Platform over beton en staal in de bouw
Geautomatiseerd vlechten in het veld
MAX is pionier in vlechttoestellen en introduceerde in 1995 al ’s werelds eerste accu-aangedreven betonvlechtgereedschap.

Geautomatiseerd vlechten in het veld

De Twintier-toestellen van MAX gelden als de referentie op dat gebied en bieden grote kansen voor staalvlechtbedrijven in het veld. Zowel naar efficiency toe als qua ergonomie. “De gemiddelde businesscase is op slechts drie à vier maanden gemaakt”, zegt Paul Zieltjens, regionaal salesmanager voor Scandinavië en de Benelux.

MAX is pionier in vlechttoestellen en introduceerde in 1995 al ’s werelds eerste accu-aangedreven betonvlechtgereedschap. De van oorsprong Japanse multinational is wereldwijd actief en beschikt vandaag de dag over een volledige lijn van vlechtmachines waarmee tot een dikte van 29 x 32 mm staal gebonden kan worden. “Onze Twintier-toestellen zijn over de hele wereld geliefd bij eindgebruikers”, zegt sales manager Roy Sieberichs. “Regelmatig delen ze hun ervaringen op sociale media. Dat zegt iets over de kracht van onze machines, die ook van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de Nederlandse staalvlechters.”

Met meer dan 200 mensen in R&D is MAX continu bezig zijn producten door te ontwikkelen zodat de hoogste kwaliteit gewaarborgd blijft.

Betere ergonomie

De voordelen die de Twintier kan bieden, met name voor het staalvlechten in het veld, worden in Nederland enigszins onderschat, merkt Sieberichs. “De Twintier is licht van gewicht en zeer handzaam. Het toestel levert dezelfde kwaliteit als bij handmatig vlechten en bindt net zo strak. Sterker nog, de kwaliteit van de knoop die door de Twintier om 6.00 uur ’s ochtends wordt geleverd is identiek aan die van 20.00 uur in de avond. Vermoeiingsverschijnselen treden vanzelfsprekend niet op. Bovendien gaat de ergonomie er fors op vooruit. Vlechters kampen niet zelden met fysieke klachten als gevolg van het keer op keer moeten uitoefenen van dezelfde bewegingen. Ook op dat gebied biedt de Twintier een broodnodige verlichting.”

Met meer dan 200 mensen in R&D is MAX continu bezig zijn producten door te ontwikkelen zodat de hoogste kwaliteit gewaarborgd blijft. Bij de doorontwikkeling worden ook heel nadrukkelijk ervaringen van eindgebruikers gehoord, omdat het voor MAX belangrijk is dat het product een afspiegeling is van wat de markt graag ziet in een product. De apparatuur en draadspoelen heeft MAX wereldwijd gepatenteerd.

Aanzienlijke besparingen

Het feit dat vlechten met de Twintier duurder zou zijn dan handmatig vlechten, weten beide heren te pareren. “Je moet appels met appels vergelijken in plaats van enkel de kiloprijs van de draad te beschouwen”, zegt Zieltjens. “Via de calculator op onze website kan elk bedrijf, na het invullen van enkele parameters, heel eenvoudig berekenen of en welke besparingen met de Twintier te realiseren zijn. Wat wij zien, is dat een gemiddeld bedrijf slechts 3 á 4 maanden nodig heeft om de investering terug te verdienen. Daarna is het pure winst. Natuurlijk is het afhankelijk van de productie die wordt gedraaid, maar ook in Nederland kunnen aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd.” Dat kan Peter van Hemert van Beton-staal & Vlechtwerk Gebr. Van Hemert beamen. “We gebruiken sinds twee jaar de MAX RB441T en zijn hierover zeer tevreden. Het maakt het werk makkelijker, sneller en onze medewerkers willen niet meer zonder.” 

Vlechten met de Twintier gaat tot wel drie keer sneller dan handmatig vlechten.

4.000 bindingen op één acculading

Vlechten met de Twintier gaat volgens Sieberichs tot wel drie keer sneller dan handmatig vlechten. “Ook heeft de vlechter altijd één hand vrij. Het toestel kan geen tekeningen lezen, dus de kennis en ervaring van de vlechter is nog altijd van belang, zeker bij speciale knopen. Anderzijds is het toestel zeer gebruiksvriendelijk. In feite kan iedereen de Twintier oppakken en kwalitatief hoogwaardige knopen maken.” MAX levert de Twintier in een drietal varianten: twee handzame toestellen en een staande versie. “Die laatste is uitermate geschikt voor complexe projecten, zoals vlechtwerk op bruggen en wegen of grote vloeren in gebouwen”, weet Zieltjens. “Uniek aan onze toestellen is dat de draad niet afhangt. Er wordt een volledige cirkel gemaakt. Zeker in tunnelbouwprojecten is dat een groot voordeel, want het voorkomt roestpuntjes die zichtbaar kunnen worden na het stucwerk. Een binding maken gaat overigens razendsnel en duurt slechts 0,7 seconden. Op één acculading kunnen vervolgens 4.000 bindingen worden gemaakt. Binnen een uur is de lithium-ion accu weer volledig volgeladen en in 35 minuten voor 80%.”

MAX merkt een toenemende interesse in de Twintier. “We krijgen steeds meer aanvragen voor demonstraties”, zegt Sieberichs. “Geïnteresseerden kunnen het toestel tot wel een week lang uittesten. De distributie, service en aftersales in de Benelux verloopt via onze distributeur Co-Fastening uit Almere. Dat doet de firma al 28 jaar naar volle tevredenheid en we onderhouden nauwe banden. Wekelijks gaan we mee het veld in en geven we samen demo’s om geïnteresseerden te overtuigen van de toegevoegde waarde van de Twintier. Zo proberen we de efficiency en ergonomie in de branche te verbeteren.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details