritsen helder. “De trend is al een aantal jaren dat alles duurzamer, groener en circulair moet en daar staan wij ook helemaal achter. Het mooie is dat thermisch verzinkt staal een duurzaam en ook circulair materiaal is, alleen moeten wij dat nog duidelijker uitdragen. Mensen denken dat er veel energie nodig is om staal te verzinken en het klopt dat er energie nodig is om een zinkbad op 450°C te verwarmen. Maar met die eenmalige investering gaat een stalen onderdeel wel vijftig jaar mee. Over de hele levenscyclus bezien is het een goede investering. Bovendien gaan verzinkers massaal van het gas af.

Thermisch verzinken is uitstekend volledig te elektrificeren. Combineer je dat met zonnepanelen op de daken van de verzinkerijen en wellicht op termijn batterijen ernaast, dan zijn we wat betreft de energiehuishouding helemaal rond. Nu we het over batterijen hebben: in feite is het zinkbad ook een energieaccu. Het wordt niet elke dag aangezet; het is net als een boiler, waarbij de temperatuur voortdurend op peil wordt gehouden.”

P3, de volledig remontabele derdehandse parkeergarage voor Eindhoven Airport (Ontwerp: Vissers & Roelands architecten & ingenieurs) is genomineerd voor de Benelux Trofee voor Thermisch Verzinken in de categorie Esthetisch Circulair Bouwen. (Beeld: Vissers & Roelands architecten & ingenieurs, EZ Park BV)

Groen zink

De zinksector werkt tevens aan de voetafdruk van het hele proces. Gerritsen: “Groen zink is de nieuwste trend. Dat wordt met zestig procent minder CO2-uitstoot gemaakt. Dit begint al bij het delven van de grondstof en wordt tot en met de distributie volledig met certificaten gecontroleerd. Het is wel wat duurder, maar als je projecten bouwt waar de opdrachtgever strenge duurzaamheidseisen hanteert, kan hier een flinke slag worden geslagen. Thermisch verzinkt staal is overigens uitstekend weer te ontleden in zink en staal, dus een volledig circulair materiaal.”

Demontabel

Op gebouwniveau laat thermisch verzinkt staal nog meer voordelen zien als het gaat om duurzaam en circulair bouwen. “Omdat de constructie thermisch verzinkt is en daardoor kathodisch beschermd is tegen beschadigingen, hoef je de conservering niet bij te werken, beschadigingen niet aan te stippen en ook de boorgaten blijven goed”, legt Gerritsen uit. “Ik weet dat monteurs een hekel hebben aan beschadigingen aanstippen, bij constructies van thermisch verzinkt staal kunnen ze lekker doormonteren. Een extra voordeel van deze eigenschap is dat thermisch verzinkte stalen constructies prima te hergebruiken zijn, zonder dat de kwaliteit achteruitgaat. Op onze website staat een mooi voorbeeld van een parkeergarage bij Eindhoven Airport. Die is in 2007 opgetrokken naast het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, twee jaar later verhuisd naar Strijp-S in Eindhoven en staat inmiddels met de gewenste aanpassingen op het luchthaventerrein. Dat kan omdat het staal, waarvan de levensduur is gemaximaliseerd door te verzinken volgens NEN-EN-ISO-1461, nog steeds in uitstekende staat verkeert.” 

Rien Gerritsen, de nieuwe algemeen directeur van Zinkinfo Benelux, is een man van ‘niet lullen maar poetsen’.

Duplex

Verduurzaming kan nog een stapje verder met een duplexsysteem, dat ook onder het aandachtsgebied van Zinkinfo Benelux valt. Hierbij wordt thermisch verzinkt staal in een tweede proces voorzien van poedercoating of een natlak-systeem. Gerritsen: “Daarmee is het staal van binnen én van buiten optimaal beschermd. Het voordeel voor architecten is dat ze staalconstructies zo de gewenste kleur kunnen geven. Het poedercoaten zorgt er tevens voor dat niet inspecteerbare delen in gebouwen en constructies extra beschermd zijn.” 

Intergalva

In de agenda van Gerritsen staat op korte termijn de veertiende editie van de Benelux Trofee Voor Thermisch Verzinken vermeld. Voor deze tweejaarlijkse prijsvraag was op 16 juni het juryberaad waarvan het resultaat op de Zinkinfo-relatiedag in september bekend wordt gemaakt. “Daarna gaan we ons opmaken voor de Intergalva die volgend jaar van 10 tot 14 juni wordt gehouden in Brugge. Bij deze driejaarlijkse conferentie, georganiseerd door de European General Galvanizers Association, komen zo’n 700 verzinkers uit 64 landen van de hele wereld bij elkaar. Daar zijn wij natuurlijk ook bij. Ondertussen zal de branche veel tijd steken in het up to date houden van de kennis en de regelgeving voor onze leden en is er blijvende aandacht voor opleiden. Zink-info verzorgt daartoe gastcolleges op mbo’s en hbo’s, daar ligt de toekomst, en we houden kennissessies voor constructeurs en architecten. Onze agenda is goed gevuld.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details