Platform over beton en staal in de bouw
Betonbreker helpt CO2-reductie te realiseren
De inzet van de ARAC breker is een veelbelovende stap richting een duurzamere bouwsector.

Betonbreker helpt CO2-reductie te realiseren

Duurzame innovatie bij Schiphol

Industrieterrein Elzenburg in Oss is zo’n typisch Nederlands industriegebied waar het, vooral door de week, gonst van de bedrijvigheid. Twee van de bedrijven hebben elkaar gevonden op het gebied van duurzaam en circulair beton. Het zijn Hendriks Bouw en Ontwikkeling en Van de Haterd Zand- en Cementhandel.

Van de Haterd mengt de benodigde grondstoffen ter plaatse, wat zorgt voor constant vers beton.

Het bedrijf in bruikleen

In een tijd waarin duurzaam en circulair bouwen centraal staat in de bouwsector, erkent Hendriks Bouw en Ontwikkeling de noodzaak van duurzame verandering. Het bedrijf investeert intensief in de ontwikkeling van circulaire materialen en onderhoudt nauwe partnerschappen met organisaties die biobased materialen ontwikkelen. De overtuiging dat onze planeet niet alleen voor de huidige generaties moet worden behouden, maar ook voor de toekomstige generaties, drijft de inspanningen van de huidige, vierde generatie directeuren bij Hendriks.

BKB Infra werkt op Schiphol aan de bouw en het onderhoud van het zogenaamde perceel 2, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ARAC breker.

Zand- en cementhandel

Door haar jarenlange ervaring is Van de Haterd Zand- en Cementhandel een expert op het gebied van zand en cement en dus beton. Met de ontwikkeling en gebruik van Master Beton is zij een erkende speler in de bouwsector.  Het beton dat zij produceert is slechts enkele uren na verwerking al berijdbaar en beloopbaar. 

De ARAC breker is beschikbaar voor alle partijen die betonpuin willen aanleveren en schone grondstoffen willen afnemen.

Echte circulaire materialen 

Een cruciaal onderdeel van deze duurzame verandering is de introductie van circulair beton, vervaardigd met behulp van de ARAC breker. Deze innovatieve machine scheidt betonpuin, dat voorheen als afval werd beschouwd, en transformeert het naar schone materialen zoals zand, grind en vulstof. Dit resulteert in de productie van nieuw, écht circulair beton. De ontwikkeling van de ARAC breker is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen diverse partners. Van de Haterd speelt hierbij een belangrijke rol door haar vernieuwde stortsysteem. Ze mengt de benodigde grondstoffen ter plaatse, wat zorgt voor constant vers beton en waardoor verspilling in het proces, zoals sluipstorten of grote ongebruikte betonvoorraden, wordt geëlimineerd.

Dankzij de ARAC breker wordt verspilling in het proces, zoals sluipstorten of grote ongebruikte betonvoorraden, geëlimineerd.

Schiphol als duurzame voorloper

BKB Infra werkt op Schiphol aan de bouw en het onderhoud van het zogenaamde perceel 2. Zij voert daar de werkzaamheden uit van de gevel tot aan ‘de rode streep’; daar waar de startbaan begint. Voor de efficiëntie en uit duurzaamheidsoogpunt heeft zij haar eigen betoncentrale op Schiphol. Het gebruik van de ARAC breker ontstond bij toeval. Sander de Boer, directeur bij BKB Infra, vertelt dat bij een periodiek relatiebezoek bij Van de Haterd de ARAC breker opviel. Dit zou een fantastische bijdrage zijn aan de duurzame en circulaire doelstellingen op Schiphol! De luchthaven staat wereldwijd bekend om haar toewijding aan duurzaamheid en milieuverantwoordelijkheid. Door de inzet van de ARAC breker draagt Schiphol actief bij aan de vermindering van haar CO2-uitstoot. Dit initiatief markeert een cruciale stap in de richting van een duurzamere bouwsector.

Ook voor derden

De ARAC breker zal niet alleen worden ingezet voor de eigen projecten van Hendriks, maar is ook beschikbaar voor andere partijen die betonpuin willen aanleveren en schone grondstoffen willen afnemen. Hierdoor wordt duurzaamheid actief gestimuleerd. 

Toekomstgericht en duurzaam

De inzet van de ARAC breker is een veelbelovende stap richting een duurzamere bouwsector, en Hendriks kijkt uit naar verdere ontwikkelingen en samenwerkingen die de impact op het milieu positief zullen beïnvloeden. Het wachten is nog op de formele KOMO-certificering, maar door het uitvoeren van voldoende tussentijdse testen en metingen voldoet het, uiteraard, op dit moment al aan alle voorschriften en wordt de kwaliteit nauwlettend gemonitord. “Hendriks zet zich in voor een duurzame toekomst en we zijn trots dat we deze innovatieve technologie kunnen inzetten om Schiphol en de bouwsector te ondersteunen bij het verminderen van hun CO2-uitstoot”, aldus Vincent Hendriks, directeur van Hendriks. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details