Platform over beton en staal in de bouw
Eerste logistieke centrum van Nederland op grindkolommen zorgt voor een enorme besparing op de CO2-uitstoot
De machines van Keller Funderingstechnieken zijn relatief compact van formaat en voorzien van elektrische trilnaalden.

Eerste logistieke centrum van Nederland op grindkolommen zorgt voor een enorme besparing op de CO2-uitstoot

Het toepassen van grondverbetering is in Nederland een nog relatief onbekende techniek, terwijl het in onze buurlanden op grote schaal wordt ingezet. Toch ziet Marcel Mertens van Keller Funderingstechnieken ook in ons land een toenemende belangstelling, ook vanwege de gunstigere milieuvoordelen. Zo wordt nu in Emmen een groot logistiek centrum van 60.000 m2 op grindkolommen gefundeerd, waarbij ook nog eens gerecycled grind wordt toegepast. Een win-winsituatie.

Grond die net niet voldoet, kun je prima verbeteren met grindkolommen in plaats van het toepassen van palen.

Het verbeteren van grond met geringe draagkracht naar een draagkrachtige laag wordt in Nederland nauwelijks gedoceerd op scholen, weet Mertens uit ervaring. “Ons land kenmerkt zich door een hele sterke palenmarkt. Op school leer je dan ook vooral hoe je een fundering op staal moet uitrekenen of de paaldraagkracht. Want kan het niet op staal, dan wordt het een paal. Over grondverbetering wordt nauwelijks gesproken. Zonde, want de techniek leent zich uitstekend voor een groot deel van de Nederlandse ondergrond. Grond die net niet voldoet, kun je prima verbeteren met grindkolommen in plaats van het toepassen van palen. Groot voordeel is dat je een stuk minder diep hoeft te gaan en dat helpt in snelheid en materiaalverbruik. En omdat er geen beton en geen cement aan te pas komt, is grondverbetering ook veel duurzamer en CO2-gunstiger.”

Keller bouwt deze machines zelf in de eigen fabriek in Duitsland waar intussen ook de eerste elektrische exemplaren van de band rollen.

Uitgebreid proefprogramma

Bij het nieuwe logistieke centrum in Emmen is in het voorontwerp wél de afweging van grindkolommen meegenomen. “Het bleek al snel de meest duurzame keuze”, zegt Mertens. Keller Funderingstechnieken heeft hier in het voortraject een uitgebreid proefprogramma gedraaid, waarbij grindkolommen met verschillende materialen zijn aangebracht, belast en onderzocht. “Het doel was om maximaal in te zetten op duurzaamheid en CO2-besparing. Daartoe hebben we grindkolommen gemaakt met gerecycled grind en gerecycled betongranulaat. Want door producten te hergebruiken, kun je nog grotere besparingen realiseren. Uit onderzoek bleek er geen aantoonbaar verschil te zijn. Het toepassen van een gerecycled product heeft dus geen invloed op de sterkte van de grondverbetering. Voor opdrachtgevers dus een extra motivatie om te kiezen voor grondverbetering.”

Het toepassen van een gerecycled product heeft geen invloed op de sterkte van de grondverbetering.

Emissieloos

Zowel de hal als de vloer van het 60.000 m2 grote logistieke centrum in Emmen worden gefundeerd op grindkolommen van Keller Funderingstechnieken. “We maken in krap drie maanden tijd ruim 8.000 grindkolommen tot een gemiddelde diepte van zo’n 4 tot 5 meter met lokale grondstoffen. In dit geval dus met gerecycled grind uit de buurt.” De machines van Keller Funderingstechnieken zijn relatief compact van formaat en voorzien van elektrische trilnaalden. Daarmee zijn ze ook weer gunstiger in verbruik dan een grote funderingsmachine. Keller bouwt deze machines zelf in de eigen fabriek in Duitsland waar intussen ook de eerste elektrische exemplaren van de band rollen. Saillant detail, ruim 30 jaar geleden waren deze machines al elektrisch aangedreven. “Men was de elektriciteitskabel beu en heeft ze daarom uitgerust met een dieselaggregaat. De techniek leent zich dus perfect voor elektrificatie. En daarmee kunnen we in de nabije toekomst nóg grotere besparingen realiseren.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details