Platform over beton en staal in de bouw
9.000 m2 staalplaat-betonvloeren voor de garage van de toekomst 
De staalplaat-betonvloeren in Mobilis hebben per verdieping een oppervlakte van circa 4.500 m2 en kenmerken zich door een lage profilering.

9.000 m2 staalplaat-betonvloeren voor de garage van de toekomst 

Multifunctioneel, innovatief en duurzaam. Op de hoek van de Industrielaan en Paepsemlaan in Anderlecht wordt gebouwd aan een ambitieus project: de Mobilis garage van de toekomst. Op een site van 10.400 m² ontstaat een uniek gebouw van 35.000 m² met een flexibele structuur, waarin een groene en stedelijke ambitie, een verregaande logistieke dienstverlening en een gedurfde architectuur samenkomen. Waar op de onderste niveaus verkoopruimtes en showrooms voor Volkswagen, Skoda en Seat/Cupra worden ingericht, richten de overige verdiepingen én het dak zich op uiteenlopende stedelijke activiteiten. Eind januari 2021 zijn de vergunningen voor Mobilis afgeleverd en circa drie maanden later al is Alheembouw met de bouwwerkzaamheden gestart. Voor het ontwerp, de engineering en de realisatie van de staalplaat-betonvloeren zocht de hoofdaannemer de samenwerking met Tullingh & Partners.

Bijzonder is dat alle staalplaten voor Mobilis aan de onderzijde zijn voorzien van een witte PVDF-coating. De staalplaat-betonvloeren blijven na oplevering zichtbaar als plafond.

Slank, snel en uiterst efficiënt

Aanzienlijke gewichtsbesparingen, minimaal betongebruik, betere bouwkundige aansluitingen en een perfect afgestemde logistiek en montage. Maar ook: kortere doorlooptijden en lagere totale projectkosten. Het is niet voor niets dat de staalplaat-betonvloeren van Tullingh & Partners veelvuldig worden toegepast in nieuwbouw-, renovatie-, transformatie- en uitbreidingsprojecten. Waar de hybride staalplaat-betonvloeren met name geschikt zijn voor (gebruiks)daken, worden voor tussenvloeren in binnensituaties en voor parkeergarages veelal ongeïsoleerde staalplaat-betonvloeren gebruikt. Zo ook in de garage van de toekomst in Anderlecht, dat in totaal vier bouwlagen telt. “De tweede en vierde verdiepingsvloer van Mobilis zijn uitgevoerd als in het werk gestorte betonvloer; een zogeheten wafelvloer”, vertelt Charles van Oldenbarneveld van Tullingh & Partners. “Voor de eerste en derde verdieping is gekozen voor staalplaat-betonvloeren met een bijzondere bevestiging. De staalconstructies voor deze tussenvloeren zijn door middel van een tuiconstructie onder de betonvloeren gehangen. Hier bovenop brengen wij de staalplaat-betonvloeren aan, waarvoor wij een (uitvoerings)ontwerp op maat hebben gemaakt.”

Volledig op maat

De staalplaat-betonvloeren in Mobilis hebben per verdieping een oppervlakte van circa 4.500 m2 en kenmerken zich door een lage profilering. “Voor de vloeren was een laag eigen gewicht van maximaal 200 kg/m2 voorgeschreven”, vertelt Van Oldenbarneveld. “En ook aan de maximale belastbaarheid (500 kg/m2) en brandwerendheid (120 minuten) werden specifieke eisen gesteld. Op basis van deze gegevens en in een fijne samenwerking met Alheembouw hebben wij de constructieve vloer tot in detail uitgeëngineerd.” Door vloeren van 15 cm hoog te ontwerpen, konden voorzieningen zoals de klimaatinstallaties perfect worden ingepast, vertelt hij. “Bij oplevering moet Mobilis voldoen aan de BREEAM ‘Outstanding’ criteria en 100% energieneutraal functioneren. In navolging van fotovoltaïsche zonnepanelen, een groendak en hergebruik van regenwater leveren de klimaatinstallaties hier een belangrijke bijdrage aan.”

33.500 lasdeuvels

De gemiddelde overspanning in dit project bedraagt 4 meter, aldus Van Oldenbarneveld. “Een groot deel van de verdiepingsvloeren wordt zonder onderstempeling gemonteerd. Om deze reden wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van lichtbeton. Voor de samenwerking met de onderliggende staalconstructie worden maar liefst 16.750 lasdeuvels per verdieping (totaal: 33.500 stuks) bevestigd.”

Bijzondere vormgeving

De garage van de toekomst heeft een bijzondere en dynamische vorm, die is uitgelijnd met de straat. “De vorm van het gebouw is een lust voor het oog, maar bracht ook uitdagingen mee”, vertelt Van Oldenbarneveld. “Alle zetwerk en hulpstukken zijn bijvoorbeeld van tevoren en op basis van de constructieve informatie uit het BIM-model contour gesneden. De rest van de vloeropbouw wordt in het werk passend gemaakt.” Hierbij werkt Tullingh & Partner volgens een strakke montageplanning. “Voor de uitvoering is het gebouw opgedeeld in kwadranten. Per kwadrant en per verdieping zijn we ongeveer een week bezig om de profielplaten te monteren en af te werken. Vervolgens worden in twee weken tijd alle deuvels gelast.” Omdat de betonvloeren op de tweede en vierde verdieping reeds gestort zijn, ontbreekt vrije bovenruimte. Daarom worden alle staalplaatpakketten van onderaf en met behulp van verreikers op de staalconstructie gelegd.

Bijzonder tot slot is dat alle staalplaten voor Mobilis aan de onderzijde zijn voorzien van een witte PVDF-coating. “De staalplaat-betonvloeren blijven na oplevering zichtbaar als plafond”, aldus Van Oldenbarneveld. “Omdat een deel van de vloeren uitkraagt naar buiten, is de coatingdikte zorgvuldig afgestemd op het buitenklimaat. Hierdoor komen bescherming en verfraaiing perfect samen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details