Platform over beton en staal in de bouw
‘Innoveren zit in ons DNA’
Al vele jaren geldt Interboor Midsland als de referentie in het bewerken, boren, zagen en verankeren in beton.

‘Innoveren zit in ons DNA’

Al vele jaren geldt Interboor Midsland als de referentie in het bewerken, boren, zagen en verankeren in beton. Het bedrijf behoorde in de jaren zeventig van de vorige eeuw zelfs tot de pioniers van het werken met gediamanteerde gereedschappen. Innoveren zit nog altijd in het DNA van het familiebedrijf. Een gesprek met directeur en eigenaar Onno Dikkerboom over de bijzondere ontstaansgeschiedenis en de vele prachtige referenties.

Interboor is inmiddels preferred supplier van acht van de tien grootste bouwondernemingen van Nederland.

De basis voor het huidige Interboor Midsland werd in 1970 gelegd door Onno’s vader, Anne Dikkerboom. “Hij verliet destijds het familiebedrijf, gesticht door mijn ‘oerpake’ (Fries voor overgrootvader) om zijn passie voor techniek verder te kunnen ontplooien.” Van huis uit zijn de Dikkerbooms namelijk echte baggeraars. “Mijn ‘pake’ runde een bekend baggerbedrijf: Dikkerboom & Sybrandy uit Heerenveen en stond aan de wieg van grote infrastructurele projecten. Onder andere verkeersplein Oudenrijn, het opspuiten van de zandlagen als fundering voor het eerste gedeelte van de A2 Utrecht – Amsterdam en het verbreden van het Amsterdam-Rijnkanaal. Ook de hele Wieringermeer en later westelijk Flevoland is door het bedrijf drooggelegd.”

De basis voor het huidige Interboor Midsland werd in 1970 gelegd door Onno’s vader, Anne Dikkerboom.

Revolutionair

In 1969 stapte Anne Dikkerboom als oudste zoon uit het familiebedrijf en begon een nieuwe onderneming met voor die tijd niet eerder vertoonde betonboringtechnieken. “Als echte techneut mét ondernemersbloed bouwde hij het bedrijf in rap tempo uit en omarmde innovatieve technieken. Zo was Interboor in 1977 het eerste bedrijf dat met behulp van een kabelzaag in opdracht van Rijkswaterstaat een viaduct doormidden zaagde. Revolutionair voor die tijd. Ook waren we één van de huisaannemers van de voormalige Kerncentrale Dodewaard. Het feit dat je voor zulke hoogwaardige projecten wordt ingeschakeld, zegt iets over je bedrijf”, vindt Dikkerboom. “Mijn vader zette dan ook altijd heel hoog in op kwaliteit, zekerheid en veiligheid. Bij de kerncentrale waren hele specifieke verankeringen nodig die moesten voldoen aan extreem zware eisen. In 1978 kregen we ook de eerste grote buitenlandse klus: het boren van ankers in de pijlers van de Bahrein Causeway in opdracht van Ballast Nedam. Tien jaar later werden we ingeschakeld voor de grootste boorklus van Europa destijds: de verdubbeling van de Schiphol spoortunnels voor KSS – Strukton en HBW.”

Van huis uit zijn de Dikkerbooms echte baggeraars. ‘Mijn ‘pake’ runde een bekend baggerbedrijf: Dikkerboom & Sybrandy uit Heerenveen en stond aan de wieg van grote infrastructurele projecten’.

Achteraf verankeren

Na een carrière in het Midden-Oosten bij een handelsmaatschappij in diamantgereedschappen en ankers, is Dikkerboom sinds 1993 betrokken bij Interboor. In de beginjaren als uitvoerder en sinds 1999 als directeur-eigenaar. “Naast het reguliere boor- en zaagwerk in de bouw, infra en utiliteit zijn we ons na de eeuwwisseling ook verder gaan specialiseren in achteraf verankeren. Zo hebben we onder andere ankers geplaatst voor alle hekwerken en vandalismeschermen van de Betuwelijn, en hebben we alle ankers geboord voor de hekwerken van de HSL vanaf België tot aan Amsterdam. Ook bij de Noord/Zuidlijn waren we ‘kind aan huis’. Op dit moment zijn we actief voor aannemerscombinatie Sassevaart bij de Nieuwe Sluis Terneuzen, waarvoor we sparingen boren, zaagwerkzaamheden uitvoeren en ankers plaatsen voor trappen, leuningen, enz. Als Interboor zijn we inmiddels preferred supplier van acht van de tien grootste bouwondernemingen van Nederland. En daar zijn we best wel trots op. Met dank ook aan de toewijding van onze zeer loyale werknemers. Mensen die oprecht passie hebben voor het vak en daar zorgen we goed voor. Dat maakt dat we regelmatig een stapje voor zijn op concullega’s.”

Eén van de laatste innovaties van Interboor is het RAB-anker voor het herstellen van breedplaatvloeren. “Na het instorten van de parkeergarage op Eindhoven Airport in 2017 zijn we vanuit onze expertise in ‘achteraf verankeren’ direct aan het werk gegaan. Samen met Van Rossum Raadgevende Ingenieurs en B+BTec heeft dat geleid tot een uniek concept waarmee we de breedplaatvloerenproblematiek te lijf gaan. Een geluidsarme, stofvrije en uiterst flexibele methode waarmee we onder meer de JuBi-torens in Den Haag nu versterken en tientallen andere gebouwen in Nederland.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details