Platform over beton en staal in de bouw
Voor elk project een staalplaat-betonvloer
In Helmond heeft Tullingh & Partners onlangs de staalplaat-betonvloeren voor nieuwbouwproject Oranjekade gerealiseerd.

Voor elk project een staalplaat-betonvloer

Wie staalplaat-betonvloeren zegt, zegt Tullingh & Partners. “Kenmerkend voor staalplaat-betonvloeren is dat de geprofileerde staalplaat de verloren bekisting en (deels) buigwapening vormt”, vertelt Charles van Oldenbarneveld. “Daarnaast onderscheiden onze vloeren zich door minimale betonhoeveelheden, een relatief laag eigen gewicht, hoge toelaatbare belastingen én een optimale samenwerking met de onderliggende staalconstructie. Voor de montage is aanzienlijk minder materieel nodig. Dit maakt de vloeren bij uitstek geschikt voor transformatie-, renovatie-, nieuwbouw-, in- en uitbreidingsprojecten.”

Transformatie van De Schinkel in Amsterdam, waarbij werken plaatsmaakt voor wonen.

Optoppen van gebouwen

In vergelijking met bijvoorbeeld kanaalplaatvloeren zijn staalplaat-betonvloeren veel lichter, vertelt Van Oldenbarneveld. “Bijvoorbeeld bij inpandige wijzigingen of het optoppen van gebouwen is dit een absolute pré, omdat in veel gevallen gebruik kan worden gemaakt van de extra toelaatbare belasting van de fundatie.” Optoppen is met name populair in de grote steden, waar bouwgrond schaars en duur is, merkt hij. “Bouwen bovenop bestaande gebouwen levert hier snel extra woonruimte op. Bovendien is optoppen betaalbaar én duurzaam. Met onze staalplaat-betonvloeren kunnen heel eenvoudig een, twee, drie of zelfs meer verdiepingen worden toegevoegd.” Mooie referenties hiervoor zijn bijvoorbeeld de herontwikkeling van Villa Strawinksy en de uitbreiding van het kantoorpand van Dedato architecten in Amsterdam. “Binnenkort starten we bovendien met Terras aan de Schie in Schiedam.”

Eén van de eerste inbreidingsopdrachten voor Tullingh & Partners was de transformatie van het voormalige GAK-gebouw in Amsterdam, waarin circa 2.400 m2 aan staalplaat-betonvloeren is verwerkt.

Inbreiden/transformeren

Ontwikkelaars lopen anno 2024 aan tegen hoge grondprijzen, stikstofregels en stijgende rentes, waardoor zij steeds vaker kiezen voor inbreiding. In dit geval wordt slim gebruik gemaakt van beschikbare lege ruimten, weet Van Oldenbarneveld. “Ook in dit geval spelen onze staalplaat-betonvloeren een belangrijke rol. Niet alleen vanwege hun slanke opbouw en lage gewicht, maar ook omdat aanzienlijk minder materieel nodig is voor de montage. Staalplaten, wapening en beton kunnen door een gewone deur en met de hand naar binnen worden gebracht.” Eén van de eerste inbreidingsopdrachten voor Tullingh & Partners was de transformatie van het voormalige GAK-gebouw in Amsterdam, waarin circa 2.400 m2 aan staalplaat-betonvloeren is verwerkt. Binnenkort start bovendien de transformatie van vijf monumentale fabriekshallen in Amsterdam.

Nieuwbouw

Behalve in- en uitbreidingen, kan het ook voor nieuwbouwprojecten interessant zijn om de staalconstructie zoveel mogelijk uit te nutten. “En ook wanneer op een postzegellocatie gebouwd moet worden, bieden onze staalplaat-betonvloeren uitkomst”, aldus Van Oldenbarneveld. “Zo hebben we in Amsterdam zes verdiepingen gerealiseerd op slechts 200 m2 vloeroppervlak. In Someren zijn we druk bezig met de uitbreiding van het Varendonck College en in Helmond hebben we onlangs de staalplaat-betonvloeren voor project Oranjekade gerealiseerd.” Een bijzondere referentie is ook de uitbreiding van het kantoor van Royal Flora Holland in Aalsmeer. “Tegen het bestaande gebouw van 2.763 m2 is een halfronde nieuwbouw van 2.288 m2 gebouwd. Wij hebben hiervoor een staalplaat-betonvloer uitgeëngineerd, waarvan zowel de hoogte als breedtes perfect uitkomen. Meest bijzonder is echter dat het ronde gebouw volledig uitgerust kon worden met rechte staalplaat-betonvloeren.”

Parkeergarages

De staalplaat-betonvloeren van Tullingh & Partners worden ook veel gevraagd in parkeergarages, zoals Parkeergarage Schalkstad in Haarlem en de garage van de toekomst van Mobilis in Anderlecht. “Essentieel voor parkeergarages is een uitgekiende profilering van de staalplaten, waardoor slechts een minimale hoeveelheid wapening nodig is”, aldus Van Oldenbarneveld. “Omdat staalplaat-betonvloeren aanzienlijk minder beton bevatten dan traditionele vloersystemen, zijn flinke gewichtsbesparingen bij vergelijkbare overspanningen en belastingen mogelijk. Bovendien kunnen de staalplaten met behulp van lasdeuvels aan de liggers van de staalconstructie worden gekoppeld, waardoor een optimale samenwerking tussen liggers en vloeren ontstaat.” 

In Parkeergarage Schalkstad konden de vloeren maar liefst 3 centimeter dunner uitgevoerd worden. “Door te werken met slanke vloertypes, ontstaat meer hoogte tussen de parkeerverdiepingen. Maar het is ook mogelijk om juist dikkere vloeren te ontwerpen, waarin bijvoorbeeld de klimaatinstallaties alvast worden ingepast. Zo zoeken we per project naar de meest optimale oplossing.”

Ongeïsoleerd of hybride

Tullingh & Partners levert zowel ongeïsoleerde als hybride staalplaat-betonvloeren. “Onze ongeïsoleerde staalplaat-betonvloeren zijn bijvoorbeeld geschikt als tussenvloer in binnensituaties, waarin geen aanvullende thermische isolatie-eisen gelden”, vertelt Van Oldenbarneveld. “De vloeren worden regelmatig toegepast bij de optopping van gebouwen. Maar ook in appartementsgebouwen, kantoorgebouwen, productiehallen en parkeergarages zijn de ongeïsoleerde staalplaat-betonvloeren populair.” In het geval van (gebruiks)daken of bij koel-/vriesruimtes adviseert Tullingh & Partners juist om hybride staalplaat-betonvloeren toe te passen. En ook bij verdiepingsvloeren kunnen hybride staalplaat-betonvloeren soms gewenst zijn. Bijvoorbeeld wanneer deze vloeren in aanraking komen met de buitenlucht. “In dit geval worden hoogwaardige isolatiematerialen onder de vloeren aangebracht, met een uniek samenspel tussen constructieve en isolerende eigenschappen als resultaat.” 

Kenmerken van de staalplaat-betonvloeren

• Profielhoogtes van 16 tot 205 mm.

• Staalplaatdiktes van 0,5 tot 2 mm.

• Veelzijdig toepasbaar.

• Minimaal betongebruik.

• Relatief laag eigen gewicht.

• Overspanningen tot circa 6 m.

• Hoge toelaatbare belastingen.

• Samenwerking met onderliggende
   staalconstructie d.m.v. deuvels.

• Brandwerendheid tot 120 min.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details